Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 04:04

16 راهکار انتخاب نگهداری و مصرف لبنیات

16 راهکار انتخاب نگهداری و مصرف لبنیات

اگر می‌‌خواهید از لبنیات بهترین استفاده را ببرید، راهنمایی‌‌های زیر به کارتان می‌‌آید.

هنگام خرید
1 - هنگام خرید مواد غذایی، بهتر است محصولات لبنی را دیرتر از همه خریداری کنید تا زمانی که در فروشگاه هستید، خنکی خود را از دست نداده و گرم نشوند. بدین ترتیب سرعت خراب شدن آنها کندتر می‌‌شود.
2 - جعبه محصولات لبنی را کاملا بررسی کنید، تا پارگی و یا نشتی نداشته باشد. همچنین محصولات باید خنک باشند.
3 - شیر باید در جعبه و یا بطری‌‌های مات قرار گرفته باشد و تا جایی که امکان دارد از خریدن شیر در ظروف شیشه‌ای شفاف پرهیز کنید. ویتامین B2 (ریبوفلاوین) شیر، وقتی در معرض نور قرار می‌‌گیرد، از بین می‌‌رود.
4 – "تاریخ مصرف پس از تولید" حک شده روی محصول را حتما بررسی کنید. مراقب باشید که محصول‌‌های تاریخ مصرف گذشته خریداری نکنید.
5 - تمام محصولات خوراکی سرد و همچنین یخ زده‌ای را که از فروشگاه می‌‌خرید، کنار یکدیگر قرار دهید. بدین ترتیب زمان سرمای آنها مدت طولانی‌تری حفظ می‌‌شود.
6 - اگر پس از خرید، بیش از نیم ساعت طول می‌‌کشد تا به منزل برسید، در صورت امکان از کیف‌‌هایی که محصولات لبنی را نسبتاً خنک نگه می‌‌دارد، استفاده کنید.


نگهداری محصولات لبنی
7 - بلافاصله پس از بازگشت از فروشگاه، محصولات لبنی را در یخچال قرار دهید.
8 - لبنیات را در قسمت درونی یخچال که خنک‌تر است، بگذارید. قسمت در یخچال چندان خنک نیست و با هربار باز شدن در یخچال، دمای آن رو به گرما می‌‌رود.
9 - هر بار که قسمتی از محصولات را مصرف کردید، باقی آن را فورا به یخچال برگردانید تا خراب نشود. در ضمن مراقب باشید در آن کاملا بسته و محکم باشد. همچنین محصولات لبنی اضافی مانند خامه، پنیر که باقی مانده است را به ظرف اصلی آن برنگردانید. زیرا این کار باعث می‌‌شود که باقی محصول آلوده شود. بهتر است باقیمانده محصول لبنی را که از سلامت آن مطمئن نیستید، دور بریزید.
10 - قالب‌‌های پنیر را تا زمان استفاده در بسته‌بندی اصلی خود باقی بگذارید. اما باقیمانده پنیر مصرفی‌تان را در ظرفی دردار گذاشته و در آن را محکم ببندید. اگر هم نمی‌خواهید در ظرف بگذارید، آن را باید حتما درون کاغذ ضد رطوبت و یا فویل یا کیسه‌‌های کاغذی مخصوص پنیر نگهدارید. پنیر مصرفی‌تان را هفته به هفته تهیه کنید تا همیشه پنیری تازه با بافت و طعم خوبی در اختیار داشته باشید.
11 - ماست، خامه و یا پنیری که ترش شده را دور بریزید. محصولاتی را که حتی اندکی کپک روی آنها نشسته است مصرف نکنید.


در فریزر
برخی از محصولات لبنی را می‌‌توان به صورت یخ زده نگه داشت. البته یخ زدن بیشتر مواقع موجب تغییر بافت، رنگ و بعضی مواقع طعم محصول می‌‌شود. بهتر است از شیر و پنیر یخ زده هنگام پختن غذا استفاده کنید.
12 - اگر قصد فریزری کردن شیر را دارید، آن را درون ظرفی پلاستیکی بریزید. مایعات هنگام یخ زدن، منبسط می‌‌شوند و ظروف پلاستیکی، در برابر این انبساط، انعطاف پذیری بیشتری دارند.
13 - باقیمانده پنیر یخ زده را در کیسه فریزری که در آن محکم بسته می‌‌شود، قرار دهید.


روی میز غذا
14 - شیر، خامه، خامه ترش، پنیر و دیگر محصولات لبنی مشابه را به صورت خنک مصرف کنید، مگر اینکه بخواهید از آنها در غذا، هنگام پخت، استفاده نمایید.
15 - برخی از پنیرها مانند ریکوتا و موزارلا را نباید در فضای باز و دمای اتاق نگه داشت. در این صورت خیلی زود طعم و تازگی خود را از دست می‌‌دهند.
16 - هنگام صرف پنیر در مهمانی‌‌ها، بهتر است حداقل 3 نوع پنیر داشته باشید. مثلا می‌‌توانید پنیرهایی که از شیر گاو، بز و یا گوسفند تهیه شده، داشته باشید. یا اینکه می‌‌توانید 3 نوع پنیر نرم، نیمه نرم و سفت بر سر میز غذا بگذارید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟