Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 05:42

خواص بادام | بادام و سلامتی

خواص بادام | بادام و سلامتی

خواص بادام | بادام و سلامتی

سالومه آرمین

كارشناس ارشد علوم تغذیه

موسسه‌ی تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذائی كشور

بر اساس شواهد موجود، درختان متعلق به انواع مغزها از جمله بادام، به قدمت حدود 10000 سال پیش از میلاد مسیح (ع) به عنوان منبع غذائی برای انسان كشت می‌شده‌‌اند. در این میان بر اساس هر گرم از وزن، بادام مغذی‌ترین مغز گیاهی به‌ شمار می‌آید. هر واحد 23 گرمی بادام (یك مشت)، منبع سودمندی از ویتامین E، منیزیوم، پروتئین و فیبر و دربردارنده‌ی پتاسیم، كلسیم، فسفر، آهن و چربی مونوی غیراشباع است. بعلاوه، بادام در هر 100 گرم دارای 612 كیلوكالری انرژی، 21 گرم پروتئین، 6 گرم چربی، 7 گرم فیبر، 24 میلی‌گرم ویتامین ئی، 240 میلی‌گرم كلسیم، 3 میلی‌گرم روی، 3 میلی‌گرم آهن، 4 میكروگرم سلنیوم و 48 میكروگرم فولات است.

مصرف روزانه‌ی یك مشت پر بادام، می‌تواند به شما كمك كند به توصیه‌های هرم راهنمای غذائی، دال بر كاهش مصرف چربی اشباع و افزایش مصرف مواد مغذی ضروری مانند فیبر، پروتئین و ویتامین ئی عمل نمائید.

- ویتامین‌ها و مواد مغذی بادام، چه تاثیری بر بدن می‌گذارند؟

ویتامین ئی موجود در بادام، آنتی‌اكسیدان (پاداكسنده‌ی) مهمی است كه به حفاظت از سلول‌ها در برابر هر نوع آسیبی می‌‌پردازد. منیزیم حاصل از بادام نیز، برای حفظ استحكام استخوان‌ها مفید است.

امروزه، تقریبا 25 نوع مغز به عنوان محصول غذائی در سراسر دنیا كشت می‌شود كه از آن میان، مواد مغذی موجود در بادام، جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است.

50 گرم بادام، حدود 15 درصد نیاز یك دختر نوجوان را به كلسیم تامین می‌كند. كمبود كلسیم در این دوران، پوكی استخوان را در دوران میانسالی به دنبال می‌آورد. بنابراین، اهمیت مصرف بادام در این گروه سنی روشن است.

فیبر بادام، برای سلامتی دستگاه گوارش و قلبی – عروقی مفید است.

جایگزین چربی مونوی غیراشباع حاصل از مصرف بادام، برای چربی اشباع در رژیم غذائی، می‌تواند به كاهش كلسترول خون كمك كند و تامین‌كننده‌ی «چربی خوب» برای ما باشد. پژوهشی، نشان داده است كه بعد از افزودن بادام به رژیم غذائی به مدت سه هفته، كلسترول بد خون یا LDL به میزان 10 درصد كاهش یافته است.

در طب چینی، از بادام چرخ كرده، نوعی شربت برای درمان آسم و سرفه تهیه می‌شود.

در طب هندی، اعتقاد بر این است كه بادام، سازنده‌ی توانائی‌های ذهنی، روحی و تناسلی است.

افراد گیاهخوار و آن‌هائی كه شیر نمی‌خورند، می‌توانند بادام را به عنوان یكی از منابع غیرلبنی كلسیم در رژیم غذائی خود داشته و از آن بهره ببرند.

مصرف بادام: گامی كوچك به سوی سلامت قلبی

پژوهش‌های گذشته، نشانگر نقش مهم بادام در داشتن الگوی زندگی سالم از نظر سلامت قلبی – عروقی است. به استناد پژوهشی در دانشگاه تورنتو، خوردن تركیب ویژه‌ای از انواع غذاهای سلامتی‌بخش برای قلب، می‌تواند به كاهش سطح كلسترول بد به اندازه‌ی اثر داروهای خاص كاهش‌دهنده‌ی كلسترول، كمك كند. این برنامه‌ی خاص، شامل رژیم غذائی محتوی بادام، جو دوسر، گوشت لخم و ماهی است. بیمارانی كه از این رژیم استفاده كرده بودند، به حدود بیش از 20 درصد كاهش كلسترول خونشان دست یافتند. متخصصان، بر این باورند كه رژیم غذائی و ورزش، گام‌های نخست جهت كاهش كلسترول خون بالا می‌باشد.

جالب اینجاست كه بر اساس یك پژوهش، اگر به مدت ده هفته، بادام جایگزین غذاهای محتوی چربی اشباع و ترانس در رژیم غذائی شود، علاوه بر آنكه باعث افزایش دریافت ویتامین ئی و منیزیم افراد می‌شود، بلكه هیچ افزایش وزن و افزایشی در محتوای چربی بدن آن‌ها رخ نخواهد داد. بنابراین، این روش سبب اصلاح رژیم غذائی و دستیابی به سلامتی عمومی می‌گردد.

آیا می‌دانید؟

بادام، به تنظیم قند خون و سطوح انسولین نیز - كه اغلب با احساس گرسنگی ارتباط دارد - كمك می‌كند. متخصصان بر این باورند كه فیبر، پروتئین و بافت خاص بادام، به ایجاد احساس سیری و باقی ماندن این حس به مدت طولانی‌تر كمك می‌كند.

چه نكاتی در خرید و نگهداری مغزها رعایت كنیم؟

- همیشه به تاریخ مصرف انواع بسته‌بندی‌ها دقت كنید و از خرید انواع مغز پوسته‌دار سبك‌وزن ناهمخوان با ظاهرشان، خودداری كنید.

- هنگام شكستن مغزها و تكان دادن آن‌ها، نباید بدون پوسته صدا بدهند. چون كه نشان‌دهنده‌ی كهنگی و ماندگی آن‌هاست.

- از خرید مغزهائی كه بوی تندی و ماندگی می‌دهند، خودداری كنید.

یك پیام:

از آنجا كه مصرف میان‌وعده‌ها در كودكان از اهمیت خاصی برخوردار است، بادام بو داده‌ی خانگی، می‌تواند جایگزین مناسب، سالم و خوشمزه‌ای برای محصولات چرب و شور موجود در بازار برای كودكان و دیگر افراد خانواده باشد.

 

ارسال نظر