Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 01:38

راهنمای كاشت ترخون در منزل

راهنمای كاشت ترخون در منزل

ترخون در آب و هوای معتدل و خاك‌های سبك به خوبی رشد می‌كند. نسبت به سرما تا حدودی مقاوم بوده و تا ده درجه زیر صفر را نیز تحمل می‌كند.
به نور خیلی زیاد احتیاج ندارد و در سایه آفتاب نیز به عمل می‌آید.

مهندس حسن بنی هاشمی؛ مولف كتاب سبزیكاری در سطح كم

 

توجه داشته باشید سبزی‌ها هر چه تازه‌تر به مصرف برسند خاصیت غذایی بالاتری دارند و چنانچه شرایطی فراهم كنیم كه بتوانیم آنها را در اوج تازگی مورد استفاده قرار دهیم، در تغذیه روزانه خود، چه به صورت خام و چه آبپز، از تمامی خواص غذایی آن‌ها بهره‌مند شده‌ایم.

این شرایط در صورتی فراهم می‌آید كه ما خود به نحوی در كاشت، داشت و برداشت آن‌ها دخالت داشته باشیم و این كار هم زمانی امكان‌پذیر می‌گردد كه بتوانیم مساحت‌های كوچكی را كه در اختیار داریم زیر كشت ببریم.

در این حالت، محصول در مناسب‌ترین زمان برداشت شده و در نهایت تازگی به مصرف می‌رسد و چون این مزرعه كوچك در محل زندگی ما قرار دارد فاصله زمانی از تولید تا مصرف به حداقل ممكن می‌رسد.

از طرف دیگر چون ما در روند كاشت آن نظارت داشته‌ایم، می‌دانیم از چه آبی برای آبیاری و از چه كودی برای تقویت و چه سم‌هایی و به چه مقدار برای آفت‌زدایی استفاده كرده‌ایم.

این آگاهی به ما كمك می‌كند تا محصولی را كه پرورانده‌ایم با شناخت كامل و با اطمینان مصرف كنیم و از ویتامین‌های موجود در آن و عطر و طعم آن لذت ببریم، پس از همین امروز اقدام به كاشت سبزی نمایید.

ترخون

گفته می‌شود موطن اصلی این گیاه سیبری است. ترخون گیاهی دائمی و دارای ساقه‌های علفی و صاف بوده و برگ‌های آن به رنگ سبز روشن تا سبز تیره و نیزه‌ای شكل است.

ترخون در آب و هوای معتدل و خاك‌های سبك به خوبی رشد می‌كند. نسبت به سرما تا حدودی مقاوم بوده و تا ده درجه زیر صفر را نیز تحمل می‌كند.

به نور خیلی زیاد احتیاج ندارد و در سایه آفتاب نیز به عمل می‌آید. بنابراین در پشت پنجره آفتاب‌گیر خانه و یا در بالكن‌ها و راه‌پله‌های نوردار، در داخل گلدان یا جعبه‌های چوبی و یا سفال به خوبی به رشد خود ادامه می‌دهد.

این گیاه از طریق تقسیم بوته یا ریشه تكثیر می‌شود و به طور ردیفی به فاصله 40×50 سانتیمتر باید كاشته شود كه محلی برای رشد و نمو داشته باشد سله‌شكنی و وجین علف‌های هرز باید به طور مرتب انجام گیرد.

حداكثر عمر مطلوب آن  3 -4 سال می‌باشد كه بعد از این مدت باید گیاه جدید و جوان را جایگزین آن نمود.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟