Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 04:42

نگاهی به تركيه، كشور هزار مسجد (1)

نگاهی به تركيه، كشور هزار مسجد (1)

جمهوری تركیه با مساحتی در حدود 779 هزار كیلومتر مربع و با جمعیتی قریب به 77 میلیون نفر در شمال غربی كشورمان قرار دارد. آنكارا پایتخت تركیه می‌باشد و زبان رسمی مردم تركیه، تركی استانبولی و دین رسمی آن اسلام است.

تحریریه آشپزباشی

 

جمهوری تركیه با مساحتی در حدود 779 هزار كیلومتر مربع و با جمعیتی قریب به 77 میلیون نفر در شمال غربی كشورمان قرار دارد. آنكارا پایتخت تركیه می‌باشد و زبان رسمی مردم تركیه، تركی استانبولی و دین رسمی آن اسلام است.

در 24 ژوئیه سال 1922 میلادی، در چهارچوب پیمان لوزان، تركیه‌ی امروزی از امپراتوری فرو پاشیده‌ی عثمانی جدا شد و به طور رسمی اعلام موجودیت كرد. مصطفی كمال پاشا كه بعدها به آتاترك مشهور شد، بنیانگذار جمهوری تركیه شناخته می‌شود و مردم این كشور از او به عنوان پدر تركیه‌ی مدرن یاد می‌كنند.

آتاترك در سال 1923 میلادی، تركیه‌ی امروزی را بنا نهاد و تا سال 1938 ریاست جمهوری این كشور را بر عهده داشت. فرهنگ مردم تركیه در یك قرن اخیر تغییرات اساسی داشته است و امروزه شاید بتوان تركیه را یگانه كشوری دانست كه بخش‌های بزرگی از فرهنگ شرق و غرب را همزمان در خود دارد. سیستم حكومتی چند ملیتی عثمانی، ترك‌ها را نسبت به تاثیر‌پذیری از سنن و فرهنگ دیگر كشورها آماده كرده است.

اولین قانون اساسی تركیه كه در سال 1924 تدوین شد، اسلام را دین رسمی این كشور اعلام نمود و براساس آخرین آمار گرفته شده، نزدیك به 98 درصد از جمعیت 77 میلیونی این كشور، مسلمان هستند و 2 درصد باقیمانده را مسیحیان، یهودیان و پیروان سایر ادیان تشكیل می‌دهند.

ماه رمضان در تركیه و در میان مسلمانان این كشور از اهمیت خاصی برخوردار است و با فرارسیدن این ماه مبارك، مردم مسلمان تركیه همگام با سایر مسلمانان جهان، با شور و شعف به استقبال این ماه پر بركت می‌روند و به تزئین خیابان‌ها و مساجد می‌پردازند. آنها با چراغانی و الوان‌كردن مساجد و گذرگاه‌ها، آمدن ماه رمضان را به یكدیگر تبریك می‌گویند. 

رمضان در تركیه

بازار عطارها كه یكی از مهمترین و بزرگ‌ترین بازارهای قدیمی تجاری در كلان شهر استانبول است، ‌در ایام ماه رمضان ازدحام زیادی برای خرید و فروش در آن به چشم می‌خورد و مسلمانان به خرید مایحتاج این ماه به ویژه انواع شیرینی و غذاهای مخصوص این ماه اقدام می‌كنند.

شیرینی‌های تركیه تنوع بسیار زیادی دارند و بالغ بر سی و شش نوع شیرینی و پیراشكی در این كشور تهیه می‌شود. باقلوا نیز یكی از شیرینی‌های سنتی و محبوب مردم تركیه است. سفره‌های افطاری مسلمانان این كشور شامل زیتون، پنیر، خرما، باقلوا و انواع سوپ و آش است كه به آن «شوربا» گفته می‌شود.

طی ایام ماه مبارك رمضان در برخی از شهرهای تركیه، چادرهائی در میادین و اماكن عمومی به منظور افطاری دادن برپاست تا كسانی كه هنگام افطار در منزل نیستند یا در حال رانندگی هستند، افطار كنند. این سفره‌های افطاری از سوی شوراهای خیریه یا افراد خیر و در برخی موارد از سوی شهرداری برپا می‌شود. 

نقاط دیدنی

سالهاست كه تركیه به عنوان یكی از مهم‌ترین كشورهای خاورمیانه، در جذب توریسم به شمار می‌آید و هر ساله میلیونها دلار از عواید حاصله از این صنعت، وارد چرخه‌ی اقتصاد این كشور می‌شود. یكی از مناطق دیدنی تركیه، برج دختر استانبول است كه به روی صخره‌ای بزرگ و صاف در وسط تنگه‌ی بسفر قرار دارد.

این برج مانند نیلوفر دریائی زیبا در میان آبهای آبی تنگه‌ی بسفر، نظاره‌گر استانبول می‌باشد. این سمبل ارزشمند، سرچشمه‌ی الهام بسیاری از شاعران، نویسندگان و نقاشان بوده و موضوع بسیاری از آثار هنری شده است. استانبول، مهم‌ترین شهر تركیه را شهر هزار مسجد نیز می‌نامند. بر روی هفت تپه‌ی این شهر، هفت مسجد قرار دارد كه از مهم‌ترین آنها، مسجد «ایاصوفیه» و مسجد «سلطان احمد» است...

 

 

برای خواندن بخش دوم -نگاهی به تركيه، كشور هزار مسجد- اینجا کلیک کنید. 

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟