Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 11:14

فوایــد كیـوی

فوایــد كیـوی

كیوی در ابتدا در كشور چین به عمل آمده و در آن كشور به نام دیگری آن را می‌شناخته‌اند، زمانی كه كشاورزان نیوزیلند شروع به كشت این میوه و در نهایت صادر كردن آن به سایر كشورها نمودند این میوه به «كیوی» معروف شد.

جلوگیری از بیماری‌های تنفسی

از بروز آسم و سایر بیماری‌های تنفسی جلوگیری می‌كند. تحقیقات انجام‌شده در ایتالیا كه بر روی 18000 نفر از كودكان 6 تا 8 سال انجام شد، حاكی از آن است كه كیوی دارای اثرات درمانی بر روی بیماری‌های تنفسی می‌باشد.  در این تحقیق ثابت شد كودكانی كه در هفته 5 تا 7 واحد میوه كیوی و مركبات مصرف می‌كردند 44 درصد كمتر از سایر كودكان (كه یكبار در هفته كیوی مصرف می‌كردند) دچار خس‌خس سینه می‌شدند. سرفه‌های شبانه 27 درصد، تنگی نفس 32 درصد، آبریزش بینی 28 درصد، خس خس شدید 41 درصد و سرفه‌های مزمن تا 25 درصد كاهش یافته بود و همه این موارد در اثر مصرف زیاد مركبات و كیوی كه از ویتامین C بالایی برخوردارند، می‌باشد.

 

 خواص پوست و دانه كیوی

علاوه بر اینكه گوشت میوه كیوی دارای فواید زیادی می‌باشد، پوست و دانه‌های آن نیز فواید چشمگیر تغذیه‌ای دارند. روغن دانه كیوی حاوی مقادیر زیادی آلفالینولنیك اسید می‌باشد كه یك اسید چرب امگا - 3 است. این اسیدهای چرب نمی‌توانند در بدن ساخته شوند، لذا باید از طریق رژیم غذایی وارد بدن شوند. تحقیقات حاكی از آن است كه اسیدآلفالینولنیك می‌تواند در كاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی مؤثر باشد. پوست میوه كیوی قابل خوردن می‌باشد و حاوی فیبر قابل ملاحظه‌ای است. از آنجایی كه مقادیر زیادی از ویتامین‌ در زیر پوست میوه‌ها از جمله كیوی وجود دارد، لذا خوردن كیوی با پوست، در مقایسه با زمانی كه پوست آن را می‌گیریم میزان ویتامین C وارد شده به بدن را افزایش می‌دهد.

 

 سلامت دستگاه گوارش

كیوی منبع غنی از فیبر می‌باشد و می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش كمك كرده و همچنین در دفع مواد سمی از روده موثر است، در نتیجه از سرطان روده جلوگیری می‌كند. فیبر موجود در كیوی از بروز یبوست جلوگیری می‌كند و در پیشگیری از سایر مشكلات معده و روده مؤثر است.

 

 سلامت سیستم ایمنی

كیوی به علت داشتن ویتامین C به میزان زیاد و همچنین تركیبات آنتی‌اكسیدانی فراوان در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

 

 سلامت پوست

 

كیوی سرشار از ویتامین E است. این ویتامین نوعی آنتی‌اكسیدان بوده كه می‌تواند از تخریب سلول‌های پوستی جلوگیری كرده و در نتیجه بر سلامت و بهداشت پوست اثرات مثبت دارد.

 

 سلامـت قلـب و عـروق

خوردن میوه كیوی هر روز صبح به مثابه آسپرین عمل كرده و در سلامت قلب موثر می‌باشد، زیرا از لخته شدن خون جلوگیری می‌‌كند. طبق تحقیقات انجام‌شده افرادی كه روزانه به مدت 28 روز، 2 تا 3 عدد كیوی می‌خوردند از تشكیل لخته در خون آنها به میزان 18 درصد كاسته شده بود و همچنین تری‌گلیسیرید خون آنها تا 15 درصد كاهش یافته بود؛ این امر به نوبه خود سبب كاهش رسوب و تشكیل پلاك در دیواره رگ‌ها شده و در نتیجه، در برابر بیماری‌های قلبی- عروقی بدن را مصون نگه می‌دارد.

 

 كیوی و فشار خون

كیوی منبع غنی از یك الكترولیت‌های مهم به نام پتاسیم می‌باشد. پتاسیم با تنظیم كردن مایعات و الكترولیت‌ بدن نقش مهمی درسلامت و فعالیت سلول‌های بدن ایفا می‌كند و با تأثیر بر سدیم اضافی موجود در بدن، به كنترل ضربان قلب و فشار خون كمك موثری می‌نماید.

 

 نكات مهم

كیوی از جمله میوه‌هایی است كه حاوی اگزالات می‌باشد. زیاد شدن این ماده در بدن می‌تواند سبب بروز مشكلاتی گردد، لذا افرادی كه دارای مشكلات معده و یا مشكلات كیسه صفرا می‌باشند، بهتر است در خوردن كیوی احتیاط نمایند. همچنین افرادی كه نسبت به آناناس و خربزه حساسیت دارند باید از خوردن كیوی نیز اجتناب نمایند، زیرا ممكن است نسبت به كیوی هم حساسیت داشته باشند.  فواید تغذیه‌ای بی‌شمار كیوی را نباید نادیده گرفت. خوردن كیوی یكی از راه‌های كمك به حفظ پیشرفت سلامت بدن می‌باشد!

 

 مبارزه با ناتوانی جنسی در مردان

كیوی حاوی آمینواسیدی به نام «آرژینین» بوده كه می‌تواند در درمان ناتوانی جنسی مردان موثر باشد.

 

 اثرات آن بر سلامت جنین

كیوی حاوی ماده ارزشمندی به نام «فولات» می‌باشد كه وجود آن برای زنان به‌ویژه در دوران قبل از بارداری و در دوره بارداری ضروری است. این ماده به رشد سلول‌های خون جنین كمك می‌‌كند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟