Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 19:33

خاصیت طلایی انار در درمان بیماری‌ها

خاصیت طلایی انار در درمان بیماری‌ها

میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌جات هدیه‌های ارزشمند زمین به ما انسان‌هاست كه همواره به‌خاطر این نعمت‌ها خداوند را سپاس می‌گوئیم و شكر می‌كنیم. خوب است بدانیم كه هر یك از این خوراكی‌های ارزشمند و پرفایده چه‌ خواصی دارند و می‌باید چگونه مورد استفاده قرار بگیرند. م

تأثیر انار بر عملکرد قلب و عروق                                                                                 

انار خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد که در مقایسه با ظرفیت آنتی اکسیدانی چای سبز 3 برابر بیشتر است.  فعالیت‌‌های آنتی اکسیدانی گزارش شده از اثر الاجیک اسید و پونیکالاجین وگالیک اسید موجود در انار است. مصرف انار باعث کاهش غلظت لیپیدهای پراکسید شده پلاسما و کاهش اکسیداسیون LDL و افزایش فعالیت PON-1 در مولکول HDL و همچنین کاهش تولید رادیکال‌‌های آزاد و افزایش برداشت کلسترول توسط ماکروفاژها می‌‌شود.  انار مثل یک آسپرین طبیعی عمل کرده و از لخته شدن خون در رگ‌‌ها جلوگیری می‌‌کند.  این موارد باعث کاهش آترواسکلروز، کاهش فشار خون بالا، کاهش چربی‌خون به خصوص کلسترول و در مجموع کاهش خطر بیماری‌‌های قلبی عروقی و سکته‌‌های قلبی و مغزی می‌‌باشد.

 

 آثار ضد سرطان انار                                            

انار اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بالایی دارد که بدن ما را در برابر رادیکال‌‌های آزاد محافظت کرده و فرآیند خنثی سازی سموم بدن توسط گلبول‌‌های سفید را تحریک می‌‌کند. همچنین انار حاوی ایزوفلاون‌‌هایی است که در مرگ سلول‌‌های سرطانی نقش دارند.   بیشترین تأثیر انار در پیشگیری و درمان سرطان‌‌های پروستات، پستان و پوست مشاهده شده است.  الاجی تانن موجود در انار با مهار آنزیم آروماتاز که وظیفه تولید استروژن را بر عهده دارد، مشابه داروهای ضد استروژن عمل کرده و با این مکانیسم نه تنها در پیشگیری و درمان سرطان سینه مفید است، بلكه گزارش شده مصرف روزانه 1 لیوان آب انار، زمان دو برابر شدن آنتی ژن اختصاصی پروستات را کاهش می‌‌دهد و به این ترتیب می‌‌تواند از متاستاز سلول‌‌های سرطانی و مرگ مبتلایان جلوگیری کند.

 

انار و دیابت

مطالعات مختلف نشان داده‌اند، انار به عنوان یک میوه تثبیت کننده قندخون می‌‌تواند در دیابت نوع 2 مفید باشد.  با وجود اینکه انار حاوی فروکتوز می‌‌باشد، اما همانند سایر میوه‌‌ها قند خون را افزایش نمی‌دهد. انار با وجود 10درصد قند نه تنها موجب افزایش قند خون بیماران دیابتی نمی‌شود بلکه با پیشگیری از وارد شدن زیان‌‌های ناشی از بالا بودن قند خون به قلب و عروق و اکسید شدن چربی‌‌ها در جدار عروق در بهبود وضعیت قلبی عروقی فرد مؤثر است. این ویژگی‌‌ها اهمیت مصرف انار را نسبت به سایر میوه‌‌ها در بیماران دیابتی نشان می‌‌دهد. جهت تنظیم قندخون، بیماران مبتلا به دیابت یا افراد دارای قند خون بالا بهتر است روزانه 1 واحد از میوه مصرفی خود را به انار اختصاص دهند.

 

 انار و بهبود عملکرد دستگاه گوارش                   

با مصرف انار می‌‌توانیم شاهد کاهش ناراحتی‌‌های دستگاه گوارش باشیم. مقادیر بالای فیبرهای محلول و نامحلول موجود در دانه انار به هضم بهتر مواد غذایی کمک کرده و در بهبود اشتها و تصحیح حرکات روده مفید است.  دانه‌‌های انار به ترشح آنزیم‌‌های ضد باکتریایی کمک کرده و در نتیجه هضم را تسهیل می‌‌کند و همچنین از تعداد کرم‌‌های روده ای می‌‌کاهد. با مصرف آب انار می‌‌توان علائم برخی بیماری‌‌های گوارشی مانند هموروئید، حالت تهوع، اسهال خونی، انگل‌‌های روده‌ای، بواسیر و اسهال را کاهش داد یا از بروز آن‌‌ها پیشگیری کرد. در کل انار تأثیر مثبتی بر بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارد.  با توجه به اینکه انار یک میوه غنی از مواد مغذی ضروری برای بدن و تعدیل کننده اشتها است، مصرف آن در رژیم‌‌های کاهش وزن می‌‌تواند بسیار مفید باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟