Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 01:05

نان بوحتله

نان بوحتله

shooroshirin

0 0

متوسط

مواد مورد نیاز

مواد لازم برای خمیر:

شکر.....................یک‌هشتم پیمانه

آب...............سه‌چهارم پیمانه

خمیرمایه خشک فوری...............4 گرم

تخم‌مرغ...............یک عدد

نمک...............یک‌دوم قاشق چایخوری

روغن مایع..............25 گرم(یک‌هشتم پیمانه)

شیرخشک............یک‌سوم پیمانه

آردحدود.................... 400 گرم   

 

مواد میانی:

مارمالاد توت‌فرنگی.................سه‌چهارم پیمانه

 

رومال:

زرده ‌تخم‌مرغ................یک عدد

پودرقند...............به مقدار لازم، در صورت تمایل

روش‌تهیه

یک قاشق چایخوری از شکر دستور را در آب ولرم حل کنید. دمای آب باید مانند دمای آبی باشد که در تابستان ابتدا از شیر آب خارج می‌شود(). سپس خمیرمایه را روی سطح آب بپاشید و مخلوط کرده، کنار بگذارید تا عمل بیاید و کف کند.

در این فاصله بقیه شکر، تخم‌مرغ، نمک، روغن‌مایع و شیرخشک را با هم مخلوط کرده و با قاشق هم بزنید تا فقط یکدست شود. خمیرمایه عمل آمده را به ظرف اضافه کرده و تا زمانی که بخشی از آرد را داخل مواد نریخته‌اید، آن را مخلوط ننمایید. آرد را کم‌کم به مواد اضافه کرده و مخلوط نمایید تا خمیر جمع شود. برای مخلوط کردن آرد در مراحل اولیه از قاشق استفاده کنید و بعد از جمع شدن خمیر آن را با دست مخلوط کنید. اگر در مرحله مناسبی دست خود را وارد خمیر کنید خمیر زیادی به دستتان نمی‌چسبد. خمیر را با دست ورز داده و وقتی جمع شد، آن را روی سطح آرد پاشی شده انتقال داده و به ورز دادن ادامه دهید تا چسبندگی خمیر گرفته شود. توجه داشته باشید که خمیر همواره به دست یا سطح آغشته به خمیر می‌چسبد، بنابراین چسبنده نبودن آن را باید با دست تمیز خود تست کنید(برای زدودن ذرات خمیر از دست، دست خود را به کمی آرد آغشته کرده و به هم بمالید تا ذرات خمیر از دستتان کنده شود). دقت کنید این ذرات را نباید با خمیر مخلوط کنید چون با خمیر مخلوط نشده و به صورت گلوله‌گلوله در آن باقی می‌ماند و بافت نان را بعد از پخت خراب می‌کند.  بخش اعظم چسبندگی خمیر را باید با ورز دادن بگیرید، اما در صورت نیاز می‌توانید به تدریج و به صورت مویی آرد به روی خمیر اضافه کنید. اما دقت کنید آرد زیادی به خورد خمیر ندهید. خمیر باید نرم، لطیف و یکدست بوده و حالت ارتجاعی داشته باشد.

خمیر آماده را داخل کاسه‌ای با حجم کافی (حداقل سه برابر حجم خمیر) که با یک تا دو قاشق چایخوری روغن مایع چرب کرده‌اید، قرار داده و یک دور در کاسه بگردانید تا تمام قسمت‌های آن چرب شود. روی خمیر را با دستمال نخی تمیزی پوشانده و کنار بگذارید تا استراحت کرده و حجم آن دو برابر شود(این زمان بسته به دمای محیط می‌تواند 40 دقیقه تا دو ساعت طول بکشد). خمیر باید کاملاً پف کرده و مانند بادکنکی پر از حباب‌های هوا شود و وقتی انگشت خود را در مرکز خمیر فرو کنید جای آن خالی بماند و خودتان خروج هوا را احساس کنید.

قالب گرد 30 سانتی‌متری را چرب کرده و در صورتی که تفلون نیست، کف آن را کاغذ روغنی انداخته و کاغذ را نیز چرب نمایید.

برای سهولت کار، مارمالاد را داخل قیف بدون ماسوره ریخته و نوک قیف را حدود نیم سانتی‌متر برش بزنید.

فر را با دمای 180 درجه سانتی‌گراد در مورد فرهای گازی (160 درجه سانتی‌گراد در مورد فرهای برقی با فن) روشن کنید.

پف خمیر آماده شده را به آرامی به مشت خود خوابانده و ابتدا چانه‌های 30 گرمی از آن جدا کنید. این چانه‌ها را به کمک وردنه یا حتی کف دست کمی باز کرده و به کمک قیف، حدود یک قاشق چایخوری از مارمالاد را در مرکز آن بگذارید. لبه‌های خمیر را بالا آورده و به هم بچسبانید تا به شکل توپی درآید. گلوله‌های به دست آمده را دور تا دور قالب بچینید تا دور قالب را پر کند. بقیه خمیر را به گلوله های 20 گرمی تقسیم نموده و مجدداً داخل آن‌ها را با مارمالاد پر کرده و قالب را با این گلوله‌ها پر کنید. بعد از اتمام خمیر و پر شدن قالب، روی آن را مجدداً پوشانده و بگذارید به مدت نیم ساعت استراحت کرده و حجمش مجدداً دو برابر شود.

بعد از استراحت دوم، روی نان زرده‌ی تخم مرغ مالیده و به مدت نیم ساعت در طبقه‌ی وسط فر گرم شده بپزید تا طلایی شود. بعد از پخت، نان را به آرامی از قالب خارج کرده و روی توری سیمی خنک کنید و بعد از سرد شدن، در صورت تمایل روی آن پودرقند بپاشید. 

برچسب ها: ناننان خانگیخمیر مایهمارمالاد توت‌فرنگی تعداد بازديد: 419 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فوت و فن

برای اینکه سفیده تخم مرغ زودتر و بهتر پف کند، قدری نمک به آن بیفزایید، بعد آن را خوب بزنید.  

سبد خرید شما

سبد خالی است