Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 14:38

شگفتی های تره فرنگی

شگفتی های تره فرنگی

تره‌فرنگی که در مصر گیاه مقدس محسوب می‌شد، نمونه‌های خشک شده آن در مناطق باستان‌شناسی که به زمان مصر باستان بر می‌گردند کشف شده است. همچنین حکاکی‌هاو نقاشی‌های مشاهده شده بر روی دیوارها نشان می‌دهند که این گیاه بخشی از رژیم غذایی مصریان باستان بوده است.

تره‌فرنگی را چگونه انتخاب کنیم؟

هنگام خرید، تره‌فرنگی تازه ارگانیک را انتخاب کنید، چون دارای طعم و مواد مغذی فراوان است. به دنبال ساقه‌های سفید، سفت، بلند و یکنواخت با ریشه غده‌ای سالم باشید که نشانگر محصول کشاورزی تازه است.

از خرید ساقه‌هایی که سطح بالایشان زرد و پژمرده است اجتناب کنید. هرچه تره‌فرنگی نازک‌تر باشد بسیار تردتر خواهد بود بنابراین از خرید تره‌فرنگی ضخیم خودداری کنید، مگر آنکه قصد داشته باشید آنها را به آرامی به شکل تاس کباب بپزید.

 

فعالیت آنتی‌اکسیدانی

مطالعات نشان داده‌اند که بین مصرف میوه‌‌ها و سبزیجات حاوی مواد شیمیایی گیاهی و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن ارتباط وجود دارد.

تصور می‌شود که مواد شیمیایی گیاهی دارای فعالیت ضداکسیدانی بسیار عالی هستند که قابلیت خنثی‌سازی رادیکال‌های مضر آزاد را دارا می‌باشند.

تره‌فرنگی دارای مقادیر زیادی ویتامین، مواد معدنی و دیگر آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئید فنولیک از قبیل کاروتین، زانتین و لوتئین و همچنین آنتی‌اکسیدان‌هایی از قبیل دیالیل دی‌سولفید، دیالیل تری‌سولفید و آلیل‌پروپیل دی‌سولفید می‌باشد.

این ترکیبات توسط واکنش آنزیمی هنگام ضربه خوردن ساقه تره‌فرنگی (له کردن، بریدن و نظایر آن) به آلیسین تبدیل می‌شوند. محققین معتقدند که فعالیت آنتی‌اکسیدانی تره‌فرنگی به جلوگیری از ابتلا به تعدادی از بیماری‌های مزمن کمک می‌کند. بعنوان مثال آنتی اکسیدان‌ها ممکن است از طریق جلوگیری از اکسیداسیون چربی‌ها که بخشی از فرآیند تصلب شرائین (سفت شدن عروق ناشی از رسوب سلول‌های چربی در رگ‌ها) می‌باشد، در مقابل بیماری قلبی عروقی محافظت  کنند.

حمله رادیکال آزاد ممکن است منجر به ورود آسیب به DNA گردد (یکی از عوامل متعددی که می‌تواند به سرطان منتهی شود).

همچنین آلیسین باعث کاهش تولید کلسترول از طریق جلوگیری از reductase  enzymeHMG-CoA در سلول‌های کبد شده و بواسطه آزاد کردن اکسید نیتریک نیز مانع سفت شدن عروق (تصلب شرائین) می‌گردد و در نتیجه فشار خون را نیز کاهش می‌دهد.

همچنین از تشکیل لخته پلاکت جلوگیری کرده و با تجزیه فیبرین در رگ‌های خونی به کاهش بیماری‌های عروقی و سکته کمک می‌کند.

 

تره‌فرنگی را چگونه ذخیره کنیم

تره‌فرنگی بطور ایده‌آل باید در صفر درجه سانتیگراد با رطوبت نسبی 90 تا 100 درصد نگهداری شود. همچنین می‌توان آن را در کیسه پلاستیکی در یخچال به مدت 1 تا 2 هفته نگهداری کرد.

 

ترکیبات موجود در تره‌فرنگی

 تره‌فرنگی کالری کمی دارد. 100 گرم ساقه تازه آن محتوی 61 کیلو کالری انرژی است. بعلاوه، ساقه بلند آن مقادیر خوبی فیبر محلول و غیر محلول دارد.

 

 ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در تره‌فرنگی

ویتامین A، ویتامینB1, B2 ,B6، ویتامین B9 (اسید فولیک)، ویتامین C، ویتامین E ، ویتامین k

پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و سدیم (در ساقه)

 

 ترکیبات سولفور

ترکیبات سولفور در تره‌فرنگی به کاهش نشانه‌های دیابت شیرین، جلوگیری از تجمع پلاکت‌ها و جلوگیری از فرآیند التهابی در رابطه با آسم مربوط می‌شوند.

چنین تصور می‌شود که ترکیبات سولفور اثر حفاظتی در برابر بیماری قلبی عروقی، سرطان و دیگر مشکلات مربوط به سن از قبیل کاهش عملکرد مغز باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟