Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 02:55

خواص‌ زیتـون

خواص‌ زیتـون

بدون شک زیتون را همه خورده‌اند، تعداد کمی از افراد را می‌توان پیدا کرد که از زیتون خوششان نیاید، اما حتی اگر کسی طعم زیتون را دوست نداشته باشد، از خواص زیاد زیتون نمی‌تواند چشم پوشی کند.

گیاه شناسی

زیتون درختچه‌ای است به ارتفاع تقریباً سه متر ولی هنگامیکه در شرایط مساعد پرورش می‌یابد ارتفاع آن حدود 12متر و قطر تنه‌اش تا 3 متر می‌رسد.
چوب درخت زیتون بسیار سخت و مقاوم و زردرنگ است که خطوطی قهوه‌ای رنگ در آن وجود دارد . از چوب زیتون برای تهیه اشیاء چوبی ظریف استفاده می‌شود. برگهای آن سبز رنگ، کشیده و مقابل یکدیگر بر روی ساقه قرار گرفته‌اند. منشاء درخت زیتون احتمالاً منطقه مدیترانه بوده و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است.


زیتون معمولاً در اوائل تابستان شروع به گل دادن می‌کند و در اواخر تابستان میوة آن به ثمر می‌رسد. در این هنگام زیتون سبز است و بتدریج تبدیل به بنفش و قهوه‌ای و سپس سیاه می‌شود بطوریکه در اواخر پائیز که موقع برداشت میوه است رنگ آن بکلی تیره می‌باشد.
زیتون رسیده از نظر طب قدیم ایران گرم و قابض است و میوه نارس زیتون سرد و خشک است و روغن زیتون گرم و خشک است. برگ درخت زیتون نیز گرم و خشک می‌باشد.
دمکردة برگ زیتون داروی خوبی برای پائین آوردن فشارخون می‌باشد . بدین منظور باید 20 عدد برگ زیتون را داخل 300 گرم آب ریخته و آن‌را بمدت 15 دقیقه بجوشانید. سپس کمی قند به آن اضافه کرده و به مقدر یک فنجان دو بار در روز از آن بنوشید . بعد از دو هفته باید به مدت 8 روز نوشیدن این دمکرده را قطع کنید و سپس ادامه دهید.
چنانچه بدن بچه‌هایی را که مبتلا به نرمی استخوان و کم خونی هستند با روغن زیتون ماساژ دهید اثر مفیدی دارد. می‌توانید برای رفع خشکی لثه، روغن زیتون را بر روی لثه بمالید.
برای برطرف کردن خراش و ترک پوست، گلیسیرین و روغن زیتون را به مقدر مساوی با هم مخلوط کرده و روی پوست بمالید.
دمکردة برگ درخت زیتون تب بر است.
جوشانده برگ درخت زیتون برطرف کننده نقرس و روماتیسم است.
برای سرباز کردن جوش‌ها و کورک‌ها زیتون را له کرده و روی جوش یا کورک بمالید.
دمکرده و جوشانده پوست درخت زیتون تب بر و درمان کننده مالاریا است.
پماد میوة نارس زیتون برای سوختگی مفید است.
جویدن برگ زیتون نیز برای از بین بردن زخم‌های دهان مفید است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟