Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:00

تبریز ؛ شهر اولین‌ها (2)

تبریز ؛ شهر  اولین‌ها (2)

در قسمت دوم مقاله تبریز ؛ شهر اولین‌ها، با جاذبه‌های طبیعی تبریز، از قبیل روستا و چشمه كندوان، دره لیقوان، دریاچه قوری گل، دره سعیدآباد، كوه سهند و سوغات تبریز آشنا می‌شوید.

جاذبه‌های طبیعی تبریز

روستا و چشمه كندوان

كندوان روستای تاریخی كم‌نظیری است كه در 22 كیلومتری جنوب اسكو و در 62 كیلومتری تبریز در میان دره‌ای باصفا و كنار رودخانه پرآبی به همین نام واقع شده است.

این روستا چشمه آب معدنی مهمی دارد كه بسیار مشهور است. آب چشمه بعد از خروج از زمین در منبعی جمع‌آوری شده و برای شرب استفاده می‌شود.

نوشیدن این آب در درمان بیماری‌های كلیوی بسیار موثر است. خانه‌های روستایی از نظر معماری بسیار جالب هستند چرا كه در میان صخره‌های دوك‌شكل قرار گرفته‌اند.

دره لیقوان

روستای ییلاقی لیقوان در جنوب‌شرقی تبریز و در دامنه كوهستان سهند قرار دارد. این روستا همجوار دره بسیار زیبایی است كه رودخانه لیقوان از كنار آن می‌گذرد.

دریاچه (تالاب) قوری گل

این دریاچه در فاصله 45 كیلومتری تبریز در مسیر جاده تبریز- تهران قرار دارد و به‌دلیل ویژگی‌های محیطی و زیستگاهی حیات وحش، به عنوان یك تالاب بین‌المللی به ثبت رسیده است.

این دریاچه زیستگاه بسیار مناسبی برای پرندگان آبزی است. دریاچه قوری گل به علت نزدیكی به شهر و برخورداری از محیطی زیبا و سرسبز، از تفرجگاه‌های مهم مسافران عبوری و مردم تبریز است.

دره سعیدآباد

این دره، به‌ویژه در فصل تابستان مورد استفاده وسیع گردشگران قرار می‌گیرد. این دره معبر رودخانه سید آواچای است كه در 2 كیلومتری جاده ترانزیتی تبریز- تهران قرار دارد.

كوه سهند

سهند یكی از بلندترین كوه‌های آذربایجان و مهم‌ترین كوه آتشفشان خاموش ایران است كه در 50 كیلومتری جنوب تبریز قرار دارد و به دلیل زیبایی و سرسبزی به عروس كوهستان‌های ایران معروف است.

چشمه تاپ تاپان

این چشمه به فاصله 5 كیلومتری آذرشهر در جاده تبریز به مراغه قراردارد. آب در حوضی طبیعی جمع می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوغات تبریز

اگر شهر یا استانی به دلیل داشتن یك نوع شیرینی خاص معروف شده، آذربایجان به خاطر تنوع شیرینی‌ها و طعم ماندگار و خاطره‌انگیز و سلامت و مقوی بودن شیرینی‌هایش معروف است.

بعضی از شیرینی‌هایی كه در تبریز پخته می‌شود و مخصوص شهر تبریز و برخی دیگر شیرینی‌های سایر مناطق آذربایجان می‌باشد.

انواع شیرینی‌های تبریز شامل قرابیه، نوقا، اریس، لوز، راحت‌الحلقوم، باقلوا، نان‌های تبریز (بربری، لواش، سنگك) نان‌های روغنی و مزه‌دار از جمله سوغاتی‌های بسیار لذیذ تبریز هستند.

قابل ذكر است كه یكی دیگر از سوغاتی‌های پرطرفدار آذربایجان آجیل است كه نوع تبریزی آن زبانزد خاص و عام می‌باشد و در این شهر نیز آجیل تواضع بسیار معروف است.

آجیل تبریز انواع متنوعی دارد كه از آن جمله می‌توان به آجیل چهارشنبه آخر سال، آجیل عید نوروز، آجیل شب یلدا و غیره اشاره كرد.

 

 

برای خواندن بخش اول -تبریز ؛ شهر  اولین‌ها- اینجا کلیک کنید.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟