Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 14:37

آشپزخانه را برای نوروز آماده كنيد

آشپزخانه را برای نوروز آماده كنيد

آشپزخانه محيطي براي پخت‌وپز و شست‌وشو است و مي‌توان اين انتظار را داشت كه در اين محيط انواع بوها و باكتري‌ها پراكنده باشند، ولي شما نبايد اجازه دهيد كه اين محيط به فضايي امن و راحت براي رشد و پرورش انواع باكتري‌ها و ميكروب‌ها تبديل شود.

سري به آشپزخانه‌تان بزنيد و اين موارد را چك كنيد.همچنين برخي از مواد غذايي را در آشپزخانه دوباره بچينيد، برخي از آنها را حذف كنيد و در فكر خريد و تهيه برخي ديگر باشيد. با يك برنامه‌ريزي غذايي مي‌توانيد غذاهاي اصلي و موردنياز را همواره در دسترس خود قرار دهيد.

لطافت و پاكيزگي
مهم‌ترين بخش توليد كننده آشغال و زباله در خانه، آشپزخانه است. براي آنكه آشغال‌ها ايجاد بيماري يا بوي بد نكنند، بايد با شست‌وشو آشپزخانه را تميز نگه داريد. بعد از هر بار پخت و پز، ظروف را بشوييد، سطوح را تميز كنيد، آشغال‌ها و مواد زائد را دور بريزيد و... . كيسه زباله را زود به زود عوض كنيد تا از رشد و تكثير باكتري‌ها و قارچ‌هاي سمي جلوگيري كنيد. به خاطر داشته باشيد كه محيط آشپزخانه نبايد تاريك و كثيف باشد، بلكه بايد تميز و روشن باشد. آشپزخانه بايد تميز‌ترين و سالم‌ترين بخش خانه باشد تا از پختن غذاهايي كه مي‌خوريد در آنجا لذت ببريد.

به دنبال خريد ظرف‌هاي شيشه‌اي باشيد
با انتخاب كردن ظروف شيشه‌اي در واقع خود را از شر آسيب‌هاي ناشي از بيس‌فنول (مثل BPA) نجات مي‌دهيد. در واقع ظروف شيشه‌اي علاوه بر اينكه اين مواد شيميايي را ندارند، به دليل بي‌رنگ بودن، عمر طولاني‌تري دارند و ديرتر فاسد شده و از بين مي‌روند. ظروف پيركس بهترين انتخاب هستند، اما برخي از آنها درپوش پلاستيكي دارند. پس به خاطر داشته باشيد كه اين ظروف با درپوش‌هاي پلاستيكي را هرگز در مايكروويو نگذاريد. بهتر است مواد غذايي خشك را در ظرف‌هاي دردار داخل يخچال بگذاريد.

روشنايي
نور و روشنايي بسيار مهم است، روشنايي آشپزخانه شما از يك لامپ الكتريكي تأمين مي‌شود يا از نور تابيده شده از پشت پنجره‌ها؟ نور خورشيد گزينه خوبي است، چرا كه باعث كشتن و از بين رفتن بسياري از باكتري‌ها مي‌شود، پس اجازه دهيد تا نور كافي وارد آشپزخانه شود. اگر خانه‌تان را خودتان مي‌سازيد، حتماً به اندازه پنجره‌ها توجه كنيد و از پنجره‌هاي بزرگ‌تر استفاده كنيد. اگر نور كافي وارد آشپزخانه مي‌شود، ‌نيازي نيست كه در طول روز چراغ يا لامپي روشن كنيد و از اين طريق نيز مي‌توانيد در مصرف انرژي صرفه‌جويي كنيد.

جريان هوا
به هنگام آشپزي كردن، ممكن است غذا را بسوزانيد يا اينكه به‌طور كلي غذايي كه درست مي‌كنيد بو و دود زيادي داشته باشد. اگر در محيط اطراف‌تان دود بسيار پخش شده باشد، احساس راحتي نخواهيد كرد و به جريان داشتن هوا نياز پيدا مي‌كنيد. بايد پنجره يا منافذ كافي باشد تا در اين‌گونه مواقع هواي داخل به خارج راه يابد، اما اگر به طور كلي ساختار آشپزخانه شما اينگونه نباشد، از هود آشپزخانه استفاده كنيد تا دود و بوي بيشتري را جذب كند.

ظروف استيل ضد زنگ را انتخاب كنيد
بهتر است از ظروف استيل ضد زنگ و چدن به جاي ماهي‌تابه و قابلمه‌هاي تفلون استفاده كنيد. مواد شيميايي و خطرناك موجود در تفلون با وجود تمام مزايايي كه ماهي‌تابه‌ها و قابلمه‌هاي تفلون دارند، باز هم آنقدر مضر هستند كه ارزش‌ اين ريسك‌پذيري را ندارند. ظروف استيل و چدن اين خطرات را به حداقل مي‌رسانند، مطمئن و بي‌خطرند و در واقع خريد آنها مقرون به صرفه‌تر نيز مي‌باشد.

خود را از شر تمام ظروف پلاستيكي موجود در آشپزخانه رها كنيد
كفگير، ملاقه، قاشق و... نبايد از جنس پلاستيك باشند، چرا كه با حرارت بالا در ارتباط هستند. اين وسايل پلاستيكي براي بدن ما مضر هستند، برعكس انواع چوبي و استيل آنها بسيار مناسب و بي‌خطرند.

از بطري‌هاي پلاستيكي مخصوص آب استفاده نكنيد
برخي از بطري‌هاي آب از جنس استيل و يا شيشه هستند، اين بطري‌ها براي نگهداري آب مناسب‌اند، ولي بطري‌هاي پلاستيكي بسيار خطرناك مي‌باشند.

اصلا از پاك كننده‌هاي سمي استفاده نكنيد
وقتي كه در مورد داشتن آشپزخانه‌اي سالم‌تر و پاكيزه‌تر حرف مي‌زنيم، بايد بسياري از اصول را در نظر داشته باشيم. اگر از مواد شيميايي سمي براي تميز كردن سطوح استفاده مي‌كنيد، ديگر نبايد روي اين سطوح مواد غذايي را خرد كرده و يا آنها را آماده پخت كنيد. جايگاهي كه مخصوص تهيه و آماده كردن غذا است، اصلا نبايد سمي باشد و يا اينكه به مواد سمي آغشته شده باشد. بهتر است براي تميز كردن و نظافت از مواد طبيعي و بي‌خطر استفاده كنيد مثل سركه و جوش شيرين.

پاك كننده‌هاي مطمئن و بي‌خطر
يكي از مهم‌ترين شوينده‌ها و پاك‌كننده‌ها كه در تمام آشپزخانه‌ها موجود است، مايع ظرفشويي است. شايد فكر كنيد اين شوينده‌ها هر چه باشند، با آب‌كشي ظرف‌ها پاك مي‌شوند و ديگر اثري از آنها روي ظرف‌ها بر جا نمي‌ماند. با توجه به تمام معيارهايي كه هنگام خريد اين نوع محصولات داريد، سعي مي‌كنيد سالم‌ترين آنها را انتخاب كنيد، ولي لازم است به يك مسئله ديگر نيز اهميت دهيد و آن مسئله تأثير آن شوينده روي محيط است. انتخاب مايع ظرفشويي مطمئن و بي‌خطر نه تنها براي سلامت خود شما مهم مي‌باشد، بلكه براي سلامت محيط زيست (حيات وحش و گياهان) نيز مهم است.

از محصولات پاك كننده مناسب استفاده كنيد
5 دقيقه از وقت خود را براي يك كار ضروري اختصاص دهيد. در كابينت را باز كنيد و روي برچسب كليه محصولات پاك كننده كه مورد استفاده قرار مي‌دهيد را بخوانيد. برخي از آنها حاوي خوشبو كننده‌هاي مصنوعي مي‌باشند كه فتاليت دارند. فتاليت‌ها نيز باعث ايجاد اختلال در غدد درون‌ريز مي‌شوند، سيستم هورموني را بر هم مي‌زنند، باعث بروز اختلالات تناسلي مي‌شوند، مشكلات مربوط به ناباروري را به بار مي‌آورند و خطر به وجود آمدن ديابت را افزايش مي‌دهند. اين محصولات را كنار بگذاريد و ديگر از آنها استفاده نكنيد.

يك سبد ميوه روي ميز
هيچ چيز به اندازه يك سبد زيبا پر از ميوه‌هاي رنگي در وسط يك ميز، جلب توجه نمي‌كند و شما را به برداشتن يكي از ميوه‌ها و خوردن آن تحريك نمي‌كند. وقتي ميوه‌ها دم دست شما باشند، به‌طور ناخود‌آگاه تحت تأثير قرار مي‌گيريد كه يكي را انتخاب كنيد. اين كار را انجام دهيد و به جاي آن ظرف حاوي چيپس و پفك را از روي ميز برداريد. بعد از خريد ميوه آنها را به خوبي بشوييد و خشك كنيد و داخل سبد ميوه بچينيد و روي ميز بگذاريد. سعي كنيد هميشه ميوه و سبزيجات تازه در آشپزخانه داشته باشيد. ميوه‌هاي كنسروي نيز حاوي شهد و شكر بسيار بالا هستند. سبزيجات و ميوه‌هاي تازه مثل انگور، سيب، پرتقال، موز و... سرشار از ويتامين‌ها هستند. حتي بهتر است كه از ميوه‌هاي فريزري استفاده كنيد، ولي سراغ ميوه‌هاي كنسروي نرويد.

يك پارچ پر از آب خنك
آب نوشيدني نيروبخش و طراوت دهنده‌اي است كه كالري آن صفر مي‌باشد. هفتاد درصد از وزن بدن را نيز آب تشكيل مي‌دهد. آب به انتقال پروتئين، ويتامين‌ها و ساير املاح به جريان خون كمك مي‌كند و دماي بدن را كنترل مي‌كند. به اين دلايل و هزاران دليل ديگر بايد بدن خود را در طول روز مرطوب نگه داريم. براي اين منظور همواره يك پارچ پر از آب در وسط يخچال بگذاريد، جايي كه خوب ديده مي‌شود و به راحتي مي‌توانيد آن را برداريد و آب بنوشيد. اينكار باعث مي‌شود در مصرف آب نيز صرفه‌جويي شود و با باز كردن شير آب مجبور نباشيد چند ثانيه صبر كنيد تا آب خنك شود.

مواد غذايي ارگانيك سالم‌ترند
زندگي سالم داشتن، به معني انتخاب غذاهاي سالم است. مواد غذايي كه تهيه مي‌كنيد از كجا مي‌آيند و چه راهي را طي مي‌كنند تا وارد آشپزخانه شما شوند. گاهي اوقات مواد غذايي سفري بسيار دور و دراز را طي مي‌كنند تا به دست ما برسند. در اين ميان خريد مواد غذايي ارگانيك در جهت تغذيه زندگي سالم مؤثرتر است. مسير دور و دراز انتقال ميوه‌ها و مواد غذايي باعث مي‌شود كه آلودگي‌ها روي آنها اثر بگذارند و از خواص مفيدشان بكاهند و در عين حال گران‌قيمت‌تر شوند. اگر بتوانيد تا حد امكان برخي از خريدهاي خود را از مغازه‌هاي نزديك محل زندگي خود انجام دهيد، مي‌توانيد از انواع سالم‌تر و تازه‌تر آنها بهره‌مند شويد.

از ظروف كوچك‌تر استفاده كنيد
هر چه بشقاب‌ها، كاسه‌ها و ليوان‌هاي شما بزرگ‌تر باشند، شما نيز دچار پرخوري مضاعف مي‌شويد. اغلب ما عادت داريم تمام غذايي كه در ظرف غذايمان است را بخوريم و چيزي از آن باقي نماند. بنابراين انتخاب ظرف‌هاي كوچك‌تر به ما كمك مي‌كند تا دچار عادت نادرست پرخوري نشويم. پس اگر امكان خريد دوباره داريد، ظرف‌هاي بزرگ دم دستي را برداريد و به جاي آنها از ظرف‌هايي با اندازه‌هاي كوچك‌تر استفاده كنيد.

يك ليست غذايي براي روزهاي هفته داشته باشيد
اينكار باعث مي‌شود كه غذاهاي اصلي و ضروري را كه در ليست داريد، همواره تهيه كرده و سعي كنيد طبق برنامه پيش برويد و سالم‌تر غذا بخوريد. علاوه بر آنكه مي‌‌توانيد براي خود غذاهاي سالم تهيه كنيد، از نظر مالي نيز خواهيد ديد كه در طول يك هفته چقدر هزينه‌هاي‌تان كاهش مي‌يابد، چرا كه فقط آن چيزهايي را خريداري كرده‌ايد كه نياز داريد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟