Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 10:12

كیــــك اسفنجی

كیــــك اسفنجی

shooroshirin1

0 0

متوسط

7 نفر

مواد مورد نیاز

تخم‌مرغ 4 عدد

 

شكر ریز100 گرم

 

آب‌جوش1 قاشق سوپخوری

 

وانیلین یك‌چهارم قاشق چایخوری

 

آرد الك كرده 100 گرم

ماهنامه آشپزباشی – افسانه ظروفی

 

فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد و یا شماره 4 گرم كنید و كف قالبی به قطر 20 سانتیمتر را با كاغذ روغنی بپوشانید. زرده‌‌های تخم‌مرغ را از سفیده‌های تخم‌مرغ جدا كنید و دقت نمائید حتی ذره‌ای از زرده‌ تخم‌مرغ وارد سفیده آن نشود.

آن‌گاه زرده‌های تخم‌مرغ، سه‌چهارم از شكر، آب‌جوش و وانیلین را در كاسه كوچك و گودی بریزید و با همزن برقی بزنید تا كمرنگ و غلیظ شود.

سفیده‌های تخم‌مرغ را در كاسه بزرگتری كه بهتر است فلزی یا شیشه‌ای باشد، بریزید و با سرعت زیاد همزن برقی بزنید تا سفید شود و فرم بگیرد و باقیمانده شكر را كم‌كم به آن بیفزائید.

 حالا زرده‌های تخم‌مرغ را به سفیده‌های زده شده بیفزائید و به آرامی با هم مخلوط كنید. برای این‌كار از لیسك پلاستیكی بهره بگیرید و دقت نمائید كه همزدن به شكل دورانی و از پائین به بالا و بلعكس باشد كه حجم مایه از بین نرود و سفیده تخم‌مرغ به اصطلاح آب نیندازد.

 سپس آرد را در دو یا سه نوبت به آن بیفزائید و به آرامی مخلوط كنید. اكنون مایه فراهم كرده را در قالب بریزید و به مدت تقریبی 40 دقیقه یا تا زمانیكه كیك طلائی رنگ شود، بپزید.

حال كیك را از فر درآورید و روی پنجره سیمی بگذارید تا كاملاً‌ خنك شود. قبل از خنك شدن كامل كیك، آن را از قالب خارج نكنید. بهتر است كیك را یك‌شب در قالب نگه دارید و روز بعد آن را با خامه و میوه بیارائید.

یاد‌آوری 1: قالب كیك اسفنجی را چرب نكنید و فقط كف آن را با كاغذ روغنی بپوشانید.

یاد‌آوری 2 : هنگام پختن كیك در فر، در فر را به هیچ‌وجه باز نكنید زیرا كیك پفش را از دست خواهد داد.

یادآوری 3: كیك اسفنجی را تا قبل از خنك شدن كامل، برش ندهید زیرا چنانچه كیك گرم باشد و آن را ببرید بافتش خمیری و چسبنده می‌شود.

یادآوری 4: برای اطمینان از پخت كافی كیك، پس از طی زمان تعیین شده در دستورالعمل، روی آن به آرامی ضربه بزنید و چنانچه جای انگشتانتان روی كیك باقی نماند، پخت كیك كافی است.

یادآوری5: برای تهیه كیك اسفنجی از شكر ریز استفاده كنید و پودر شكر را جایگزین شكر نكنید مگر آنكه فرمول ساخت كیك به گونه  دیگری باشد.

یادآوری 6: در اندازه‌گیری مواد دقت لازم داشته باشید و برای این‌كار از ترازوی دقیق بهره بگیرید. ترازوی آشپزخانه برای این كار مناسب نیست.

یادآوری 7: از تخم‌‌مرغ‌های 60 گرمی در شیرینی‌پزی استفاده كنید.

 

برچسب ها: انواع کیکآموزش کیکآموزش كیــــك اسفنجیطرز تهیه كیــــك اسفنجیانواع كیــــك اسفنجیمواد اولیه كیــــك اسفنجیكیــــك تعداد بازديد: 1937 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این کیک چیست؟

فوت و فن

برای اینکه سفیده تخم مرغ زودتر و بهتر پف کند، قدری نمک به آن بیفزایید، بعد آن را خوب بزنید.  

سبد خرید شما

سبد خالی است