Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 07:08

نگاهی به تركيه، كشور هزار مسجد (2)

نگاهی به تركيه، كشور هزار مسجد (2)

مسجد سلطان احمد، یكی از زیباترین شاهكارهای معماری اسلامی در ترکیه است كه به علت وجود كاشی‌های آبی‌رنگ، در طراحی داخلی‌اش، به «مسجد آبی» نیز شهرت دارد. این مسجد، طی سال‌های 1609-1619 به دستور سلطان احمد اول بنا شد.

مسجد آبی

مسجد سلطان احمد، یكی از زیباترین شاهكارهای معماری اسلامی است كه به علت وجود كاشی‌های آبی‌رنگ، در طراحی داخلی‌اش، به «مسجد آبی» نیز شهرت دارد. این مسجد، طی سال‌های 1609-1619 به دستور سلطان احمد اول بنا شد و به همین دلیل پس از مرگ وی، این مسجد را مسجد سلطان احمد نامیدند.

وی در همین مسجد دفن شده است. این مسجد در قدیمی‌ترین بخش استانبول قرار دارد و تا مسجد ایاصوفیه فاصله‌ی اندكی دارد. این مسجد به عمد در نزدیكی عمارت ایاصوفیه ساخته شد تا نشان دهد كه معماران عثمانی و مسلمان می‌توانند، رقبای سرسختی برای اجداد مسیحی خود باشند.

مسجد ایاصوفیه كه یكی از بزرگترین اثرهای تاریخی دوران بیزانس است، در زمان كنستانتینوس اول بنا شد كه به مدت 916 سال به عنوان كلیسا و به مدت 481 سال در دوران عثمانی‌ها به عنوان مسجد، فعال بود. این بنای تاریخی به دستور آتاترك، ‌در سال 1935 به موزه تبدیل گردید. 

توپ كاپی                                                                 

از دیگر مناطق دیدنی و باستانی تركیه، كاخ‌ها و عمارت‌های ساخته شده در شهر استانبول است كه از مهم‌ترین آنها كاخ توپ كاپی می‌باشد. این كاخ در محل تلاقی تنگه بسفر، خلیج شاخ طلائی و دریای مرمره قرار گرفته است. این كاخ متعلق به قرن 15 تا 19 میلادی و دوران امپراطوری عثمانی است.

این كاخ در گذشته محل زندگی سلاطین و دولتمردان عثمانی بوده و دارای باغ بسیار باشكوهی است. در سمت راست كاخ درختان سرو قرار گرفته و مطبخ‌های كاخ نیز در همین سمت جای گرفته‌اند. امروزه از این محل به عنوان نمایشگاهی از مجموعه‌های كریستال، نقره و ظروف چینی كه مربوط به دوره امپراطوری عثمانی است، استفاده می‌شود.

در قسمت چپ كاخ حرمسرا قرار دارد. در این بخش همسران و فرزندان سلاطین در انزوا زندگی می‌كرده‌اند. سومین بخش كاخ نیز شامل سالن اجتماعات، كتابخانه احمد سوم، نمایشگاهی از لوازم شخصی سلاطین و خانواده سلطنتی، جواهرات بسیار مشهور و قیمتی و نیز مجموعه‌ای از دست نوشته‌ها می‌باشد.

در میانی‌ترین بخش این قصر زیبا عمارتی است كه ردای حضرت محمد‌(ص) در آن نگهداری می‌شود. این ردا پس از آن‌كه عثمانی‌ها به دین اسلام گرویدند به استانبول آورده شد.

كاخ ساحلی

كاخ دولما باغچه كه در قرن 19 به دستور سلطان عبدالمجید اول ساخته شده است جبهه‌ای به طول 600 متر در كنار ساحل تنگه در سمت اروپایی دارد. كاخ دولما باغچه تركیبی از هنر اروپایی بوده و در بین سال‌های 1843 – 1856 ساخته شده است. این كاخ از آثار معمار سلطان عبدالمجید لعینی كارابیت بالیان می‌باشد.

سلاطین عثمانی در هر دوره كاخ‌های بسیاری داشتند لیكن كاخ اصلی یعنی توپ ‌كاپی پس از تكمیل كاخ‌های دولما باغچه ترك شده است. كاخ دولما باغچه 3 طبقه و به صورت قرینه است. این كاخ دارای 285 اتاق و 43 سالن می‌باشد. این‌كاخ، ساحلی به طول 600 متر در كنار تنگه دارد.

از طرف خشكی نیز دارای 2 در كه یكی از آنها دارای تزئینات فراوان است می‌باشد. در وسط این كاخ ساحلی كه باغچه‌ای تمیز و زیبا آن را احاطه كرده یك سالن مراسم و باله كه از سایر قسمت‌ها مرتفع‌تر است دیده می‌شود.

لوستر بسیار عظیم كریستالی با 750 لامپ با وزنی حدود 4/5 تن كه سالن استقبال بزرگ با 56 ستون را روشن می‌كند همه را به تعجب وا می‌دارد. مدخل ورودی كاخ به عنوان سالن مقدمات سلطان و بال دیگر سالن مراسم نیز به عنوان حرم مورد استفاده قرار گرفته است. دكوراسیون داخلی، مبلمان، پرده‌ها، قالی‌های ابریشمی و سایر اشیاء به همانگونه كه بوده تا امروز محافظت شده است.

كاخ دولما باغچه دارای عظمت و ثروت بی‌مانندی در میان كاخ‌های موجود است. دیوارها و سقف این كاخ با نقاشی‌های هنرمندان اروپایی و با استفاده از چندین تُن تزئینات طلایی دكوربندی شده است. در سالن و اتاق‌های مهم همه اشیا به یك رنگ می‌باشد. كف كاخ در نقاط مختلف با یكدیگر متفاوت و با پاركت‌های چوبی منقوش مفروش شده است.

قالی‌های پشمی و ابریشمی مشهور به عنوان زیباترین آثار هنری تركیه در جای جای كاخ گسترده شده است. آثار هنرهای دستی نادر اروپایی و خاور دور نیز نقاط مختلف كاخ را تزئین نموده است. لوستر كریستالی، شمعدان و شومینه‌ها نیز در بیشتر اتاق‌ها خودنمایی می‌كند.

این سالن كه در هنگام جلسات مهم سیاسی و مراسم تبریك مورد استفاده قرار می‌گرفت قبلا بوسیله سیستمی همانند فر گرم می‌شد. سیستم شوفاژ و برق بعداً اضافه شده است. از میان 6 حمام موجود، حمام بخش اندرونی با مرمرهای حجاری شده و بی‌نظیر تزیین شده است. گالری‌های فوقانی سالن بزرگ ویژه اركستر و دیپلمات‌ها بوده است.

پس از عبور از راهرو‌های طولانی وارد بخش حرم می‌شویم. در این بخش اتاق‌های خواب سلطان و بخش ویژه مادر سلطان و سایر زنان و خدمتكاران وجود دارد. بخش ضمیمه شده به قسمت شمالی كاخ نیز به شاهزادگان اختصاص یافته است.

از این ساختمان كه در ورودی آن از طرف بشیكتاش می‌باشد اكنون بعنوان موزه هیكل و نقاشی استفاده می‌شود. در دوره جمهوری و در زمان بازدید آتاترك از استانبول، این كاخ به‌ عنوان محل سكونت وی مورد استفاده قرار می‌گرفت. مهم‌ترین حادثه در كاخ نیز فوت آتاترك در سال 1938 می‌باشد.

 

 

برای خواندن بخش اول -نگاهی به تركيه، كشور هزار مسجد - اینجا کلیک کنید.