Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 08:46

طریقه کاشت کدو

طریقه کاشت کدو

موطن اولیه این گیاه آمریكای مركزی از مكزیك تا پرو می‌باشد كه سه گونه معروف آن در ایران عبارتند از كدو تنبل، كدو حلوایی و كدو مسمایی كه دارای ده گونه گیاهی بوده و از این تعداد تنها 5 گونه دارای اهمیت زراعی می‌باشند.

مهندس حسن بنی هاشمی، مولف كتاب سبزیكاری در سطح كم

 

اگر می‌خواهید سبزی تازه و سرشار از ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن بطور ارگانیك داشته باشید و به مصرف برسانید و از عطر و طعم آن لذت ببرید چاره‌ای ندارید از همین امروز اقدام به كاشت با امكانات موجود در خانه نمایید. تاریخ تقویم نمی‌‌تواند ملاك كار شما بوده و درجه‌ی حرارت باید بین 8 تا 16 درجه سانتیگراد باشد تا محصول شما به ثمر برسد.

بنابراین پیشنهاد می‌كنم كار را با نعنا شروع كنید كه زحمت چندانی ندارد و ریشه‌ آن حداقل 3 سال در بستر كاشته شده باقی‌مانده و سال بعد دوباره شروع به رشد می‌كند. ریشه این سبزی را می‌توانید از دوستان و آشنایان یا از سبزی‌كاری‌ها تهیه نمایید. اگر دقت كرده باشید در دسته‌های نعنا و ترخون كه در سبزی‌فروشی‌ها عرضه می‌گردد بعضی از ساقه‌های آن ریشه دارند.

شما می‌توانید چند شاخه را كه ریشه‌های سالمی دارند و برگ‌های آن نیز شاداب می‌باشند انتخاب كرده و آن را در محلی كه قبلا در نظر گرفته‌اید با فواصل معین بكارید و آبیاری نمایید و خاك آن را همیشه مرطوب نگه دارید. پس از یكی دو بار چیدن (سر برداری) كردن، ساقه و برگ‌های جدیدی ایجاد می‌شوند و بستر كشت را پر می‌نماید كه تا 3 سال می‌توانید از آن بهره‌برداری كنید. چنانچه حوصله‌ این كار را ندارید چند بوته نشای گوجه‌فرنگی یا فلفل را خریداری كرده و در گلدان بكارید و از آن پذیرایی نمایید. بهر حال اگر تصمیم به سبزیكاری در آپارتمان گرفته‌اید باید گیاهانی را برای كاشتن انتخاب نمایید كه محصول ثمره‌ آنها بتواند در سبد غذایی روزانه‌ خانواده‌ پرورش دهنده‌ آن جایی داشته باشد.

برای كاشت آنها می‌توانید از جعبه‌های چوبی، پلاستیكی و سفالی و گلدان‌هایی كه از لبه‌ پنجره‌ها آویخته می‌گردند و حتی گونی‌های نایلونی (نه كنفی) بستری برای كاشت سبزیجات فراهم آورید و از مزرعه‌ كوچك خود محصولاتی برداشت نمایید و سبزی‌های تولید شده را هر چه سریع‌تر به آشپزخانه انتقال داده و در برنامه‌ روزانه‌ غذایی خانواده گنجانیده و به مصرف برسانید. اكنون به چگونگی روش كاشت توت‌فرنگی و كدو می‌پردازیم.

كدو

موطن اولیه این گیاه آمریكای مركزی از مكزیك تا پرو می‌باشد كه سه گونه معروف آن در ایران عبارتند از كدو تنبل، كدو حلوایی و كدو مسمایی كه دارای ده گونه گیاهی بوده و از این تعداد تنها 5 گونه دارای اهمیت زراعی می‌باشند. بذر كدو را در نواحی معتدل در اواسط بهار در دمای 12 درجه سانتیگراد و در نقاط گرم و نیمه گرمسیر در اواخر تابستان و یا اوائل پاییز می‌كارند.

كشت آن در خاك خوب نیمه سنگین و دارای هوموس كافی و به صورت خطی است. فاصله خطوط و یا پشته‌ها را در قطعه‌های كوچك حدود یك متر و نیم و فاصله بوته‌ها را تقریباً 40 سانتیمتر در نظر بگیرید و در هر حفره یا هر گلدان سه بذر كاشته و پس از سبز شدن بذر و دادن 4 برگ بوته قوی را نگه داشته و بوته‌های ضعیف را حذف نمایید.

زمانی كه اولین میوه آن تشكیل می‌شود نیاز به كود سرك داشته و نوبت دوم یك هفته بعد از آن می‌باشد. چون امكان حمله آفت سفیدك نیز وجود دارد برای مبارزه با آن، گل گوگرد را در پارچه ململ ریخته و روی برگ‌ها و اندام گیاه بپاشید. سایر مراقبت‌های لازم این گیاه همانند خیار می‌باشد.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟