Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 6 مرداد 1403 - 03:35

چگونگی استفاده از مركبات و پوستشان

چگونگی استفاده از مركبات و پوستشان

کم کم به فصل مرکبات خوش‌طعم نزدیک می‌شویم. در این مقاله به شما طرز استفاده بیشتر از این میوه‌های پر خاصیت را بیان می‌نماییم. امیدواریم هر چه بیشتر از فواید مرکبات بهره ببرید.

تحریریه آشپزباشی

 

در اینجا و به منظور آشنائی هرچه بیشتر شما خوانندگان عزیز به چگونگی استفاده از مركبات و پوستشان می‌پردازیم. امید است مورد توجه قرار گیرد و سودمند واقع شود. 

فیله كردن مركبات

برای فیله‌كردن مركباتی همچون پرتقال، دو سر پرتقال را با چاقوی تیز برش بزنید؛ به نحوی كه گوشت پرتقال دیده شود.

آن‌گاه انتهای آن را روی سطح صاف و محكم قرار دهید و با همان چاقوی تیز، از بالا به پائین، به‌گونه‌ای كه چاقو را كمی به حالت اریب پائین می‌آورید، پوست پرتقال (پوست نارنجی و سفیدرنگ) را از آن جدا كنید تا فقط گوشته‌ی پرتقال باقی بماند. 

گرفتن آب مركبات

قرار دادن مركباتی مانند لیموترش، لیموشیرین، پرتقال و... در دمای اتاق و قبل از آبگیری، موجب می‌شود این میوه‌ها آب بیش‌تری به ما بدهند.

برای این‌كه بیش‌ترین آبمیوه را از مركبات بگیرید، قبل از آبگیری، پرتقال یا لیمو را با كف دست خود، بر سطح صاف و با فشار بغلتانید.

این فشار، سبب می‌شود تا غشاهای داخلی میوه كمی له شود و در نتیجه، آبمیوه راحت‌تر و آسان‌تر از آن بچلد.

استفاده از آبمیوه‌گیر دستی- كه در شكل می‌بینید- برای گرفتن آب مركباتی مانند لیموترش، گریپ‌فروت و پرتقال، بسیار مناسب است.

روی ظرف، ابتدا صافی را قرار دهید. بعد شروع به گرفتن آبمیوه كنید. این صافی سبب می‌شود هسته‌ی مركبات وارد آب آن‌ها نگردد.

پرتقال را ابتدا به دو نیم كنید. سپس نیمه‌ی آن را روی كلگی صافی آبمیوه‌گیر بگذارید و پس از گذاشتن كلاهك بر روی پرتقال، آن را بفشارید و بچرخانید تا آب پرتقال چلیده شود. 

استفاده از آبمیوه‌گیر دستی

این نوع آبمیوه‌گیر دستی نیز، خیلی سریع و راحت، آب مركبات را می‌چلاند. پرتقال، لیموترش و... را، از وسط دو نیم كنید و هر یك از نیمه‌ها را روی كلگی دستگاه قرار دهید و با فشار دست و چرخاندن آن، به راحتی آبمیوه چلانده می‌شود.

از آن‌جا كه این وسیله، خود دارای صافی است، از افتادن هسته‌های مركبات به داخل آبمیوه، جلوگیری می‌كند.

تراشه كردن پوست مركبات

چندین روش، برای تراشیدن پوست مركبات وجود دارد كه هریك بستگی به این دارد كه شما در چه غذائی و چگونه می‌خواهید از آن استفاده كنید.

در این‌جا، سه روش معمول را توضیح می‌دهیم: استفاده از رنده‌ی مخصوصی به نام «Rasp-Style»، بهترین راه برای تراشیدن پوست مركبات است.

این رنده، فقط پوسته‌ی نازكی از پوست مركبات را برمی‌دارد و قسمت سفید پوست مركبات- كه طعم و مزه‌ی تلخی دارد- تراشیده نمی‌شود.

به كمك پوستكن هم، می‌توان پوست و لایه‌ی روئی مركباتی مانند پرتقال را به شكل نوارهای باریك و پهن گرفت و به عنوان روبان در تزئین غذاها استفاده كرد.

برای تهیه‌ی نوارهای خیلی باریك‌تر و ظریف‌تر، می‌توانید همین پوست‌ها را به صورت خلال با چاقو برش بزنید و برای تزئین غذاها استفاده نمائید.

برای به دست آوردن پوست‌های خیلی ظریف و باریك مركبات، از تراشگری به نام «zester» كمك بگیرید.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟