Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 01:19

موس خرما و رنگينك

موس خرما و رنگينك

shooroshirin

0 0

متوسط

20 دقیقه

مواد مورد نیاز

مواد رنگينك:

آرد سبوس دار(آرد نان سنگك)250.......................... گرم

روغن جامد.............100 گرم

دارچين و هل پودر شده....................از هر كدام 1 قاشق چايخوري

پودر قند يا عسل.....................4 قاشق سوپخوري

گردوي پودر شده....................150 گرم

 

مواد لازم براي موس خرما

شير....................300 ميلي ليتر

نشاسته ذرت.....................5/3 قاشق سوپخوري

عسل.....................يك دوم پيمانه

آب..................يك چهارم پيمانه

پودر ژلاتين...................2 قاشق سوپخوري

خرماي زرد...............200 گرم

خرماي سياه....................500 گرم

زعفران دم كرده.................يك دوم قاشق چايخوري

 

طرز تهيه رنگينك:

آرد را مدت 20 دقيقه با حرارت ملايم تفت دهيد تا بوي خامي آرد برود و آرد سرخ شود روغن را اضافه كرده و 10 دقيقه ديگر آرد را همراه روغن سرخ كنيد و از روي حرارت برداريد تا خنك شود. پس از 10 دقيقه هل و دارچين و پودر قند و گردوي پودر شده را اضافه و مواد را كاملاً با هم مخلوط كنيد و بگذاريد كاملاً‌ خنك شود. در صورت داغ بودن پودر قند ذوب مي‌شود و كيفيت مطلوبي حاصل نخواهد شد. ضمناً‌ مي‌توان روغن و آرد را با هم از همان ابتدا در تابه بريزيد و تفت دهيد. الف) شير و نشاسته ذرت و زعفران دم كرده را با هم مخلوط كرده و با همزن بزنيد تا آرد و شير كاملاً‌ حل شود. عسل را اضافه كرده و مواد را روي حرارت بگذاريد و مرتباً‌ با همزن بزنيد تا كرم غليظي به دست آيد.(كرم بايد كاملاً‌ سفت باشد) سپس كنار بگذاريد. ب) براي تهيه ژلاتين يك چهارم پيمانه آب را در ظرف كوچكي ريخته پودر ژلاتين را روي آن بپاشيد و آن را به صورت بن ماري (حرارت غير مستقيم) روي بخار آب (كتري يا سماور) آماده كنيد و ژلاتين را به كرم عسلي اضافه كرده و خوب هم بزنيد. (هم ژلاتين و هم كرم عسلي بايد ولرم باشند) حال خرماي زرد را هم پوره به مايه اضافه كنيد و كنار بگذاريد تا خنك شود. كف و ديواره يك قالب را ابتدا با نايلون محافظ  و يا (سلفون يا فويل) و بعد با نيمه‌هاي خرما كه با رنگينك پر شده. دور تا دور قالب تا لبه آن را با خرما بپوشانيد و تنها روي خرماهاي كف قالب را هم با رنگينك بپوشانيد. كرم عسلي خنك را توي قالب و روي خرماها بريزيد و آن را 3 تا 4 ساعت در يخچال بگذاريد تا كاملاً‌ خودش را ببندد بعد در ظرف مورد نظر برگردانيد و همراه با سس دلخواه (مانند سس باتراسكاج، سس شكلات، سس كارامل) آن را سرو كنيد.

نكته:

1ـ به جاي عسل مي‌توانيد از شكر يا پودر قند به ميزان سه چهارم پيمانه استفاده كنيد. حتي مي‌توانيد از يك قوطي شير عسلي هم به جاي عسل در تركيب كرم استفاده كنيد.

2ـ مي‌توانيد از 100 گرم خامه و 2 قاشق سوپخوري رنگينك آماده در تركيب كرم عسلي استفاده كنيد به اين صورت كه وقتي كرم خنك شد خامه و رنگينك را اضافه و با دور كند همزن حدوداً 2 دقيقه بزنيد تا مايه صاف و يكنواخت شود.

3ـ اگر براي پوشاندن كف و ديواره قالب از خرماي تيره استفاده كرديد براي موس يا كرم بهتر است از خرماي روشن و اگر براي قالب از خرماي روشن يا زرد استفاده كرديد براي تركيب كرم بهتر است از خرماي تيره استفاده كنيد كه هنگام برش تضاد رنگ داشته باشيم.

نكته: اين دسر كالري بالايي دارد ولي در صورت استفاده از عسل و عدم استفاده از شكر يا پودر قند دسر مناسب براي افطار مي‌باشد.

برچسب ها: دسرماه رمضانموسافطاررنگینکطرز تهیه رنگینکموس خرما تعداد بازديد: 283 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فوت و فن

برای اینکه سفیده تخم مرغ زودتر و بهتر پف کند، قدری نمک به آن بیفزایید، بعد آن را خوب بزنید.  

سبد خرید شما

سبد خالی است