Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 13:06

ارزش غذایی ماکارونی | فواید ماکارونی

ارزش غذایی ماکارونی | فواید ماکارونی

ارزش غذایی ماکارونی | فواید ماکارونی

فرآوردههای ماكارونی، فرآوردههایی مانند اسپاگتی، ماكارونی، ورمیشل، نودل و لازانیا را در برمیگیرد؛ علاوه بر این انواع مختلف دیگری برحسب فرهنگ غذایی وجود دارد. تحقیقات تاریخی به طور دقیق منشاء اصلی ماكارونی را مشخص نمیكند. در واقع احتمالاً تهیه و مصرف ماكارونی پیش از نان بوده است. از آنجایی كه تهیهی آن برخلاف نان نیاز به تخمیر و پخت نداشته است، تهیهی ماكارونی برای انسانهای اولیه آسانتر بوده است. مدارك تاریخی، پیدایش ماكارونی را به اتروسكها (Etruscan: مهمترین تمدن، پیش از تمدن رومی در شبهجزیرهی ایتالیا هستند)، رومیها، عربها و چینیها نسبت می‌‌دهد. امروزه بیش از 600 نوع ماكارونی تولید میشود.

ارزش تغذیه‌ای ماکارونی

ارزش تغذیهای ماكارونی در اصل وابسته به آردی است كه در تهیهی ماكارونی از آن استفاده میشود. این مادهی غذایی غنی از نشاسته است، در حالی كه میزان پروتئین آن حدود 7 تا 8 برابر كمتر از میزان نشاستهی آن است. از نظر عناصر معدنی به خصوص آهن و روی، در مقایسه با غذاهای دیگر كه منبع اصلی املاح معدنی و ویتامینها هستند، در حد متوسطی است. تجزیهی اسیدهای آمینهی تركیبات پروتئینی ماكارونی در مقایسه با تركیبات پروتئینی غذاهای دیگر مانند شیر، تخم مرغ و پروتئین سویا كه روزانه مصرف میكنیم، نشان میدهد كه از نظر اسید آمینهی ضروری لیزین در حد پایینی قرار دارد و به دلیل همین محدودیت اسید آمینهای، ارزش تغذیهای آن كاهش مییابد. بنابراین فاكتور ارزش بیولوژیكی و فاكتور میزان پروتئین ماكارونی در مقایسه با تخم مرغ و گوشت پایینتر است.

از طرفی این ارزش تغذیهای ماكارونی از مرحلهی خرید در سوپر ماركت تا پختن آن و قرار گرفتن روی میز غذا دست خوش تغییر میشود. در بعضی از موارد نزدیك به 20 درصد تركیبات انرژیزای آن به هنگام پخت از دست میرود، اما باید به خاطر داشته باشیم كه ماكارونی هیچگاه به تنهایی و بدون چاشنی خورده نمیشود.

ماكارونی محصولی نیمه فرایند شده است كه در تهیهی آن؛ فانتزی بودن، نوآوری و حتی علم تغذیه سهم زیادی دارد. از دیدگاه تغذیهای ماكارونی دارای ویژگیهای زیر است:

- ارزش انرژیزایی بالایی كه به طور عمده از طریق قندها تأمین میشود؛

- ارزش چربی كم یا خیلی كم؛

- قابلیت هضم آسان؛

- مواد زائد كم.

ماكارونی همراه با چاشنی

ماكارونی برخلاف دیگر مواد غذایی سرشار از كربوهیدرات (مانند نان و بیسكویت)، هیچگاه به تنهایی مصرف نمیشود و بیشتر با مواد غذایی دیگری كه دارای پروتئین بالایی هستند مانند پنیر، گوشت، ماهی و ... مصرف
می
شود.

همچنین ببینید: خرید کتاب آموزش انواع ماکارونی

از این طریق ارزش بیولوژیكی آن نسبت به هر غذای دیگر به خاطر تكمیل شدن پروتئین آن و همچنین تأمین اسید آمینههای ضروری افزایش مییابد. 70 گرم ماكارونی همراه با كمی سس گوجه فرنگی، 10 درصد روغن زیتون و 10 گرم پنیر رنده شده، غذایی را فراهم میكند كه فاكتور پروتئینی آن به طور كامل بالا بوده و از نظر سهم دریافت انرژی از سه نوع مادهی غذایی انرژیزا (پروتئینها، قندها و چربیها) دارای نسبت 57 درصد از قندها، 30 درصد از چربیها و 13 درصد از پروتئینهاست كه این نسبت از نظر متخصصان تغذیه بهترین نسبت دریافت انرژی از مواد غذایی است. در مواردی كه ماكارونی همراه با سس گوجهفرنگی و مقداری پنیر استفاده شود، 25 تا 30 درصد پروتئین و 40 درصد ویتامین C روزانهی مورد نیاز بدن را تأمین میكند و در صورتی كه ماكارونی همراه با سس گوشت مصرف شود، 40 درصد پروتئین و 25 تا 30 درصد آهن روزانهی مورد نیاز بدن را برآورده میسازد.

ماكارونی، غذای ورزشكاران

ماكارونی یك غذای پایه و اصلی برای ورزشكاران محسوب میشود. این گروه سعی می‌‌كنند با استفاده از یك رژیم غذائی مناسب قدرت فیزیكی خود را در انجام مهارت مورد نظر افزایش دهند. تغذیه، سوخت بدن است. برای این كه بدن كار خود را به خوبی به انجام برساند، لازم است كه هر دو عامل سوخت و مكانیسم بدن انسان به خوبی شناخته شود. در ورزشهای هوازی، وعدهی غذای اصلی و غالب باید به طور عمده شامل قندها و چربیها باشد. یك وعدهی ماكارونی كه به طور معمول با سس گوجهفرنگی و روغن زیتون یا كره مصرف شود، غذای ایدهآلی بوده و به خوبی مشخص است كه نسبت دریافت انرژی به نسبت 1-2-4 به ترتیب از قندها، چربیها و پروتئینها را تأمین میكند. استفاده از مقادیر بالاتری از تركیبات كمپلكس و حتی بدتر از آن، از قندهای ساده به منظور افزایش كارایی ورزشكار قبل از شروع فعالیت، به طور كامل غیرمنطقی و حتی خطرناك است و منجر به بیماری هیپرگلیسمی (افزایش قند خون) میشود.

 

ارسال نظر