Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 16:18

سبزيكــاري در منزل

سبزيكــاري در منزل

هنگامی که سبزی هایی که خود کاشته و پرورانده اید را برداشت می کنید برایتان طعم و مزه بسیار بهتری دارند. اگر شما نیز تمایل دارید در خانه یا آپارتمان خود سبزی بکارید،با ما در آموزش سبزی کاری در آپارتمان همراه شوید.

شنبليله
اين سبزي خواص دارويي متعددي دارد. اگر بذرهاي اين گياه را بو كنيد، بويي شبيه ادويه تند و ‌تيز دارد. براي تكثير و جوانه اين سبزي بايد از روش درون شيشه‌اي استفاده نمود. اگر مي‌خواهيد طعم تند و تيز آن محفوظ بماند، زماني‌كه جوانه‌‌ها حدود 2 سانتيمتر طول پيدا مي‌كنند بهره‌برداري را آغاز كنيد. اگر مي‌خواهيد طعم ملايم‌تري داشته باشند بگذاريد جوانه‌ها به درازاي 8 سانتيمتر برسند كه اين روند البته به 4 تا 8 روز وقت نياز دارد.

شاهي (تره‌تيزك) و خردل
اين دو سبزي از قديم به عنوان چاشني در سالادها و ساندويچ‌ها استفاده مي‌شده‌اند. تره‌تيزك‌ها بر دو نوع مي‌باشند. يك نوع برگ‌هايي مجعد و دندانه‌دار دارند و نوعي ديگر برگ‌هايي با لبه‌هاي صاف دارند. از بذر ترب كه طعمي ملايم‌تر دارد معمولا به عنوان جانشين خردل سفيد استفاده مي‌شود. براي تكثير و سبزه‌دهي از روش سيني استفاده نماييد. بذر شاهي را به صورت يكنواخت و پرپشت بكاريد و پس از سه روز بذر خردل را بر روي جوانه‌هاي شاهي يا در كناره‌هاي آن بپاشيد. زماني كه برگ‌ها شروع به باز شدن مي‌كنند آنها را به نقطه‌اي كاملا پرنور منتقل نماييد. پس از 10 تا 15 روز جوانه‌ها، سبزي كامل به بار آورده و قابل بهره‌وري مي‌شوند. البته بايد جوانه‌ها را از ته ساقه با قيچي بريد و به مصرف رساند.

لوبيا چيتي
اين لوبيا، بومي آسياي شرقي است و در تهيه مواد غذايي از آن استفاده مي‌شود. گرچه اين لوبيا مدت‌ها در چين معروف بوده ولي امروزه در اكثر فروشگاه‌ها در دسترس همگان قرار دارد. اين لوبياهاي سبز جوانه‌هايي دراز و گوشتالو به بار مي‌آورند كه هم مي‌توان آنها را به صورت خام در سالادها مصرف نمود و هم به صورت پخته در تهيه انواع غذاها به كار گرفت. تكثير اين لوبياها هم به صورت درون شيشه‌اي و هم سيني امكان‌‌پذير است. پس از 4 تا 6 روز كه جوانه‌ها به طول 5 سانتيمتر رسيدند مي‌توانيد بهره‌برداري از آن را شروع كنيد.

يونجه
اين سبزي در مقياس مزرعه‌اي براي استفاده دام كاشته و پرورش داده مي‌شود اما وقتي كه جوانه‌ها تازه و جوان هستند و طعمي شيرين شبيه طعم نخود را دارند و ترد و ظريف مي‌باشند، به صورت خام در تهيه سالاد به كار مي‌روند. براي تكثير و پرورش از روش درون شيشه‌اي استفاده كنيد. پس از 3 تا 5 روز جوانه‌ها به طول 5/2 تا 5 سانتيمتر مي‌رسند و مي‌توانيد آن را به مصرف برسانيد.

گندم و جو
جوانه‌هاي گندم و جو در غذاهاي متنوع مصرف مي‌شوند. نه تنها در سالاد، سوپ و آش بلكه در تهيه خمير نان هم از آن استفاده مي‌گردد. مي‌توانيد با روش درون شيشه‌اي و سيني آنها را تكثير و پرورش دهيد. پس از كاشت معمولا پس از 2 تا 3 روز جوانه‌ها به طول 5 سانتيمتر مي‌رسند و قابل برداشت و مصرف مي‌باشد.

تربچه
تربچه‌ها معمولا در ليست سبزيجات جاي دارند، ولي نام آنها جزء سبزينه‌هاي غذايي كمتر به كار مي‌رود، ولي تعجبي ندارد، چون بذر تربچه‌ها خيلي سريع جوانه زده و با طعم مطبوع و خاص خودشان (طعمي شبيه فلفل) در فراهم آوردن سالادها و ساندويچ‌ها تاثير به سزايي دارند. جالب اين است كه هر گونه‌اي از تربچه همان طعم و خاصيت بنيادين را دارد. بعد از 3 تا 4 روز وقتي كه جوانه‌ها به طول 3 تا 4 سانتيمتر رسيدند قابل مصرف و بهره‌برداري هستند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟