Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 22:35

خواص شوید و کرفس

خواص شوید و کرفس

خواص شوید و کرفس

شوید

گفته میشود كه شوید، در آرام كردن كودكانی كه زیاد گریه میكنند، تأثیر خوبی دارد و در یونان و روم باستان، به طور وسیعی مورد استفاده قرار میگرفت. همچنین در قرون وسطا فكر میكردند كه شوید خواص جادوئی دارد و از آن به عنوان محرك نیروی جنسی بهره میگرفتند. شوید - كه بومی جنوب اروپا و غرب آسیاست - به طور خودرو در اسپانیا، پرتغال و ایتالیا میروید. این گیاه، در مناطق گرمتر نیمكرهی شمالی میروید و در آشپزی اسكاندیناوی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. امروزه، این گیاه در هند و آمریكای شمالی و جنوبی، برای تهیهی روغن شوید پرورش داده میشود. شوید، گیاهی یكساله از خانوادهی جعفری است كه بلندی آن به 2/1 متر میرسد. شوید، برگهای پرمانند سوزنی شكل و گلهای زردرنگ دارد.

شوید، رایحهی شیرینی دارد و طعم آن، یادآور عطر زیره است. طعمش كمی تلخ است، ولی هرگز ناخوشایند نیست. وقتی دانهی شوید میخرید، آن را آسیاب نكرده بخرید كه طول عمر بیشتری دارد و اگر دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود، عطرش دیرتر از بین میرود. تخم شوید هندی و ژاپنی، باریكتر و روشنتر از تخم شوید غربی است.

 

كاربرد شوید در آشپزی

تخم شوید را، میتوانید در شیشهی خیارشور بریزید. تخم شوید كوبیده، برای مزهدار كردن اغلب ماهیها مناسب است. میتوانید كمی تخم شوید را داخل ماست چكیده بریزید و مقداری برگ پیازچهی خرد كرده نیز به آن بیفزائید و در كنار ماهی سالمون كبابی میل كنید. همچنین، میتوانید از سركهی شوید به عنوان سس سالاد استفاده كنید و چند برگ شوید را نیز برای تزئین، روی سالاد بچینید. همچنین اگر در منزل نان تهیه میكنید، میتوانید داخل خمیرش شوید بریزید و با سوپ هویج یا سوپ گوجهفرنگی میل كنید.

 

كاربرد داروئی شوید

علاوه بر تأثیر شوید در آرام كردن گریهی كودكان، از آن میتوان برای درمان و تسكین معده درد، مشكلات گوارشی، بیخوابی و سكسكه استفاده كرد. یونانیان باستان، معتقد بودند كه نگه داشتن شوید در دست چپ، از حملهی صرع پیشگیری میكند.

 

طرز تهیه‌ی‌ سركه‌ی شوید

دو قاشق سوپخوری تخم شوید را داخل یك شیشهی در دار بریزید و شیشه را پر از سركهی سفید كنید و در ظرف را ببندید. ظرف را، به مدت 2 تا 3 هفته در محلی تاریك و خنك قرار دهید. سپس، سركه را از صافی رد كنید و در سالادها استفاده كنید.

 

كرفس

كرفس امروزی، در قرن هفدهم میلادی، به دست باغداران ایتالیائی از كرفس خودرو گرفته شد. كرفس، یك گیاه علفی دوساله از خانوادهی هویج، جعفری و زیره است كه در سال دوم گلهائی میدهد كه حاوی تخم كرفس است. از تخم كرفس، بسیار با ملاحظه باید در غذاها استفاده كرد. زیرا عطر و رایحهی آن، قوی و گاهی اوقات حتی مایل به تندی است.

 

كاربرد كرفس در آشپزی

میتوان تخم كرفس را به خمیر نان یا بیسكویت پنیری افزود كه هر دوی اینها، همراه سوپها قابل استفاده است. میتوان چند تخم كرفس را روی هویج آبپز، گوجهفرنگی كبابی یا سالادها پاشید. همچنین، تخم كرفس با غذاهای تخممرغی و انواع ماهی، طعم خوبی به دست میدهد. نمك كرفس یا فلفل كرفس را، میتوان با سائیدن نمك یا فلفل همراه با تخم كرفس به نسبت مناسب به دست آورد. از این طعمدهندهها، تازه تازه استفاده كنید تا عطر و رایحهی قویتری داشته باشند. بهتر است نمك و فلفل كرفس را، به هنگام نیاز تهیه كنید.

 

كاربرد داروئی كرفس

از روغن كرفس، برای درمان و تسكین آسم، نفخ و برونشیت، استفاده میشود.

 

یك نوشیدنی خوشمزه

با افزودن كمی تخم كرفس سائیده به یك لیوان آب گوجهفرنگی خنك، میتوانید نوشیدنی گوارایی درست كنید و میل نمائید.

 

 

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟