Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 09:18

راهنمای كاشت تره ایرانی در منزل

راهنمای كاشت تره ایرانی در منزل

همانطور كه از نام آن پیداست موطن اصلی آن ایران و از اینجا به سایر نقاط جهان راه یافته است. این سبزی از خانواده‌ی پیاز است. سبزی‌هائی مانند پیازچه، موسیر و سیر جزو این خانواده هستند.

مهندس حسن بنی هاشمی؛ مولف كتاب سبزیكاری در سطح كم

 

همانطور كه از نام آن پیداست موطن اصلی آن ایران و از اینجا به سایر نقاط جهان راه یافته است. این سبزی از خانواده‌ی پیاز است.

سبزی‌هائی مانند پیازچه، موسیر و سیر جزو این خانواده هستند كه دارای غده‌ی كوچكتر و سفید رنگ‌تر از پیازچه بوده و از برگ‌های آن به عنوان سبزی خوردن استفاده می‌نمایند.

بذر این سبزی را می‌توانید در فصل بهار و پاییز به صورت خطی و با فاصله حدود 20سانتیمتر در قسمت سایه آفتاب درون باغچه یا جعبه و گلدان بكارید.

برای هر مترمربع 2 گرم بذر مرغوب كافی می‌باشد.

پس از سبز شدن در حالیكه بوته‌ها كوچك و ریز هستند و هنوز خوراكی نشده‌اند بهتر است آنها را با قیچی از یك سانتیمتری خاك چیده و به مصرف برسانید تا در رویش بعدی، برگ‌ها بزرگتر، قوی و خوراكی و مرغوب‌تر شوند.

این سبزی چند سال دوام می‌آورد و نیاز به كشت همه ساله ندارد. ولی به مقداری كود اَزُته پس از برداشت مرحله‌ی اول نیاز دارد و در آب و هوای معتدل، سرد و مرطوب بازدهی آن بیشتر است.

اگر به صورت ردیفی در كِرت كاشته شود، عملیات وجین و سله‌شكنی به آسانی در آن انجام می‌گیرد.

فاصله‌ی ردیف‌ها بین 20 - 25 سانتیمتر می‌باشد. این گیاه دارای ویتامین A و B1 و ‍C و پتاسیم، آهن و املاح معدنی زیادی است.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟