Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 21:25

خواص انجیر | خواص میوه ها

خواص انجیر | خواص میوه ها

خواص انجیر | خواص میوه ها

انجیر میوهی شیرینی است که حاوی مقدار زیادی هستههای بسیار ریز خوراکی است. این میوه را میتوان با پوست و یا بدون پوست میل نمود. تحت شرایط خاص قند موجود در این میوه، کریستاله شده و سبب شیرینتر شدن آن میشود. انجیر به شکل گرد و یا تخممرغی بوده و رنگ آن از ارغوانی تیره تا رنگهای روشن متمایل به سفید متغیر است.

هزاران گونه از این گیاه در سرتاسر دنیا وجود دارد. گرچه انواع آن از لحاظ شکل و رنگ متفاوت هستند، اما همگی بافت گوشتدار و ژلاتینه دارند. به نظر میرسد، قدمت این گیاه از زمان انسانهای نخستین باشد. در کتاب مقدس انجیل برگ درخت انجیر به عنوان پوشش آدم و حوا در بهشت معرفی شده است. از آنجا که این میوه پس از چیده شدن دیگر رسیده نخواهد شد، بنابراین باید منتظر ماند تا میوه بر روی درخت کاملا رسیده شود و بعد اقدام به چیدن نمود. فسادپذیری این میوه بسیار بالا بوده و نسبت به هوای سرد بسیار حساس است و نباید بیش از 7 روز آن را در یخچال نگهداری نمود. بنابراین به طور معمول این میوه را خشک نموده و در طی سال مصرف مینمایند.

خواص تغذیه‌ای

یبوست

به طور كلی انجیر، حركات دودی رودهی بزرگ را افزایش میدهد كه به نوبهی خود باعث خروج سریع مواد از بدن میشود. پزشكان انجیر و شربت آن را برای بیماران مبتلا به یبوست تجویز میكنند. انجیر بهخصوص برای كودكان كه تنها نیازمند یك ملین خفیف هستند، موثر است.

كمخونی

انجیر تازه و خشك حاوی آهن هستند. دریافت آهن به مقدار كافی برای ساخته شدن هموگلوبین خون، حیاتی است. ذخیرهی آهن در بسیاری از زنان، تهی یا ناكافی است كه دلیل این امر افزایش نیاز (عادت ماهیانه و بارداری) میباشد.البته آهن موجود در انجیر از نوع «غیرهم» است كه در مقایسه با آهن موجود در منابع حیوانی (گوشت)، دیرتر جذب میشود. بنابراین توصیه میشود كه انجیر همراه با منبعی از ویتامین C
مثل آب پرتقال مصرف شود تا آهنش بهتر و بیش
تر جذب شود. انجیر خشك، یك میان وعده خوب است كه مصرف آن توسط دختران نوجوان گیاهخوار برای دریافت آهن توصیه میشود.

پوكی استخوان

انجیر خشك و آمادهی مصرف یك منبع بسیار خوب غیرلبنی كلسیم است. انجیر برای دختران نوجوان گیاهخواری كه مواد لبنی نمیخورند، مفید است. كلسیم برای رشد استخوانهای سالم در كودكان و نوجوانان مهم است.

اگر دریافت كلسیم در هنگام اوج رشد در افراد جوان كافی نباشد، حداكثر تودهی استخوانی به دست نخواهد آمد. اگر ذخایر كلسیم بدن به حداكثر خود در دوران رشد نرسد، خطر بیشتری برای شكستگی و پوكی استخوان در دوران سالمندی وجود خواهد داشت. انجیر نسبت به دیگر میوهها حاوی فیبر بالاتری است. یك عدد انجیر خشك حاوی 2 گرم فیبر است كه تقریبا 10 درصد از میزان توصیه شدهی روزانه فیبر را تامین مینماید. مطالعات انجام گرفته در طی 15 سال اخیر نشان دادهاند که فیبر برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش بسیار مفید است.

انجیر منبع خوبی از پتاسیم است. این عنصر نقش موثری در كاهش فشار خون دارد. از آنجا كه امروزه مردم میزان بالایی سدیم چه به صورت نمك و چه به صورت غذاهای فرآیند شده دریافت میكنند، امكان كمبود پتاسیم وجود دارد. مطالعات و بررسیها نشان دادهاند كه جایگزینی میوه‌‌هایی نظیر انجیر با شیرینیها و غذاهای فرآیند شده در میانوعده، سبب كاهش معنیداری در فشارخون شده است. علاوه بر آن پتاسیم موجود در انجیر تاثیر مصرف سدیم بالا در دفع كلسیم را خنثی مینماید. بنابراین در سلامت استخوانها نقش دارد.

در فرهنگ ما استفادهی خوراكی از برگ درخت انجیر متداول نمیباشد. اما در برخی فرهنگها از برگ این درخت در غذاها استفاده میشود. مطالعات نشان میدهند كه مصرف برگ درخت انجیر تاثیر زیادی در كاهش نیاز به انسولین در افراد مبتلا به دیابت دارد.

علاوه بر آن مطالعات تجربی تاثیر برگ این درخت را در كاهش تریگلیسیرید و مهار رشد سلولهای سرطانی نشان دادهاند. بنابراین این احتمال وجود دارد كه مصرف برگ انجیر در پیشگیری از بیماریهای قلبی- عروقی، دیابت و سرطان موثر باشد.

در طب سنتی چینی، انجیر به عنوان حذفكنندهی سموم و درمانكنندهی جوشها شناخته شده است. انجیر یكی از قلیاییترین میوهها است، بنابراین به متعادل ساختن حالت اسیدی بعد از مصرف زیاد گوشت و غذاهای فرآیند شده كمك میكند.

 

ارسال نظر