Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 20:36

نـان پلنـگی

نـان  پلنـگی

shooroshirin

0 0

سخت

مواد مورد نیاز

مواد لازم برای 1 لوف

پودر مایه خمیر  1 قاشق چایخوری

شکر  60 گرم

آب ولرم  60 میلی‌لیتر (یک‌چهارم پیمانه)

شیر   125 میلی‌لیتر (یک‌دوم پیمانه)

کره نرم شده  20 گرم

آرد 400 گرم

نمک  یک‌دوم  قاشق چایخوری

مواد لازم برای تهیه خمیر قهوه‌ای رنگ:

پودر کاکائو 15 گرم

شیر  2 قاشق سوپخوری

مواد لازم برای تهیه خمیر قهوه‌ای تیره:

پودر کاکائو  2 قاشق سوپخوری

شیر  2 قاشق چایخوری

رنگ سیاه خوراکی 2 قطره

آشپزباشی - لیلا آیانی صفت

مایه خمیر، یک قاشق چایخوری از شکر و آب ولرم را در کاسه کوچکی بریزید، رویش را بپوشانید و 10 دقیقه کنار بگذارید تا مایه خمیر فعال شود.

آنگاه باقیمانده شکر، شیر، کره و مایه خمیر ور آمده را در کاسه مناسبی بریزید و مخلوط کنید.حالا آرد و نمک را کم‌کم بیفزایید و هم بزنید تا خمیر مناسبی حاصل شود.

سپس خمیر را روی سطح آرد پاشیده ورز دهید تا صاف و یکدست شود. بعد آن را به شکل توپ درآورید و در کاسه چربکرده بگذارید. اکنون روی خمیر را بپوشانید و در جای گرم نگه دارید تا حجمش دو برابر شود.

اینک 350 گرم از خمیر فراهم کرده را بردارید، آن را به شکل توپ درآورید و در همان کاسه قرار دهید و رویش را بپوشانید. برای تهیه خمیر قهوه‌ای‌رنگ، به باقیمانده خمیر 15 گرم پودر کاکائو و شیر را بیفزایید و خوب مخلوط کنید.

حالا از این خمیر 220 گرم بردارید، آن را به شکل توپ درآورید و در کاسه چربکرده بگذارید و رویش را بپوشانید.

سپس برای تهیه خمیر قهوه‌ای تیره، 2 قاشق سوپخوری پودر کاکائو، شیر و رنگ سیاه را به باقیمانده خمیر بیفزایید و خوب مخلوط کنید.

حالا این تکه خمیر را نیز در کاسه چربکرده بگذارید و رویش را بپوشانید. اکنون هرسه رنگ خمیر را جدا جدا به 7 قسمت مساوی تقسیم و هر تکه خمیر قهوه‌ای را با وردنه به شکل مستطیل 12×30 سانتیمتر باز کنید و از درازا رول نمائید.

روی خمیرها را بپوشانید تا خشک نشوند! آنگاه هر تکه خمیر قهوه‌ای تیره را نیز با وردنه به اندازه خمیر قبلی (قهوه‌ای) باز کنید و وسط هرکدام یک رول خمیر قهوه‌ای قرار دهید.دو سر خمیر را به هم بچسبانید و خمیر را رول کنید.

حالا هر تکه خمیر سفید رنگ را نیز با وردنه به اندازه خمیرهای قهو‌ه‌ای رنگ باز کنید و رول خمیر قهوه‌ای تیره را وسط خمیر سفید بگذارید و دو سر خمیر را به هم بچسبانید و رول کنید تا طول خمیر به 60 سانتیمتر برسد.

تمام خمیرها را به همین ترتیب آماده کنید و بعد آنها را از وسط نصف کنید تا به اندازه طول قالب (30 سانتیمتر) درآید.

اکنول رول‌های خمیر را در قالب چربکرده لوف به اندازه 12 × 30 سانتیمتر بچینید، روی خمیر را بپوشانید و 1-5/1 ساعت استراحت دهید تا حجم خمیر دو برابر شود و قالب را پر کند.

اینک یک عدد تخم‌مرغ را با چنگال بزنید و آن را به کمک قلم مو روی خمیر بمالید. سپس قالب را در فر گرم کرده با دمای 170 درجه سانتیگراد بگذارید و نان را به مدت تقریبی 25-30 دقیقه بپزید.

برچسب ها: آموزش نانآشپزباشیلیلا آیانی صفتنان پلنگی تعداد بازديد: 1859 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فوت و فن

برای اینکه سفیده تخم مرغ زودتر و بهتر پف کند، قدری نمک به آن بیفزایید، بعد آن را خوب بزنید.  

سبد خرید شما

سبد خالی است