Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 13:23

مجموعه ترفند آشپزی و خانه داری | نکات آشپزی

مجموعه ترفند آشپزی و خانه داری | نکات آشپزی

ترفند آشپزی 1:

-    خورش ها و غذاهایی که سس گوجه فرنگی دارند به دلیل خاصیت اسیدی شان لکه زردی روی ظروف پلاستیکی برجای می گذارند که با شست وشوی عادی پاک نمی شود. برای رفع این مشکل می توانید از جوش شیرین یا آبلیمو استفاده کنید. کمی از آن را روی لکه بمالید و بعد از نیم ساعت بشویید. سپس ظرف را در آفتاب قرار دهید تا کاملا سفید شود. جوش شیرین باعث می شود بوی بد این ظروف هم از بین برود.



ترفند آشپزی 2:

-    وقتی برای درست کردن دسر یا پاستوریزه کردن شیر را می جوشانید، معمولا ته قابلمه یک لایه شیر می چسبد. بعضی وقت ها هم شیر روی گاز سر می رود و می سوزد. برای از بین بردن این لکه سمج، وقتی در قابلمه باشد، می توانید قابلمه را با آب گرم و کمی جوش شیرین پر کنید و به جوش بیاورید. در این صورت لکه شیر به راحتی پاک می شود. برای از بین بردن اثر سوختگی روی گاز می توانید گاز را روشن کنید تا لکه کمی گرم شود و بعد آن را با یک دستمال آغشته به خمیر جوش شیرین پاک کنید.


 
ترفند آشپزی 3:

-    برای تازه ماندن برنج پخته در یخچال، یک تکه نان روی آن قرار دهید.


 
ترفند آشپزی 4:

-    برای بهتر رنگ دادن  زعفران :

هر مقدار زعفران ساییده شده یا حتی نسابیده را در ظرف مورد نظر ریخته و روی آن یک تکه یخ بگذارید تا در دمای اتاق یا آشپزخانه یخ آب شود نتیجه را خواهید دید. با این روش ماندگاری رنگ و بو و طعم آن به مراتب بیش از دم کردن آن با آب داغ هست.


 
ترفند آشپزی 5:

-    قبل از بریدن فلفل تند، دست ها را با کمی روغن چرب کنید تا با ایجاد مانع، تندی و بوی آن جذب پوست نشود.


ترفند آشپزی 6:

-    برای اینکه خورش قیمه شما خوشمزه تر شود لپه را ابتدا خیس کنید سپس همراه گوشت تفت دهید. مزه آن بسیار خوش طعم می شود و احتیاج به جدا پختن لپه هم نیست و مطمئن باشید، که لپه با گوشت می پزد.


ترفند آشپزی 7:

-    پف کردن سفيده تخم مرغ

براي اينکه سفيده تخم مرغ زودتر و بهتر پف کند، قدري نمک به آن بيفزاييد، بعد آن را خوب بزنيد.



ترفند آشپزی 8:

-    بهتر است به جای سوراخ کردن لیمو عمانی برای غذا، آن را از وسط دو نیم کنیم و هسته های آنها را خارج کنیم که اگر تلخ بود تلخی آن با خارج کردن هسته ها از بین برود یکی دیگر از کارهایی که باید انجام دهید این است که حتما از شب قبل لیمو ها را در آب خیس کنید .سعی کنید از پودر لیمو استفاده نکنید زیرا خورشت شما را کدر می کند .



ترفند آشپزی 9:

-    اگر می خواهید تندی فلفل شما کمتر باشد دانه های درون فلفل را خارج کنید .



ترفند آشپزی 10:

- اگر به گوشت در حال پخت آب لیمو اضافه کنید، هم طعم آن را مطبوع خواهید ساخت و هم سرعت پخت را افزایش می‌دهید .



ترفند آشپزی 11:

- اگر بر روی پیازهایی که قصد سرخ کردنشان را دارید، کمی آرد بپاشید مطمئن باشید که رنگی عالی خواهند داشت.



ترفند آشپزی 12:

- برای بر طرف کردن بوی بد دهان دانه قهوه بجوید .



ترفند آشپزی 13:

-  برای راحتی جداشدن پوست تخم مرغ باید بعد از خارج ساختن‌شان از ظرف آب جوش ، بلافاصله در ظرف محتوی آب سرد قرار داده و کمی صبر کنید .



ترفند آشپزی 14:

-  برای جلوگیری از کپک زدن نان ، قرار دادن کمی نمک در ظرف نان را فراموش نکنید .



ترفند آشپزی 15:

- به هنگام پخت قارچ در قابلمه را کمی باز بگذارید تا هم قارچ‌ها سیاه رنگ نشوند و هم آب قارچ ‌ها به راحتی بخار شود .



ترفند آشپزی 16:

- قبل از پوست گرفتن پیاز انگشتان‌تان را به سرکه آغشته کنید تا بدین ‌وسیله بوی پیاز به خود نگیرد .



ترفند آشپزی 17:

- اگر بر روی رو میزی آب میوه ریخت ، کمی نمک بر روی آن پاشیده و مطمئن باشید که در اولین شستشو لکه‌ای در بین نخواهد بود .


ترفند آشپزی 18:

-    برای این که تخم مرغ آب پز بعد از پختن سیاه نشود چه کار باید کرد؟

تخم مرغ آب پز را بعد از پخت در ظرف آب سرد بیندازید تا سیاه نشود.



ترفند آشپزی 19:

-    برای جلوگیری از جوانه زدن سیب زمینی ها آنها را در جای تاریک، خشک و به دور از رطوبت قرار دهید.



ترفند آشپزی 20:

- هویج ضد بو

افرادی که پس از خرد کردن پیاز و شستن کارد هنوز نسبت به بوی پیاز روی کارد حساسند، برای برطرف کردن این بو کافی است یک هویج را با کمک کارد حلقه حلقه کنند.



ترفند آشپزی 21:

-    برای درست  کردن ژله بستنی چه زمانی باید بستنی را به ژله اضافه کرد؟

یک بسته ژله را با یک پیمانه آب جوش مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا ذرات ژله حل شود. بعد بگذارید ژله خنک شود. حالا یک پیمانه بستنی را که به دمای محیط رسیده به ژله سرد شده  اضافه کنید. ظرف ژله را قبل از اینکه بستنی را اضافه کنید داخل یخچال بگذارید. اگر ژله گرم باشد باعث می شود ژله بستنی تان دورنگ شود.



ترفند آشپزی 22:

-    برای اینکه ته چین شل نشود چه کار باید کرد؟

اگر ته چین شما شل می شود حتما نسبت مواد اصلی که برنج و مرغ و ماست است بیشتر از تخم مرغ شماست. یا اینکه زمان پخت کم است ومواد خودش را نگرفته است.



ترفند آشپزی 23:

-    بهترین روش برای سرخ کردن پیاز این است که باید روی حرارت کم باشد و آرام آرام سرخ شود. در پایان هم باید روغن اضافه را بگیرید. برای سبزیجات هم سالم ترین روش پخت، بخار پز کردن است اما اگر می خواهید سبزی را تفت دهید روی حرارت کم باشد تا جایی که رنگ سبزی عوض نشود.



ترفند آشپزی 24:

-    چند قاشق غذاخوری از آب سبزیجات کم سدیم می‌تواند به جای روغن یا کره برای سرخ کردن یا به عنوان مواد تهیه‌ی سس استفاده شود. این روش در کنار مزه‌ی عالی به غذای شما کمی رطوبت می‌دهد و بعلاوه مقدار زیادی از کالری آن می‌کاهد.



ترفند آشپزی 25:

-    زمانی که در دستور تهیه‌ی غذا از مقدار زیادی پنیر مانند فتا یا ریکوتا استفاده شده است می‌توانید نصف مقدار گفته‌شده را با پنیر کوتاژ جایگزین کنید که چربی کمتری دارد. با این کار طعم، شکل، پروتئین و کلسیم غذای شما حفظ می‌شود و در کنار آن از مقداری کالری و چربی کم کرده‌اید.

ترفند آشپزی 26:

-    مرغ را هرگز نباید در  مایکرویو یخ زدایی کنید زیرا این دستگاه گرما تولید می‌کند و گرما عامل رشد باکتری‌هاست. این راه برای یخ زدایی مرغ وحشتناک است. زیرا شامل دمای خطرناک و گذر زمان می‌باشد. زمان یکی دیگر از شش فاکتور موثر در رشد باکتری‌های مرغ است. راه درست برای یخ زدایی مرغ یخ زده این است که برنامه‌ریزی کرده و آن را از مدتی قبل در یخچال قرار دهید.  با این روش حدود 2 روز زمان می‌برد تا مرغ شما کاملاً یخ زدایی شود. برای سینه‌ی مرغ بدون استخوان یک شب زمان کافی است. زمانی که مرغ یخ زدایی شد نباید بیش از یک  روز قبل از پخت در یخچال نگه داشته شود.



ترفند آشپزی 27:

-    سيب‌ زميني‌ با نمک‌

اگر مايليد يک‌ سيب‌زميني‌ سرخ‌ شده‌ وخوشمزه‌ و با نمک‌ داشته‌ باشيد، قطعات‌سيب‌زميني‌ را پس‌ از سرخ‌ شدن‌، داخل‌ يک‌ پاکت‌ کاغذي‌ تميز بريزيد و به‌ آن‌ نمک‌ اضافه‌کنيد. با اندکي‌ تکان‌ دادن‌ پاکت‌، چربي‌ اضافي‌ به‌کاغذ جذب‌ شده‌ و سيب‌زميني‌ها نمک‌ را به‌ خودخواهند گرفت‌.



ترفند آشپزی 28:

-    گرفتن‌ چربي‌ غذا

براي‌ گرفتن‌ چربي‌ اضافي‌ از غذا، دو پاکت‌کاغذي‌ را با يک‌ ورقه‌ دستمال‌ يا حوله‌ کاغذي‌پوشانده‌ و روي‌ غذا بگذاريد. براي‌ اين‌ منظور روزنامه‌ نيز موثر است‌.

ترفند آشپزی و خانه داری 29:

-    خواص پوست تخم مرغ:

۱-پاک‌کننده لکه ها
مقداری از پوست تخم‌مرغ را همراه با پودر ظرفشویی روی سطحی که لباس لکه شده بریزید و با اسفنج آن را تمیز کنید.میبینید که لکه ی روی لباس پاک میشود.
در صورتی که بخواهید داخل ظروف دردار را تمیز کنید، می‌توانید مقداری پوست تخم‌مرغ خرد شده را داخل ظرف ریخته، آن را با آب سرد پر کنید و چندین بار تکان دهید. مشاهده میکنید که لکه های داخل ظرف تمیز شده اند.
 
۲-سفید کردن لباس ها
اگر از تیره شدن لباس‌های سفید خود نگرانید و این امر موجب ناراحتی تان شده است کافیست مقداری پوست تخم‌مرغ داخل پارچه ای توری ریخته و به همراه لباس‌ها داخل ماشین لباسشویی قرار دهید.بعد از اتمام شستشو مشاهده میکنید که لباس ها سفید شده اند و از تیرگی قبل خبری نیست.
 
۳-تقویت خاک باغچه
پوست تخم‌مرغ سرشار از کلسیم و سایر مواد معدنی است. برای حاصلخیز کردن خاک و تقویت آن،پوست های تخم مرغ را به کمپوست اضافه کنید.
 
۴-غذایی برای گیاهان
مقداری پوست تخم‌مرغ را داخل ظرفی در دار ریخته و درون ظرف آب سرد بریزید و در جای تاریک و خنک قرار دهید. بگذارید چند روز باقی بماند. این ماده را پای گیاهان خود بریزید و شاهد شادابی و تفویت گیاه خود باشید.
 
۵-تامین کلسیم
گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان،برای رشد به کلسیم نیاز دارند،با ریختن مقداری پوست تخم مرغ به کف گلدان های هر گیاه کلسیم مورد نیازشان را تامین کنید.
 
۶-خانه ی گیاه
از تخم‌مرغ‌های شکسته می توان به جای گلدان استفاده کرد.طوری که دانه را درون پوست بیندازید و بعد از مدتی خواهید دید که دانه در پوست تخم مرغ رشد کرده است.
 

ترفند آشپزی 30:
-    مصرف قند افزودنی نباید روزانه برای زنان بیشتر از 6 قاشق چای‌خوری باشد و برای مردان حداکثر نه قاشق چای‌خوری. از منابع اصلی قندهای افزودنی که باید از خوردن آن اجتناب کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 نوشیدنی‌های قندی مانند نوشیدنی‌های میوه‌ای، نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زا و دسرهایی مانند پای، کلوچه، کیک میوه‌ای، دسرهای لبنی مانند بستنی و شکلات‌ها.


ترفند آشپزی 31:

-    نمک زیاد می‌تواند باعث بالا رفتن فشارخون شود. بنابراین باید بدانید چگونه می‌توانید  فشارخون خود را مدیریت کنید.این کار نیازمند کاهش یا قطع سدیم دریافتی در رژیم غذایی است.
کدام یک از مواد غذایی نمک زیاد دارند: شاید پاسخ شما را شگفت‌زده کند. درحالی‌که تصور می‌کنید بیشترین نمک نصرفی شما از  نمک‌پاش خانه‌تان است اما باید بدانید بیشترین مقدار سدیم در غذاهای بسته‌بندی‌شده، مواد غذایی فراوری‌شده و غذای رستوران‌ها وجود دارد.


ترفند آشپزی و خانه داری 32:

-    خشک کردن میوه
در اثر کاهش آب موجود در میوه در طی فرآیند خشک کردن (تقریباً 7 قسمت از 8 قسمت آب آن از بین می رود)، میوه خشک شده طعم بهتری به خود می گیرد. اما باید توجه داشت حرارتی که برای خشک کردن میوه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا حدود زیادی موجب از بین رفتن ویتامین C موجود در میوه می‌شود.



ترفند آشپزی و خانه داری 33:

-    به میوه هایی که در خارج از منزل(در صنعت یا مغازه ها) خشک می شوند، ماده ای بنام اکسید سولفور اضافه می کنند که می تواند باعث بروز آسم در افراد حساس به آن شود. برای تثبیت رنگ میوه به آن سولفور می زنند.



ترفند آشپزی و خانه داری 34:

-    آش را باید با آتش ملایم پخت و مدت آن هم باید طولانی باشد و مرتب باید آن را هم بزنید تا تمام مواد آن با هم مخلوط شود.



ترفند آشپزی و خانه داری 35:

-    موقع پاک کردن سبزی آش ساقه های سبزی را دور نریزید زیرا با استفاده از ساقه های سبزی آش لذیذتر می شود.



ترفند آشپزی و خانه داری 36:

-    اگر می خواهید در آش از گوشت استفاده نکنید و آش شما خوشمزه شود حتماً از قلم گوساله که از وسط شکسته اید، استفاده نمایید.





نظر شما در مورد این مطلب چیست؟