Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 02:54

آشپزخانه را برای نوروز آماده كنید (1)

آشپزخانه را برای نوروز آماده كنید (1)

نور خورشید گزینه خوبی است، چرا كه باعث كشتن و از بین رفتن بسیاری از باكتری‌ها می‌شود، پس اجازه دهید تا نور كافی وارد آشپزخانه شود.

تحریریه آشپزباشی

 

 

 

آشپزخانه محیطی برای پخت‌وپز و شست‌وشو است و می‌توان این انتظار را داشت كه در این محیط انواع بوها و باكتری‌ها پراكنده باشند، ولی شما نباید اجازه دهید كه این محیط به فضایی امن و راحت برای رشد و پرورش انواع باكتری‌ها و میكروب‌ها تبدیل شود. سری به آشپزخانه‌تان بزنید و این موارد را چك كنید.

همچنین برخی از مواد غذایی را در آشپزخانه دوباره بچینید، برخی از آنها را حذف كنید و در فكر خرید و تهیه برخی دیگر باشید. با یك برنامه‌ریزی غذایی می‌توانید غذاهای اصلی و موردنیاز را همواره در دسترس خود قرار دهید.

 روشنایی

نور و روشنایی بسیار مهم است، روشنایی آشپزخانه شما از یك لامپ الكتریكی تأمین می‌شود یا از نور تابیده شده از پشت پنجره‌ها؟ نور خورشید گزینه خوبی است، چرا كه باعث كشتن و از بین رفتن بسیاری از باكتری‌ها می‌شود، پس اجازه دهید تا نور كافی وارد آشپزخانه شود.

اگر خانه‌تان را خودتان می‌سازید، حتماً به اندازه پنجره‌ها توجه كنید و از پنجره‌های بزرگ‌تر استفاده كنید. اگر نور كافی وارد آشپزخانه می‌شود، ‌نیازی نیست كه در طول روز چراغ یا لامپی روشن كنید و از این طریق نیز می‌توانید در مصرف انرژی صرفه‌جویی كنید.

 جریان هوا

به هنگام آشپزی كردن، ممكن است غذا را بسوزانید یا اینكه به‌طور كلی غذایی كه درست می‌كنید بو و دود زیادی داشته باشد. اگر در محیط اطراف‌تان دود بسیار پخش شده باشد، احساس راحتی نخواهید كرد و به جریان داشتن هوا نیاز پیدا می‌كنید.

باید پنجره یا منافذ كافی باشد تا در این‌گونه مواقع هوای داخل به خارج راه یابد، اما اگر به طور كلی ساختار آشپزخانه شما اینگونه نباشد، از هود آشپزخانه استفاده كنید تا دود و بوی بیشتری را جذب كند.

 لطافت و پاكیزگی

مهم‌ترین بخش تولید كننده آشغال و زباله در خانه، آشپزخانه است. برای آنكه آشغال‌ها ایجاد بیماری یا بوی بد نكنند، باید با شست‌وشو آشپزخانه را تمیز نگه دارید. بعد از هر بار پخت و پز، ظروف را بشویید، سطوح را تمیز كنید، آشغال‌ها و مواد زائد را دور بریزید و... . كیسه زباله را زود به زود عوض كنید تا از رشد و تكثیر باكتری‌ها و قارچ‌های سمی جلوگیری كنید.

به خاطر داشته باشید كه محیط آشپزخانه نباید تاریك و كثیف باشد، بلكه باید تمیز و روشن باشد. آشپزخانه باید تمیز‌ترین و سالم‌ترین بخش خانه باشد تا از پختن غذاهایی كه می‌خورید در آنجا لذت ببرید.

 به دنبال خرید ظرف‌های شیشه‌ای باشید

با انتخاب كردن ظروف شیشه‌ای در واقع خود را از شر آسیب‌های ناشی از بیس‌فنول (مثل BPA) نجات می‌دهید. در واقع ظروف شیشه‌ای علاوه بر اینكه این مواد شیمیایی را ندارند، به دلیل بی‌رنگ بودن، عمر طولانی‌تری دارند و دیرتر فاسد شده و از بین می‌روند.

ظروف پیركس بهترین انتخاب هستند، اما برخی از آنها درپوش پلاستیكی دارند. پس به خاطر داشته باشید كه این ظروف با درپوش‌های پلاستیكی را هرگز در مایكروویو نگذارید. بهتر است مواد غذایی خشك را در ظرف‌های دردار داخل یخچال بگذارید.

  ظروف استیل ضد زنگ را انتخاب كنید

بهتر است از ظروف استیل ضد زنگ و چدن به جای ماهی‌تابه و قابلمه‌های تفلون استفاده كنید. مواد شیمیایی و خطرناك موجود در تفلون با وجود تمام مزایایی كه ماهی‌تابه‌ها و قابلمه‌های تفلون دارند، باز هم آنقدر مضر هستند كه ارزش‌ این ریسك‌پذیری را ندارند. ظروف استیل و چدن این خطرات را به حداقل می‌رسانند، مطمئن و بی‌خطرند و در واقع خرید آنها مقرون به صرفه‌تر نیز می‌باشد.

 خود را از شر تمام ظروف پلاستیكی موجود در آشپزخانه رها كنید

كفگیر، ملاقه، قاشق و... نباید از جنس پلاستیك باشند، چرا كه با حرارت بالا در ارتباط هستند. این وسایل پلاستیكی برای بدن ما مضر هستند، برعكس انواع چوبی و استیل آنها بسیار مناسب و بی‌خطرند.

 از بطری‌های پلاستیكی مخصوص آب استفاده نكنید

برخی از بطری‌های آب از جنس استیل و یا شیشه هستند، این بطری‌ها برای نگهداری آب مناسب‌اند، ولی بطری‌های پلاستیكی بسیار خطرناك می‌باشند.

 اصلا از پاك كننده‌های سمی استفاده نكنید

وقتی كه در مورد داشتن آشپزخانه‌ای سالم‌تر و پاكیزه‌تر حرف می‌زنیم، باید بسیاری از اصول را در نظر داشته باشیم. اگر از مواد شیمیایی سمی برای تمیز كردن سطوح استفاده می‌كنید، دیگر نباید روی این سطوح مواد غذایی را خرد كرده و یا آنها را آماده پخت كنید.

جایگاهی كه مخصوص تهیه و آماده كردن غذا است، اصلا نباید سمی باشد و یا اینكه به مواد سمی آغشته شده باشد. بهتر است برای تمیز كردن و نظافت از مواد طبیعی و بی‌خطر استفاده كنید مثل سركه و جوش شیرین...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- آشپزخانه را برای نوروز آماده كنید- اینجا كلیك كنید.

 

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟