Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 03:36

نگاهی به آد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اب، رسوم و فرهنگ كشور فرانسه

نگاهی به آد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اب، رسوم و فرهنگ كشور فرانسه

محبوب‌ترین غذاهای فرانسوی‌ها غذاهای دریایی هستند كه با انواع سس سرو می‌شوند. پایه بسیاری از غذاهای فرانسوی‌ها را سس‌ها تشكیل می‌دهند. سس‌ها نقش مهمی در تهیه غذاهای فرانسوی دارند.

تحریریه آشپزباشی

اینجا همه سر ساعت غذا می‌خورند

صحبت از كشور فرانسه كه می‌شود، تفاوتی نمی‌كند در مورد چه موضوعی باشد، هر چیزی از این كشور با ته چاشنی‌ای از ذوق و هنر پیوند خورده است.

فرانسوی‌ها بسیار دوست دارند روابط خانوادگی‌شان را به وسیله میز غذا مستحكم‌تر كنند؛ پس حتما یك وعده غذایی را در كنار هم میل می‌‌کنند. 

فرانسوی‌ها مانند مردم سایر كشورها عادت‌های درست و غلط تغذیه‌ای بسیاری دارند. یكی از عادت‌های خوب آنها سر ساعت غذا خوردن است.

این موضوع به دستگاه گوارش كمك می‌كند كه در ساعت مشخص آنزیم‌های گوارشی را ترشح كند و فعالیت دستگاه گوارشی را به بهترین نحو به انجام رساند.

عادت خوب دیگر این مردم، مصرف غذاهای دریایی است. متخصصان تغذیه همیشه توصیه می‌‌کنند که حداقل 2 بار در هفته از فرآورده‌های دریایی استفاده كنید؛ زیرا چربی‌های این غذاها از نوع غیراشباع و به خصوص امگا 3 است. از سوی دیگر، زیاد خوردن غذاهای سرخ كرده در میان فرانسوی‌ها عادت تغذیه‌ای بدی است که می‌تواند به دلیل بالا بردن درصد چربی غذاهایشان زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های مزمن در آنها شود.

درباره علاقه فرانسوی‌ها به انواع سس نیز باید گفت که مصرف سس‌ها عادت بدی نیست و بستگی به این دارد كه چه نوع روغنی به سس زده شود. اگر در سس از روغن‌های مایع و غیراشباع مانند روغن زیتون استفاده شود و چربی‌های كه از این سس به بدن ما می‌رسد جایگزین سایر چربی‌های مصرفی در آن وعده شود، خوردن سس عادت غذایی بدی نیست.

از طرفی، فرانسوی‌ها معمولا بعد از غذا دسرهایی نظیر كیك و پودینگ می‌خورند. این نوع دسرها كالری بالایی به بدن می‌رسانند و سبب چاقی می‌شوند و احتمال ابتلا به دیابت را بالا می‌برند.

در این كشور، منطقه به منطقه، آداب و تنوع غذایی مختلفی را شاهدیم.

اگر در پایتخت فرانسه یعنی پاریس باشید، می‌بینید كه غذاهای دریایی مانند صدف و حلزون طرفداران زیادی دارند اما در جنوب فرانسه به دلیل رواج كشاورزی، علاقه به سبزی‌ها، میوه‌ها و به خصوص سیب‌زمینی بیشتر است و اهالی بخش بزرگی از این کشور نیز به غذاهای گوشتی گرایش دارند.

اما به طور كلی محبوبترین غذاهای فرانسوی‌ها غذاهای دریایی هستند كه با انواع سس سرو می‌شوند.  پایه بسیاری از غذاهای فرانسوی‌ها را سس‌ها تشكیل می‌دهند.

در واقع، سس‌ها نقش مهمی در تهیه غذاهای فرانسوی دارند. یكی دیگر از علاقه‌های رایج مردمان فرانسه، انواع پنیر است كه آن را در تهیه غذاها و دسرهای مختلف‌شان به كار می‌برند.

فرانسه مهد پنیر 

یکی از نکات بارز و مهمی که در رژیم غذایی مردم فرانسه به چشم می‌خورد، جایگاه ویژه انواع پنیر است که خاص این کشور بوده و به عنوان بخش اصلی در رژیم غذایی مردم آن، در نظر گرفته می‌شود.

اهمیت پنیر تا حدی است که هر منطقه در فرانسه، با توجه به نواحی جغرافیایی، وظیفه‌ای متفاوت را در رژیم غذایی این کشور ایفا می‌کند.

همچنین در سراسر جهان از فرانسه به عنوان مهد پنیرهای بی‌نظیر یاد می‌شود.

تغییرات رژیم غذایی در فصول سال در فرانسه

تابستان

سالاد گوشت: در فصل گرم تابستان، مصرف میوه و انواع ظرف‌های خوش طعم سالاد، نسبت به سایر فصول سال، بیشتر و عمومی‌تر است.

چرا که علاوه بر نیرو بخش بودن و رفع عطش و خستگی، انواع میوه و سبزیجات تازه به دلیل فراوانی، از قیمت مناسب و ارزانی نیز برخوردار بوده و هر خانواده فرانسوی به راحتی قادر به تهیه این محصولات لذیذ و خوش طعم خواهد بود.

پر واضح است که در چنین شرایطی، رقابت بین فروشنده‌های میوه و سبزیجات، یکی از مهمترین دلایل پایین بودن قیمت‌ها است. 

پاییز و زمستان

در پایان فصل تابستان، تنوع زیادی از قارچ‌های خوراکی، رشد و پرورش یافته و به سراسر کشور فرانسه فرستاده می‌شود.

شکار حیوانات نیز از ماه سپتامبر شروع شده و تا فوریه ادامه دارد. جالب است بدانید، مردم فرانسه پس از اتمام شکار، برای یاد بود داشتن شکاری عالی و موفقیت‌آمیز، به برگزاری جشن و تدارک انواع ظرف‌های غذایی که به طور استادانه و ماهرانه از خوارک گوشت حیوانات شکار شده، تهیه شده‌اند، می‌پردازند.

بهار

مصرف نرم‌تنان بویژه صدف‌داران، حد اکثر از اواخر زمستان تا فصل بهار، به اوج خود می‌‌رسد.

به طوری‌که در این ایام از سال، انواع صدف‌های خوراکی در میزان بسیار زیاد و قابل توجهی، به عنوان غذهای سرو شده توسط رستوران‌های کشور فرانسه، به شمار می‌روند.

فرانسوی‌‌ها معمولاً یک صبحانه سبک می‌‌خورند که معمولاً متشکل از نوعی نان مخصوص و یا قهوه و نان و شکلات داغ می‌‌باشد وعده نهار زمانی در فرانسه از وعده‌‌های اصلی و مهم بود اما اکنون بسیاری از مردم  –بویژه در مناطق شهری – نهار را سبک خورده و وعده غذایی شام برای آنها مفصل می‌‌باشد.

در پاریس زمان صرف نهار معمولاً ساعت 1بعد از ظهر می‌‌باشد و زمان صرف شام ساعت 9 بعد از ظهر و یا دیرتر می‌‌باشد.

در بعضی مناطق وعده شام را دیرتر می‌‌خورند. در فرانسه غذا بسیار با آرامش و با تأنی صرف می‌‌شود.

نان همیشه یکی از اجزای ثابت است که در هر وعده غذایی بر روی میز می‌باشد. بودن نان بر روی میز در نزد فرانسوی‌‌ها نشانه‌ای از مهمان‌نوازی آنان می‌‌باشد و هرگز وعده غذایی بدون نان سرو نمی‌‌شود.

اما از طرفی وجود آب بر سر میز بسیار نادر است.

آداب غذا خوردن

در فرانسه دست‌‌های تان نباید روی لباستان قرار بگیرد و همواره باید روی میز باشد.

نان را مستقیما نباید گاز بزنید و همیشه باید یک تکه از آن را جدا کنید و همراه غذا میل کنید، زمانی هم که از نان استفاده نمی‌‌کنید باید حتما روی میز کنار بشقاب قرار بگیرد.

مردم فرانسه با این که دو برابر آمریکایی‌‌ها ازچربی‌‌های اشباع شده استفاده می‌‌کنند ولی یک سوم آنها دچار مشکلات قلبی می‌‌شوند.

خود فرانسوی‌‌ها راز این نکته را در استفاده ازعصاره انگور می‌دانند. رژیمی که حاوی انگور فراوان به خصوص از نوع تیره باشد، باعث انعطاف‌پذیری بیشتر عروق خونی می‌‌شود. 

انگور تنها رازی نیست که فرانسوی‌‌ها با آن سالم می‌‌مانند، بلکه خوردن غذاهای سالم و تازه در آرامش کامل و صرف مدت زمان طولانی برای خوردن، باعث تفاوت آشکار در سلامتی این ملت با امریکایی‌‌ها و سایر ملل عجول شده است، که هیچ وقت به آنچه می‌خورند توجهی ندارند.

فرانسوی‌‌ها عادت دارند روزانه بیشتر از سه الی چهار وعده میوه و سبزی مصرف کنند. دلیل دیگر استفاده مداوم از روغن زیتون، سبزیجات تازه، خشکبار و طعم دهنده‌‌های طبیعی در غذاهایشان است.

اغلب سبزیجات تازه را بخارپز یا کباب می‌‌کنند تاطعم و مزه بهتری داشته باشد. برخلاف امریکایی‌‌ها و ما ایرانی‌‌ها که به خوردن پرس‌‌های بسیار بزرگ مشهوریم، فرانسویان پرس‌‌های غذایی بسیار کوچکی دارند.

به علاوه به ندرت ازغذاهای بسته‌بندی شده و آماده که حاوی میزان فراوانی چربی اشباع شده، قند و نمک هستند، استفاده می‌‌کنند.

فرانسوی‌‌ها دسرهای پرچرب می‌خورند، اما به دلیل این که پرس غذای آن‌‌ها کوچک است، دچار مشکل حادی نمی‌‌شوند.

با فراموش کردن عبارت‌‌های کم چرب، کم کربوهیدرات، کم طعم و کم کالری؛ رژیم غذایی فرانسوی مملو از عطر و طعم و سیر کننده و رضایت بخش است.

غذا خوردن به شیوه فرانسوی می‌‌تواند شما را لاغر و سالم نگه دارد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟