Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 15 اسفند 1402 - 03:27

فلفل و سلامتی

فلفل و سلامتی

فرقی نمی‌كند كه فلفل تند باشد یا نه. تمامی انواع فلفل‌ها كاری بیش از تزئین كوكوی گوجه‌فرنگی و یا طعم دادن به سس‌ سالسا و رنگین كردن غذا انجام می‌دهند. آنها برخی از ویتامین‌های موردنیاز بدن را تامین می‌كنند و حاوی تركیباتی هستند كه با كاهش و تسكین درد و مز

فیتوكمیكال‌های موجود در فلفل

فلفل‌ها حاوی فیتوكمیكال‌های زیادی هستند كه به‌طور طبیعی در بافت و تركیبات بسیاری از گیاهان یافت می‌شوند. نزدیك به یك میلیون از آنها در طبیعت شناخته شده‌اند. بسیاری از فیتوكمیكال‌های درون فلفل‌ها توانایی آنتی‌اكسیدانی دارند و این بدان معنی است كه آنها می‌توانند اثر منفی رادیكال‌های آزاد را بر بدن خنثی كنند و از آسیب به سلول پیشگیری نمایند و در نهایت از ابتلا به بیماری‌های خاص پیشگیری كنند و یا علائم آن را كاهش دهند. برخی از فیتوكمیكال‌ها در بدن عملكردی مشابه هورمون‌ها دارند و در واقع انتقال‌دهنده پیام‌ها به مغز هستند. فلفل‌ها در رنگ‌های سبز، قرمز، زرد و نارنجی وجود دارند. هر رنگ مختلف از فلفل‌‌ها، حاوی فیتوكمیكال‌های متفاوتی است.

 

مزایای بی‌شمار فلفل‌ها

 چه فلفل تند باشد و چه شیرین، بسیار مغذی است. فلفل یكی از غنی‌ترین منابع ویتامین A و C است و با خوردن یك فنجان از آن، صددرصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین‌ها فراهم می‌شود. انواع مختلف فلفل‌ها را بخورید تا انواع گوناگونی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را دریافت كنید. فلفل قرمز منبع خوبی از فیبر، مواد معدنی و فولات است.

 

مواد مغذی موجود در فلفل قرمز

ویتامین A: این ویتامین به حفظ بینایی و حذف عفونت‌های بدن كمك می‌كند.

ویتامین C: این ویتامین خطر ابتلا به سرطان را كاهش می‌دهد و از ابتلا به آب‌مروارید جلوگیری می‌كند.

ویتامین B6: این ویتامین واكنش‌های شیمیایی مهمی در سراسر بدن انجام می‌دهد و برای عملكرد سیستم ایمنی و مغز حیاتی است.

لوتئین و زئاگزانتین: این مواد مغذی روند بیماری‌های چشم همچون آب‌مروارید و دژنراسیون ماكولا را كند می‌كنند.

بتاكاروتن: بتاكاروتن از ابتلا به سرطان سینه زنان قبل از یائسگی پیشگیری می‌كند.

لیكوپن: لیكوپن خطر ابتلا به سرطان تخمدان را كاهش می‌دهد.

كپساایسین:آنتی‌اكسیدانی كه فلفل را تند و آتشین می‌كند، كپساایسین نام دارد كه بدون رنگ و بو است كه درون فلفل‌های تند بسیار زیاد بوده و درون فلفل‌های با تندی متوسط مقدار كمتری از آن وجود دارد و فلفل‌های شیرین عاری از آن هستند. در واقع هر چقدر مقدار آن در فلفل‌ها بیشتر باشد، فلفل تندتر می‌شود. فلفل‌های قرمز معمولاً تندتر هستند و حاوی مقادیر زیادی از این آنتی‌اكسیدان هستند، اگرچه فلفل سبز نیز تا حدودی از وجود این آنتی‌اكسیدان بهره‌مند است.

كپساایسین همان ماده‌ای است كه حیوانات را از خوردن فلفل دور نگه می‌دارد. متأسفانه اكثر مردم از خوردن آن اجتناب می‌كنند، زیرا به محض اینكه آنها روی زبان قرار داده می‌شوند، سلول‌های عصبی گیرنده درد بر روی زبان را فعال می‌كنند و این پیام به مغز فرستاده می‌شود، ولی با مصرف مداوم آنها حساسیت سلول‌ها كم می‌شود. خوردن فلفل قرمز لذت‌بخش است، چرا كه به محض خوردن آنها آندورفین در بدن آزاد می‌شود. اگرچه هنوز دلیل آن به‌طور دقیق مشخص نیست، ولی ترشح این هورمون موجب لذت و آرامش می‌شود.

 

مزایای بالقوه كپساایسین بر سلامتی 

عوامل ژنتیكی و سبك زندگی افراد بر سلامت آنها تأثیر‌گذار است. با این حال بسیاری از محققان شروع به پرده‌برداری از اسرار و مزایای كپساایسین كرده‌اند كه در اینجا به نمونه‌ای از یافته‌های تحقیقات محققان اشاره می‌كنیم:

 

كپساایسین و سرطان

مطالعات متعددی اثر كپساایسین را بر سلول‌های سرطانی بررسی كرده‌اند. اینكه واقعاً كپساایسین چگونه عمل می‌كند، به‌طور حتم مشخص نشده است، ولی به نظر می‌رسد كه كپساایسین با تأثیر بر روی یك تركیب پروتئینی، رشد سلول‌های سرطانی را كاهش می‌دهد. در مطالعه‌ای كپساایسین باعث از بین رفتن بیش از 80 درصد از سلول‌های سرطانی پروستات در موش‌ شده است. نتایج مشابهی در ارتباط با سایر انواع سرطان از جمله سرطان لوزالمعده نیز دیده می‌شود. در مطالعه‌ دیگری محققان بریتانیایی دریافتند كه كپساایسین عملكرد منفی میتوكندری (منبع عمده انرژی سلول‌های سرطانی) را متوقف می‌كند و سلول‌های سرطانی ریه و پانكراس را از بین می‌برد، در حالیكه سلول‌های سالم دست‌نخورده باقی می‌مانند. البته این مطالعات بر روی موش‌ صورت گرفته است و نه انسان‌ و هیچ مدرك مستقیمی وجود ندارد كه نشان دهد خوردن فلفل در انسان نیز همین تأثیر را دارد.

 

سوختن كالری

كپساایسین، اشتها را مهار می‌كند و درجه حرارت بدن را بالا می‌برد و همین بالا رفتن دمای بدن ممكن است به كاهش وزن كمك كند. اگرچه مقدار سوزاندن كالری از این طریق كم و تأثیر مصرف آن تقریباً به اندازه اثر خوردن چای سبز و یا كافئین است، ولی اضافه كردن فلفل به رژیم غذایی اگر به صورت متوالی باشد، در طول زمان به افزایش سوخت و ساز بدن كمك می‌كند و با تعدیل اشتها هنگام غذاخوردن باعث كاهش وزن می‌شود. كپساایسین به‌طور قابل توجهی وزن را كم نمی‌كند و برای كاهش وزن حتماً باید یك رژیم غذایی سالم و كم‌كالری داشت و البته انجام فعالیت فیزیكی را فراموش نكرد.

 

فلفل همراه با غذاها

گنجاندن فلفل در رژیم‌های غذایی بسیار آسان است. شما می‌توانید آن را كباب‌پز، ‌آب‌پز و یا بخار‌پز كنید، حتی خام آنها نیز خوشمزه است و می‌توانید فلفل‌ خام خرد شده را همراه با غذا میل كنید. در ابتدا مقدار كم و كوچكی از فلفل را به آهستگی بخورید تا تندی آن را بررسی نمایید. دانه‌‌ها و رگه‌های فلفل، تند‌ترین قسمت فلفل هستند. تركیب مختلفی از فلفل‌ها را در رنگ‌های مختلف استفاده كنید تا از فیتوكمیكال‌های متفاوتی در رژیم غذایی خود بهره ببرید.

 

چگونه فلفل را به رژیم غذایی خود اضافه كنیم؟

با استفاده از فلفل یك سس سالسا تهیه كنید و آن را به غذای خود بیفزایید و میل كنید.

برای تهیه سس سالسا، 2 عدد گوجه فرنگی خرد كرده، 1 عدد پیاز خرد كرده درشت، 1 عدد فلفل‌دلمه‌ای سبز خرد كرده، 3 عدد فلفل تند ریز خرد كرده،‌یك‌دوم قاشق چایخوری نمك،‌2 حبه سیر له كرده و 2 قاشق غذاخوری شكر را مخلوط كنید. ظرف را به مدت 5 تا 7 دقیقه روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. اكنون 2 قاشق غذاخوری آرد ذرت را در یك دوم پیمانه (125 میلی‌لیتر) آب سرد حل كنید و به مواد قبل بیفزایید. ابتدا سس را مرتب هم بزنید تا بجوشد. همین كه سس جوشید، آن را به مدت 5 دقیقه یا تا زمانی كه غلیظ شود، حرارت دهید. سس داغ را در شیشه‌ای بریزید، در آن را محكم ببندید و در ظرفی پر از آب جوش به مدت 30 دقیقه بجوشانید. به این ترتیب پس از خنك شدن می‌توانید سس را به مدت طولانی در فریزر نگهداری نمایید.

 

فلفل را به سوپ مرغ خود اضافه كنید.

فلفل را بر روی كباب‌پز، كباب كنید، رگه‌ها و دانه‌های آن را در بیاورید و با گوجه‌فرنگی، سیر و گشنیز مخلوط نمایید و درون مخلوط‌كن بریزید و یك سس عالی تهیه كنید. این سس خانگی خوشمزه را می‌توانید به هر نوع غذایی از جمله ‌ماهی تن و یا سالاد مرغ نیز اضافه كنید. موارد استفاده از فلفل بسیار زیاد و بی‌حد و حصر است.

 

ضد درد

شاید تعجب ‌كنید، ولی همان تركیبی از فلفل به نام كپساایسین كه موجب سوزش می‌شود، در تسكین درد عصبی نیز موثر است. گاهی از آن در تهیه كرم‌ها استفاده می‌كنند و در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز نوروپاتی و درد را كاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهند كه كپساایسین در كاهش درد ناشی از استئوآرتریت و پسوریازیس نیز موثر است. برخی از افراد حتی برای كاهش سردرد خود كرم كپساایسین را بر روی پیشانی می‌‌مالند.

 

نكتــه

اگر به خوردن فلفل عادت ندارید، هنگامی كه مقادیر زیادی از آن‌را بخورید، در طول دستگاه گوارش خود احساس سوزش خواهید كرد. خوردن پروتئین به‌خصوص پروتئین لبنیات همچون ماست روش خوبی برای خنثی كردن این سوزش است. به همین دلیل است كه در اكثر مواقع به همراه غذاهای تند هندی، ماست خورده می‌شود. اگر دچار سوزش سردل و یا زخم معده هستید، خوردن فلفل را به شما توصیه نمی‌كنیم، اگرچه فلفل نمی‌تواند دلیل ابتلا به این بیماری‌ها باشد و حتی ممكن است بتواند برخی باكتری‌ها را از بین ببرد.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟