Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 17:33

سمنو ی به

سمنو ی به

shooroshirin

0 0

متوسط

مواد مورد نیاز

مواد لازم

گندم پوست نگرفته...............  1 کیلوگرم

آردسن یا آرد سنگک (سبوس‌دار)................3 کیلو

به خرد کرده................. 1 عدد درشت

خلال پسته ...........به میزان لازم

خلال بادام.......... به میزان لازم

آشپزباشی - اعظم گلزارمنش :

روش تهیه

گندم را تمیز کنید و به مدت 2 روز خیس کنید. آن‌گاه روزی چندبار آب آن را عوض کنید تا گندم‌ها جوانه بزند. حالا پارچه تمیزی در آبکش قرار دهید و گندم را در آن بریزید. اطراف پارچه را روی گندم جمع کنید و زیر آب بگیرید. سبد را در جای مناسبی مانند آشپزخانه قرار دهید. هرازگاهی زیر شیر آب بگیرید تا خیس شود. پس از 3-4 روز (بسته به دمای محیط) جوانه‌های گندم در حد یک بند انگشت بلند می‌شوند. در این زمان جوانه را از چرخ گوشت رد کنید و در آب سرد غوطه‌ور سازید و از صافی (تنظیف) رد کنید. 3 بار تفاله‌ها را با آب مخلوط کرده و از صافی رد کنید. اینک در قابلمة مناسبی آرد را با شیرابه گندم مخلوط کنید تا مانند دوغ رقیق شود. حالا روی حرارت قرار دهید و با قاشق چون پیوسته آن را هم بزنید تا بجوش آید. دقت کنید این عمل هم زدن باید ادامه داشته باشد تا سمنو غلیظ شود. سپس مجدداً 4-5 بار سمنو را با آب سرد رقیق کرده و بپزید تا رنگ سمنو کم کم تغییر کرده و غلیظ شود. در مرحله آخر که آب اضافه می‌کنید به را نیز به سمنو اضافه کنید تا عطر، طعم و مزه خاصی به سمنو ‌دهد. البته می‌توانید از بادام با پوست استفاده ‌کنید، که بادام را باید در مرحله دوم رقیق کردن اضافه نمائید. پس از 5 بار پخت، سمنو را باید با حرارت بسیار ملایم دم کرده و پس از آن سمنو را بکشید و با خلال پسته و بادام بیارائید.

 

خواص   سمنو

سمنو از عصاره جوانه گندم تشکیل می‌شود و یکی از سین های سفره هفت سین است که خواص فراوانی برای سلامتی دارد. این سین مغذی سفره هفت سین نمادی از قدرت و برکت محسوب می شود و در روزهای پایانی سال به صورت گروهی در برخی از مناطق کشور طبخ می شود. ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در سمنو آن را به یکی از پر خاصیت ترین مواد غذایی تبدیل نموده است.

برچسب ها: سمنوسمنو بهطرز تهیه سمنو به تعداد بازديد: 520 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟