Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 02:15

نان گل مربائی

نان گل مربائی

shooroshirin6

0 0

متوسط

10 نفر

مواد مورد نیاز

 آرد نان 500  گرم

 

نمك یك‌چهارم قاشق چایخوری

 

پودر مایه خمیر 8 گرم (2 قاشق چایخوری)

 

شكر 45 گرم

 

كره 60 گرم

 

شیر  220 میلی‌لیتر (دوسوم پیمانه + یك‌چهارم پیمانه)

 

تخم‌مرغ همزده 2 عدد

 

پوست لیموی رنده كرده 2 قاشق چایخوری

تحریریه ماهنامه آشپزباشی- افسانه ظروفی

 

آرد و نمك را در كاسه بزرگ و مناسبی الك كنید. مایه خمیر و یك قاشق چایخوری از شكر را در كاسه كوچكی بریزید و یك‌چهارم پیمانه آب ولرم به آن بیفزائید و مخلوط كنید. آن‌گاه روی كاسه را بپوشانید و 10 دقیقه كنار بگذارید تا مایه خمیر فعال شود و حباب‌هائی روی آن بوجود آید.

در این میان كره و شیر را در ظرف مناسبی بریزید و روی اجاق بگذارید تا كره آب شود. سپس مخلوط شیر و كره را به تخم‌مرغ‌ها بیفزائید و این محلول را همراه با پوست لیمو، مایه خمیر ورآمده و باقیمانده شكر درون آرد بریزید و خوب هم بزنید تا خمیر مناسبی به دست آید.

حالا خمیر را روی سطح آرد پاشیده ورز دهید تا كاملا صاف و یكدست شود (حدود 10 دقیقه). خمیر را در كاسه چربكرده بگذارید، رویش را بپوشانید و یك ساعت در دمای محیط نگه دارید تا حجمش دو برابر شود.

اكنون هوای داخل خمیر را با فشار دست بگیرید و ده دقیقه دیگر كنار بگذارید. سپس خمیر را روی سطح آرد پاشیده به قطر 30 سانتیمتر باز كنید و یك لیوان در مركز این دایره، بگذارید.

حال خمیر را تا لبه لیوان به 4 قسمت مساوی ببرید و از هر قسمت 5 نوار مثلثی شكل درآورید تا 20 مثلث در اطراف لیوان داشته باشید. اینك لیوان را بردارید و دو نوار را به هم بتابانید و آن را به شكل حلقه در مركز دایره بگذارید.

از باقیمانده نوارهای خمیر نیز به همین ترتیب 9 گل دیگر بسازید و آنها را در اطراف گل مركزی بگذارید. آن‌گاه خمیر را در سینی چربكرده قرار دهید، رویش را بپوشانید و 30-40 دقیقه، در دمای محیط نگه دارید تا حجمش دوبرابر شود.

اكنون مخلوط یك زرده تخم‌مرغ و یك قاشق سوپخوری آب را روی خمیر بمالید و نان را به مدت تقریبی 25 دقیقه، در فر گرم‌ كرده با دمای 190 درجه سانتیگراد، بپزید.

همینكه نان خنك شد، رویش خطوطی از آیسینگ بریزید و با مارمالاد توت‌فرنگی یا آلبالو بیارائید.

یادآوری: برای تهیه آیسینگ، 160 گرم پودر شكر را در كاسه مناسبی الك كنید و حدود 2 قاشق چایخوری آبلیموی تازه را كم‌كم به آن بیفزائید تا آیسینگ به غلظت مناسب برسد و روان شود.

چنانچه این مقدار آبلیمو كافی نبود، از مقدار بیشتری آبلیمو استفاده كنید.

 

برچسب ها: ناننان گل مربائینان مربایینان به شکل گلآموزش نان مربایی تعداد بازديد: 1752 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این دستور چیست؟

فوت و فن

برای اینکه سفیده تخم مرغ زودتر و بهتر پف کند، قدری نمک به آن بیفزایید، بعد آن را خوب بزنید.  

سبد خرید شما

سبد خالی است