Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 23:39

توت‌ فرنگی

توت‌ فرنگی

میوه توت‌فرنگی به صورت قرمز، گوشت‌دار و دارای هسته‌های ریزی است که از ماه اردیبهشت پدیدار می‌شود و تا آخر مرداد دوام می‌آورد. از دیر باز همه قسمت‌های این گیاه مصرف دارویی داشته است و از برگ و ریشه آن که حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای تانن است به عنوان ضد اسهال

ارزش غذایی توت فرنگی

توت‌فرنگی منبع خوبی از فیبر، ویتامینC، فولات، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد که این مواد مغذی باعث می‌شوند توت‌فرنگی باعث افزایش سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در کل ارتقاء سلامتی بدن شود. همچنین دارای املاح کلسیم، آهن و فسفر می‌باشد. از مواد موثر مهم آن می‌توان تانن، موسیلاژ، قندهای مختلف، سالیسیلات‌ها و بخصوص اسیدهای میوه را نام برد. توت‌فرنگی سرشار از ویتامین و فاقد چربی اشباع است و کالری کمی دارد.


دریافت روزانه یک واحد توت‌فرنگی باعث افزایش قابل توجهی در مقدار فولات خون شده و نیز فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. فولات، مقدار هموسیستئین خون را کاهش می‌دهد. همچنین توت‌فرنگی دارای مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها مثل الایژیک اسید و آنتوسیانین است که در پیشگیری از بیماری‌های قلبی موثرند. این مطالعات اهمیت مصرف توت‌فرنگی را در برنامه غذایی به عنوان عامل بهبود عملکرد دستگاه قلبی- عروقی نشان می‌دهند.


توت‌فرنگی در دنیای گیاه‌شناسی بعنوان منبعی از فنول‌ها مشهور می‌باشد. در توت‌فرنگی‌ها موادی مانند آنتوسیانین و الاگیتانین وجود دارد که فنول‌ها را رهبری می‌کنند. آنتوسیانین‌های موجود در توت‌فرنگی نه تنها رنگ قرمز آن را بوجود می‌آورند، بلکه بعنوان آنتی اکسیدانی قوی عمل می‌کند و ساختمان سلول‌ها در بدن را محافظت نموده و از تخریب اکسیدان‌ها در بدن و ارگان‌ها جلوگیری می‌نماید. فنول موجود در توت‌فرنگی از آن میوه‌ای محافظ قلب، ضد سرطان و ضد التهاب ساخته است.
خاصیت ضد التهاب موجود در توت‌فرنگی بدلیل فنول‌های موجود در آن می‌باشد که عملکرد آنها کاهش فعالیت آنزیمی به نام سیکلواکسیناژ است (این خاصیت را می‌توان در داروهایی نظیر آسپرین و ایبوپروفین نیز مشاهده نمود که باعث کاهش درد می‌شوند و از التهاباتی مانند روماتیسم و التهاب مفاصل و همچنین سرطان جلوگیری می‌کنند).

تذكراتی در مورد مصرف توت‌فرنگی

نكته مهمی كه در مورد توت‌فرنگی باید در نظر داشت این است كه اولاً به علت تماس میوه‌ها بر روی زمین، خاك و كود ممكن است آلوده شود كه باید آن را بدقت شسته و سپس مصرف كرد. ثانیاً بعضی از افراد نسبت به آن حساسیت دارند و ممكن است این حساسیت بصورت استفراغ و یا ناراحتی‌های جلدی بروز كند. همچنین در افرادی كه دارای ناراحتی‌های پوستی می‌باشند ممكن است آنها را تشدید كند كه باید این نكته مورد توجه قرار گیرد. توت‌فرنگی به علت داشتن اسید سالسیلیك در بعضی اشخاص، كبد و مثانه را تحریك كرده و جوش‌هایی شبیه كهیر ایجاد می‌كند كه به علت آلودگی خون و داخل بدن است. كسانی كه معده‌ای حساس دارند یا مبتلا به بیماری‌های كهیر، اگزما و آسم هستند، بهتر است از خوردن توت‌فرنگی پرهیز كنند. ضمنا باید بخاطر بسپارید که مصرف توت‌فرنگی در کودکان کمتر از یکسال مجاز نمی‌باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟