Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 14:54

تبریز ؛ شهر اولین‌ها (1)

تبریز ؛ شهر  اولین‌ها (1)

تبریز شهری است كه به عنوان شهر اولین‌ها شناخته شده است. ویژگی‌ها و فرهنگ شهری چون تبریز حتی اگر در خصوص آداب فراهم‌سازی غذا و چگونگی پخت آن باشد، بسیار برجسته و غنی است.

آشپزباشی

 

به قول شاعر: 

                                                                                                     آب دریا را اگر نتوان كشید            هم بقدر تشنگی باید چشید 

از این رو در این مقاله سعی كردیم با معرفی برخی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی تبریز، شما را با گوشه‌ای از عظمت تمدن و همچنین زیبائی‌های طبیعی و خدادادی این سرزمین همیشه پایدار آشنا سازیم. 

جاذبه‌های تاریخی تبریز

خانه مشروطیت: خانه كوزه‌كنانی‌ها كه بعدها برای زنده نگهداری خاطرات نهفته در آن «خانه مشروطیت» نامیده شد، در سال 1247 شمسی توسط حاج مهدی كوزه‌كنانی (ابوالمله) بنا نهاده شد.

به سبب موقعیت ویژه این خانه در جوار بازار قدیمی تبریز و مركز بافت قدیم شهر و شور و علاقه بانی آن به نهضت مشروطه، این خانه به محل تجمع دوستداران مشروطه تبدیل گشته و تصمیمات بسیار مهمی در آن اتخاذ شده است.

این خانه تاریخی در حال حاضر موزه مشروطیت است.

عمارت ایل‌گولی

شاه‌گولی (استخر شاه) سابق و ایل‌گولی (استخر مردم) فعلی از گردشگاه‌های زیبا و دلكش تبریز است كه در جنوب‌شرقی تبریز بر دامنه تپه‌ای احداث شده است.

اطراف آن پارك بزرگی احداث شده كه امكانات رفاهی مناسبی دارد.

مسجد كبود

این مسجد بنا به كتیبه سردرب آن به سال 870 هجری قمری و در زمان سلطان جهانشاه مقتدرترین حكمران سلسله قره قویونلو كه فردی زیباپسند و شاعر نیز بوده، بنا شده است.

تنوع و ظرافت كاشیكاری و انواع خطوط به كار رفته در آن و همچنین زیبایی و هماهنگی رنگ‌ها سبب شده است كه به فیروزه اسلام شهرت یابد. این مسجد در زلزله سال 1193 تبریز به شدت آسیب دیده ولی به خوبی مرمت شده است.

مسجد جامع (جمعه مسجد)

این مسجد كه در كتب تاریخی نیز از آن عنوان جامع كبیر نام برده شده در همه ادوار تاریخی همواره مسجد جامع شهر بوده و بازار بر گرداگرد آن شكل گرفته است. كهن‌ترین بخش بنا متعلق به دوره سلجوقی است.

مسجد (ارگ) علیشاه

بنای ارگ تبریز باقیمانده مسجدی است كه در قرن هشتم هجری توسط تاج‌الدین علیشاه وزیر الجایتو ساخته شده است.

عرض این بنا سی مترو ارتفاع آن 26 متر است. عرض دیوارها ده متر و داخل آنها مركب از دو دیوار عریض است كه توسط طاق‌هایی به هم اتصال یافته است. این بنا داخل مصلای فعلی شهر قرار گرفته است.

مسجد مقبره

این مسجد با نه ستون سنگی خوش‌تراش در اول بازار كفاشان قرار دارد. چون مقبره مرحوم میرزا مهدی قاضی طباطبائی و مقبره آیت‌ا... شهید سید محمدعلی قاضی طباطبائی در همین مسجد قرار دارد، به نام مقبره خوانده می‌شود.

مقبره‌الشعرا

در خیابان ثقه‌الاسلام تبریز و در ضلع شمالی بقعه سیدحمزه، قبرستانی وجود دارد كه مدفن اغلب شاعران و بزرگان این مرز و بوم بوده است.

بنای یادبود زیبایی با تأسیسات توریستی به نام مقبره‌الشعرا در این محل ایجاد گردیده، كه آرامگاه استاد محمدحسین شهریار در این محل قرار دارد.

بازار تبریز

بافت اصلی بازار تبریز از دو راسته سرپوشیده شمالی جنوبی و شرقی غربی تشكیل شده است. راسته‌های اصلی توسط راسته‌های فرعی به هم متصل شده‌اند و فضاهای بین آنها سراها و كاروانسراها و تیمچه‌ها بنا شده است.

بزرگ‌ترین گنبد بازار، گنبد تیمچه امیر و زیباترین قسمت آن تیمچه مظفریه است. مهم‌ترین ورودی بازار تبریز در حال حاضر در انتهای شمالی خیابان فردوسی است.

شبكه بازار تبریز به مثابه قلب شهر است و نقش عمده‌ای در بافت شهر دارد. این بازار بزرگ‌ترین اثر ثبتی كشور (از حیث مساحت) و وسیع‌ترین مجموعه مسقف و بهم‌پیوسته جهان به‌شمار می‌رود.

عمارت شهرداری

این بنا كه در مركز شهر تبریز و در میدانی معروف به میدان ساعت (شهریار) قرار دارد، در سال 1312 شمسی در گورستان متروك كوی نوبر با نظر مهندسان آلمانی ساخته شد. برج ساعت آن از شهرت زیادی در تبریز برخوردار است.

آرامگاه دو كمال

در محله بیلانكوه تبریز در میان باغی مشجر و بنایی متین و زیبا دو تن از بزرگان ادب و هنر ایران آرمیده‌اند.

كمال‌الدین مسعود خجندی از شعرای معروف قرن هشتم و نهم هجری و كمال‌الدین بهزاد معروف‌ترین نقاش قرن دهم هجری در این مكان قرار دارد.

خانه امیرنظام گروسی

این خانه قدیمی كه در محله ششگلان تبریز واقع شده از آثار دوره قاجار است كه پس از مرمت به گنجینه دوره قاجار تبدیل شده است...

 

 

برای خواندن بخش دوم -تبریز ؛ شهر  اولین‌ها- اینجا کلیک کنید.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟