Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 6 مرداد 1403 - 04:04

دنیای رنگارنگ و دوست داشتنی بستنی ها (1)

دنیای رنگارنگ و دوست داشتنی بستنی ها (1)

در سال‌های اولیه‌ی تولید بستنی، شكر و شیر و ثعلب را در استوانه‌های فلزی- كه در بشكه‌های چوبی قرار داشت- می‌ریختند و اطراف استوانه‌های فلزی را با نمك ویخ می‌پوشاندند.

تحریریه شور و شیرین- آشپزباشی

 

تاریخچه بستنی 

شاید تاریخچه‌ی تولید بستنی در‌ایران، به حدود ۶۰ سال پیش برگردد. اما در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ بود كه بستنی فروش‌ها، برای خود اسم و رسمی پیدا كردند.

در سال‌های اولیه‌ی تولید بستنی، شكر و شیر و ثعلب را در استوانه‌های فلزی- كه در بشكه‌های چوبی قرار داشت- می‌ریختند و اطراف استوانه‌های فلزی را با نمك ویخ می‌پوشاندند.

یخ و نمك، باعث می‌شد دما به حدود ۲۰ درجه‌ی سانتیگراد زیر صفر برسد. بعد از آن، قطعات یخ بسته‌ی اطراف استوانه‌ی فلزی را جدا می‌كردند، آن هم به‌وسیله‌ی پارو.‌

این كار، باعث می‌شد تا تمام محتویات استوانه سفت شود. با‌این روش، تهیه‌ی بستنی در حدود هشت ساعت طول می‌كشید و حدود ۲۰كیلو بستنی آماده می‌شد.

اما تاریخچه‌ی ورود دستگاه‌های بستنی‌سازی، به اواخر دهه‌ی ۴۰ برمی‌گردد. آن موقع در كنار بستنی، فالوده هم درست می‌كردند. فالوده، از نشاسته، آب و شكر تهیه می‌شد.

نشاسته را با آب مخلوط می‌كردند و می‌پختند. سپس آن را در استوانه‌ای كه پائین آن مشبك بود، می‌ریختند. زیر استوانه‌ها، آب صفردرجه و زیر صفر می‌گذاشتند.

با عبور محلول نشاسته از استوانه‌ی مشبك و ورود آن در آب صفردرجه، رشته‌های منجمد درست می‌شد.‌این رشته را با شكر مخلوط می‌كردند و فالوده آماده می‌شد.

برای تهیه‌ی یخ هم، از برف یخچال‌های طبیعی توچال استفاده می‌كردند. بتدریج و با گذشت زمان، تعداد بستنی‌فروشی‌ها و به تبع آن، مشتریان آن‌ها بیش‌تر شد.

دستگاه‌های بستنی ساز، دیگر كار بستنی‌فروشی‌ها را راحت كرده بود و دیگر نیازی به صرف هشت ساعت وقت برای تهیه‌ی بستنی نبود.

ظرف‌های بلوری هم، كم كم جای خود را به ظروف یك بار مصرف پلاستیكی داد.

هرچند كه‌این ظرف‌های پلاستیكی نصف ذوق بستنی خوردن را می‌گرفت، اما شكستن پی در پی ظرف‌های بلوری هم، هزینه‌ای اضافی بود، روی دست بستنی‌فروشی‌ها می‌گذاشت.

كم كم بستنی‌های كارخانه‌ای هم باب شد؛ بستنی‌های یخی و شیری، با انواع چوبی، قیفی، لیوانی و... . 

بستنی های رنگارنگ

و حالا كه دیگر دنیائی از طعم و رنگ در بستنی‌ها وجود دارد. انواع شكلاتی، زعفرانی، قهوه، نسكافه، پرتقالی، توت فرنگی، نعنائی و ... .

البته تنوع تولید بستنی در‌ایران، در مقایسه با آنهائی كه در تولید‌این ماده‌ی خوراكی پیشرو هستند، اصلا سنجیدنی نیست.

جالب است بدانید كه در ژاپن بستنی با طعم‌های ماهی شور ژاپنی، كاكتوس، هشت پا، سیب زمینی شیرین، زبان گاو، خرچنگ، بادمجان و جلبك هم تهیه می‌شود.

گذشته از‌این، طعم‌های عجیب و غریب كه البته هنوز در كشور ما باب نشده. بستنی‌ها‌این روزها با شكل‌های متنوعی به دست مصرف‌كننده می‌رسند.

شاید قرار گرفتن فالوده در كنار بستنی- كه با عنوان بستنی مخلوط تهیه می‌شود- یكی از قدیمی‌ترین اشكال آن باشد.

بجز آن، قرار دادن بستنی در كنار انواع آبمیوه نظیر هویج بستنی، طالبی بستنی و ... یا تزئین بستنی به شكل انواع عروسك‌ها یا گذاشتن موز و ژله و... بر روی بستنی‌ها، ظاهر آن‌ها را حتماً برای مشتریان دلچسب‌تر خواهد كرد.

اما‌این روزها كه هوا گرم است و بستنی خوردن بسیار دلچسب، كدام بستنی‌ها را بخوریم كه هم سالم باشد و هم به صرفه. 

افراط ممنوع!

اگر هفته‌ای دو بار بستنی بخورید، البته نه به جای وعده‌ی اصلی غذا، مشكلی پیش نمی‌آید، اما مواظب باشید كه با بستنی خوردن زیاد چاق نشوید.

افرادی كه به جای مصرف غذاهای سالم، بستنی را در بسیاری وعده‌ها جایگزین كرده‌اند، چاق می‌شوند، اما به لحاظ منابع ویتامین و مواد معدنی غنی نیست.

برخی افزودنی‌ها هم‌این ضرر را تشدید می‌كند، مثلاً كاكائو كه مانع جذب كلسیم و روی می‌شود، ولی مصرف به اندازه‌ی بستنی مفید است....

 

 

برای خواندن بخش دوم -دنیای رنگارنگ و دوست داشتنی بستنی ها- اینجا کلیک کنید.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟