Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 14:18

آشپزخانه را برای نوروز آماده كنید (2)

آشپزخانه را برای نوروز آماده كنید (2)

هیچ چیز به اندازه یك سبد زیبا پر از میوه‌های رنگی در وسط یك میز، جلب توجه نمی‌كند و شما را به برداشتن یكی از میوه‌ها و خوردن آن تحریك نمی‌كند.

 

پاك كننده‌های مطمئن و بی‌خطر

یكی از مهم‌ترین شوینده‌ها و پاك‌كننده‌ها كه در تمام آشپزخانه‌ها موجود است، مایع ظرفشویی است. شاید فكر كنید این شوینده‌ها هر چه باشند، با آب‌كشی ظرف‌ها پاك می‌شوند و دیگر اثری از آنها روی ظرف‌ها بر جا نمی‌ماند.

با توجه به تمام معیارهایی كه هنگام خرید این نوع محصولات دارید، سعی می‌كنید سالم‌ترین آنها را انتخاب كنید، ولی لازم است به یك مسئله دیگر نیز اهمیت دهید و آن مسئله تأثیر آن شوینده روی محیط است. انتخاب مایع ظرفشویی مطمئن و بی‌خطر نه تنها برای سلامت خود شما مهم می‌باشد، بلكه برای سلامت محیط زیست (حیات وحش و گیاهان) نیز مهم است.

 از محصولات پاك كننده مناسب استفاده كنید

5 دقیقه از وقت خود را برای یك كار ضروری اختصاص دهید. در كابینت را باز كنید و روی برچسب كلیه محصولات پاك كننده كه مورد استفاده قرار می‌دهید را بخوانید. برخی از آنها حاوی خوشبو كننده‌های مصنوعی می‌باشند كه فتالیت دارند.

فتالیت‌ها نیز باعث ایجاد اختلال در غدد درون‌ریز می‌شوند، سیستم هورمونی را بر هم می‌زنند، باعث بروز اختلالات تناسلی می‌شوند، مشكلات مربوط به ناباروری را به بار می‌آورند و خطر به وجود آمدن دیابت را افزایش می‌دهند. این محصولات را كنار بگذارید و دیگر از آنها استفاده نكنید.

 یك سبد میوه روی میز

هیچ چیز به اندازه یك سبد زیبا پر از میوه‌های رنگی در وسط یك میز، جلب توجه نمی‌كند و شما را به برداشتن یكی از میوه‌ها و خوردن آن تحریك نمی‌كند. وقتی میوه‌ها دم دست شما باشند، به‌طور ناخود‌آگاه تحت تأثیر قرار می‌گیرید كه یكی را انتخاب كنید. این كار را انجام دهید و به جای آن ظرف حاوی چیپس و پفك را از روی میز بردارید. بعد از خرید میوه آنها را به خوبی بشویید و خشك كنید و داخل سبد میوه بچینید و روی میز بگذارید.

سعی كنید همیشه میوه و سبزیجات تازه در آشپزخانه داشته باشید. میوه‌های كنسروی نیز حاوی شهد و شكر بسیار بالا هستند. سبزیجات و میوه‌های تازه مثل انگور، سیب، پرتقال، موز و... سرشار از ویتامین‌ها هستند. حتی بهتر است كه از میوه‌های فریزری استفاده كنید، ولی سراغ میوه‌های كنسروی نروید.

 یك پارچ پر از آب خنك

آب نوشیدنی نیروبخش و طراوت دهنده‌ای است كه كالری آن صفر می‌باشد. هفتاد درصد از وزن بدن را نیز آب تشكیل می‌دهد. آب به انتقال پروتئین، ویتامین‌ها و سایر املاح به جریان خون كمك می‌كند و دمای بدن را كنترل می‌كند. به این دلایل و هزاران دلیل دیگر باید بدن خود را در طول روز مرطوب نگه داریم.

برای این منظور همواره یك پارچ پر از آب در وسط یخچال بگذارید، جایی كه خوب دیده می‌شود و به راحتی می‌توانید آن را بردارید و آب بنوشید. اینكار باعث می‌شود در مصرف آب نیز صرفه‌جویی شود و با باز كردن شیر آب مجبور نباشید چند ثانیه صبر كنید تا آب خنك شود.

 مواد غذایی ارگانیك سالم‌ترند

زندگی سالم داشتن، به معنی انتخاب غذاهای سالم است. مواد غذایی كه تهیه می‌كنید از كجا می‌آیند و چه راهی را طی می‌كنند تا وارد آشپزخانه شما شوند. گاهی اوقات مواد غذایی سفری بسیار دور و دراز را طی می‌كنند تا به دست ما برسند. در این میان خرید مواد غذایی ارگانیك در جهت تغذیه زندگی سالم مؤثرتر است.

مسیر دور و دراز انتقال میوه‌ها و مواد غذایی باعث می‌شود كه آلودگی‌ها روی آنها اثر بگذارند و از خواص مفیدشان بكاهند و در عین حال گران‌قیمت‌تر شوند. اگر بتوانید تا حد امكان برخی از خریدهای خود را از مغازه‌های نزدیك محل زندگی خود انجام دهید، می‌توانید از انواع سالم‌تر و تازه‌تر آنها بهره‌مند شوید.

 از ظروف كوچك‌تر استفاده كنید

هر چه بشقاب‌ها، كاسه‌ها و لیوان‌های شما بزرگ‌تر باشند، شما نیز دچار پرخوری مضاعف می‌شوید. اغلب ما عادت داریم تمام غذایی كه در ظرف غذایمان است را بخوریم و چیزی از آن باقی نماند. بنابراین انتخاب ظرف‌های كوچك‌تر به ما كمك می‌كند تا دچار عادت نادرست پرخوری نشویم.

پس اگر امكان خرید دوباره دارید، ظرف‌های بزرگ دم دستی را بردارید و به جای آنها از ظرف‌هایی با اندازه‌های كوچك‌تر استفاده كنید.

 یك لیست غذایی برای روزهای هفته داشته باشید

اینكار باعث می‌شود كه غذاهای اصلی و ضروری را كه در لیست دارید، همواره تهیه كرده و سعی كنید طبق برنامه پیش بروید و سالم‌تر غذا بخورید. علاوه بر آنكه می‌‌توانید برای خود غذاهای سالم تهیه كنید، از نظر مالی نیز خواهید دید كه در طول یك هفته چقدر هزینه‌های‌تان كاهش می‌یابد، چرا كه فقط آن چیزهایی را خریداری كرده‌اید كه نیاز دارید.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- آشپزخانه را برای نوروز آماده كنید- اینجا كلیك كنید.

 

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟