Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 13:06

ايده هایی نو برای آشپزخانه ای زیبا (1)

ايده هایی نو برای آشپزخانه ای زیبا (1)

یکی از بهترین و صمیمی‌ترین مکان‌های خانه، آشپزخانه است که افراد خانه را درون خود جمع می‌کند. در این مقاله با نکاتی در مورد دکوراسیون آشپزخانه آشنا می‌شوید.

آشپزباشی

 

معمولاً آشپزخانه مركز خانه محسوب می‌شود. در طول تاریخ و در هر فرهنگی همین‌گونه بوده و هست. یك ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید: خانه همانجائی است كه قلب در آن می‌تپد و آشپزخانه منبع اصلی گرمای خانه است.

اگر در بخش‌های دیگر خانه از منابع گرمائی استفاده می‌شود، جنبه تزئینی دارد اما گرمای آشپزخانه، خانواده را دور هم جمع می‌كند چرا كه همه می‌خواهند این نیاز اصلی خود یعنی خوراك را در این مكان فراهم سازند.

در فرهنگ‌های شرقی، آشپزخانه را مكان مقدسی می‌دانند، جائی كه سلامت خانواده از درون آن می‌تراود. بنابراین غذاهائی كه در این مكان پخته می‌شود نیز قابل احترام هستند.

طراحان دكوراسیون بر این باورند كه بهترین مكان برای آشپزخانه همیشه پشت خانه است یعنی نقطه مقابل ورودی خانه.

این اتاق نسبتاً كوچك چهارگوشه چیزهای مهمی را در خود جای می‌دهد مثل اجاق، یخچال و فریزر، ماشین ظرفشوئی، مایكروویو، سینك و ...، بهتر است كه آشپزخانه خصوصاً در جائی كه غذا تهیه می‌كنید از نورهای قوی‌تر استفاده كنید و در عوض نوربخش غذاخوری را ملایم و كمتر كنید.

اگر چنانچه در مراحل اولیه ساخت خانه‌تان هستید، می‌توانید از این ایده‌ها كمك بگیرید. 

ایده‌هائی جدید برای طراحی آشپزخانه

تا می‌توانید آشپزخانه را از در ورودی دورتر بنا كنید، بهترین قسمت بخش جنوب شرقی خانه است. وقتی كه وارد خانه می‌شوید، اگر بلافاصله چشمتان به آشپزخانه بیفتد، مسلماً اولین چیزی كه به سراغش می‌روید خوردن بعضی چیزهاست بعید نیست كه دچار پرخوری شوید.

بهتر است كه تمام وسایل آشپزخانه لبه گرد باشند و از تیزی‌ها تا جائی كه ممكن است كم كنید. بهترین رنگ‌ها برای آشپزخانه سبز، نارنجی، قرمز و صورتی هستند. 

كف‌پوش

تقریباً تمام انواع كف‌پوش‌ها برای كف آشپزخانه مناسب هستند. چوب پنبه، سرامیك و سنگ و ...، همگی مناسب آشپزخانه هستند.

اگر در محیط خانه و آشپزخانه مقدار زیادی گل و گیاه خشك و یا مصنوعی گذاشته‌اید و یا آنها را از سقف آویزان كرده‌اید، همگی را جمع‌آوری كنید و دور بیندازید و یا اینكه اگر فعلا نیازی به آنها ندارید در انبار خانه‌تان نگهداری كنید.

كف پوش‌های طرح‌دار باعث می‌شوند تا فضای آشپزخانه بزرگ‌تر به نظر برسد. اگر از فرش و قالیچه برای آشپزخانه‌تان استفاده می‌‌‌كنید بهتر است كه از فرش‌های ساده و با نقش و نگار كم استفاده كنید.

 

به طور كلی آشپزخانه به دو شكل و حالت طراحی می‌شود. رنگ‌های روشن با كابینت‌هائی كه طرح چوب طبیعی دارند، باعث روشن‌تر شدن و بزرگ‌ به نظر رسیدن فضا می‌شوند.

كابینت‌های تیره با نورهای كم‌ و اندك كه بیشتر مختص طرح‌های قدیمی‌تر آشپزخانه است، فضائی شبیه غار را ایجاد می‌كنند.

این روزها آشپزخانه‌ها كاربرد بیشتری پیدا كرده‌اند و نمی‌توان آنها را محدود به فضائی برای تهیه و پخت غذا كرد بلكه بسیاری از مردم به علت كوچك‌تر شدن فضای داخلی خانه‌ها از آشپزخانه‌ها برای سایر فعالیت‌ها نیز استفاده می‌‌‌كنند. مثلاً در آشپزخانه كتاب یا روزنامه می‌خوانند.

به هر حال از طرحی كه برای آشپزخانه خود استفاده می‌كنید، مقدار نورها و رنگ دیوارها و كابینت‌ها بستگی به نظر خودتان دارد.

از قدیم گفته‌اند كه دانش از طریق یاد گرفتن به دست می‌آید و بهترین معلم تجربه است. شما آشپزخانه‌های مختلف را در منزل نزدیكان می‌بینید، به نمایشگاه‌ها سری می‌زنید، از مجلات و كتاب‌های مربوط به طراحی دكوراسیون آشپزخانه استفاده می‌كنید تا از میان آنها هر كدام كه بیشتر مناسب سلیقه‌ی خودتان و اندازه و شكل آشپزخانه‌تان است را انتخاب كنید...

 

 

برای خواندن بخش دوم -ايده هایی نو برای آشپزخانه ای زیبا- اینجا کلیک کنید.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟