Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 14:37

دنیای چـاقــوهــای آشپــزخـانه

دنیای  چـاقــوهــای آشپــزخـانه

این لوازم و وسایل آشپزخانه، ابزار اصلی كار شما به هنگام خرد كردن و تكه‌تكه كردن هستند. اگر از این چاقوها در پكیج خود دارید ولی از كاربرد بیشتر آنها بی‌اطلاعید یا اینكه می‌خواهید تعداد بیشتری از چاقوهای مختلف را بنا به كاربردشان خریداری كنید

این لوازم و وسایل آشپزخانه، ابزار اصلی كار شما به هنگام خرد كردن و تكه‌تكه كردن هستند. اگر از این چاقوها در پكیج خود دارید ولی از كاربرد بیشتر آنها بی‌اطلاعید یا اینكه می‌خواهید تعداد بیشتری از چاقوهای مختلف را بنا به كاربردشان خریداری كنید، بهتر است به توضیحات ما در مورد انواع چاقوها توجه كنید:

 

Santoku

چاقوی ژاپنی سانتوكو، شبیه چاقوی سرآشپز است و حتی در اغلب موارد نیز می‌تواند به جای آن استفاده شود. اما قسمت تیغه‌ی چاقو كوتاه‌تر، پهن‌تر و تیزتر است. به هنگام خرد كردن مواد غذائی با این نوع چاقو متوجه می‌شوید كه اینكار بدون هیچ‌گونه اصطكاكی انجام می‌شود و از مواد و تركیبات ریز آن ماده‌ی غذائی روی سطح تیغه‌ی چاقو نمی‌نشیند. چاقوی سانتوكو برای خرد كردن و بریدن مواد غذائی بسیار مناسب است. 

Chef,s

چاقوی سرآشپز یك چاقوی همه‌كاره است و در واقع داشتن آن برای هر آشپزی ضروری است. این چاقو كمی بلندتر از چاقوی سانتوكو است و تقریباً جزء سنگین‌وزن‌ترین چاقوهاست. برای خرد كردن و ریز ریز كردن سبزی‌ها، گیاهان، میوه‌ها و سایر مواد غذائی، بهترین انتخاب است. متداول‌ترین اندازه در میان انواع چاقوهای سرآشپز، اندازه‌های 16 و 20 سانتیمتری آن است. شما نیز به هنگام خرید آن مدلی را انتخاب كنید كه با اندازه و طولش راحت‌تر كار انجام می‌دهید. 

Paring

این چاقو تیغه‌ای كوتاه دارد و به همین دلیل به خاطر اندازه‌ی كوچكش برای انجام كارهای كوچك در آشپزخانه بسیار مناسب است مثل پوست گرفتن، خارج كردن هسته یا مغز میوه‌ها و تراشیدن پوست برخی از مواد غذائی و میوه‌ها. 

Seprated

دندانه‌های این چاقو برای خرد كردن نان و سایر مواد غذائی نرم مثل گوجه‌فرنگی بسیار مناسب است چرا كه باعث می‌شود چیزی كه خرد می‌كنید، له نشود و صاف خرد شود. از این چاقو برای خرد كردن شكلات و مغزها نیز استفاده می‌شود. 

Kitchen Shears

استفاده از قیچی استیل با كیفیت بسیار بالا در آشپزخانه برای خرد كردن و تكه كردن ماهی، مرغ و برخی از گیاهان، باعث راحت‌تر شدن كار شما می‌شود. 

Cleaver 

ساطور، وسیله‌ای قوی و سنگین برای خرد كردن استخوان‌ها است. معمولاً از آن برای خرد كردن گوشت‌های استخوان‌دار استفاده می‌شود. 

Boning Knife

تیغه‌ی این چاقو بسیار باریك است و كمی قوس دارد. طول آن معمولا 10- 12 سانتیمتر است و به‌راحتی می‌تواند داخل گوشت و مرغ حركت كند، استخوان‌ها را پیدا كند، چربی‌ها را جدا كند و رگ‌ها را درآورد. وقتی‌که اطراف استخوان‌ها را از گوشت در می‌آورید این كار را با دقت بیشتر انجام دهید. برای اینكار این چاقو بهترین انتخاب است. 

 Utility Knife 

این چاقوی همه‌فن حریف به نحوی نوع سبك‌تر و كوچك‌تر چاقوی سرآشپز است. برای در دست گرفتن بسیار مناسب است و برای انواع كارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثل فیله كردن ماهی و ورقه كردن گوشت.

 Slicing Knife

طول تیغه‌ی این چاقو از سایر انواع چاقوها بلندتر است. به همین دلیل برای ورقه كردن گوشت و ماهی و نازك خرد كردن سایر مواد غذائی بسیار مناسب است. 

 

تیز كردن چاقو با سنگ چاقو تیزكن

طبق دستورالعمل تولیدكنندگان و سازندگان این محصولات، باید سنگ چاقو تیزكن را با روغن یا آب معدنی بشوئید و تمیز كنید و با قرار دادن سنگ در حالتی كه سطح درشت و زبر آن رو به بالا است، كار خود را شروع كنید. سنگ را روی یك دستمال مرطوب بگذارید. تیغه‌ی چاقو را با زاویه‌ی 20 درجه روی سنگ نگه دارید و از نوك چاقو تیز كردن آن را شروع كنید.

اینكار را به آرامی انجام دهید. حالا تیغه‌ی چاقو را برگردانید و آن را از پشت روی سنگ بگذارید و چاقو را روی سنگ بكشید (تصویر شماره‌ی 1). این كار را حدود 10- 20 مرتبه برای هر طرف چاقو تكرار كنید تا كاملاً تیز شود. حالا چاقو را تمیز كنید و مورد استفاده قرار دهید.

استفاده از چاقو‌ تیز كن استیل: برای تیز كردن چاقو، آن را با زاویه‌ی 20 درجه روی چاقو تیزكن (نزدیك دسته‌ی آن) نگه دارید (تصویر 2) آن را از قسمت طول چاقو تیز كن به سمت پائین با همان زاویه بكشید. در انتهای كار، نوك چاقو، روی نوك چاقو تیزكن قرار می‌گیرد. این كار را 10 مرتبه تكرار كنید و بعد چاقو را برگردانید و طرف دیگر آن را تیز كنید. سپس تیغه‌ی چاقو را تمیز كنید و مورد استفاده قرار دهید.

نظر شما درباره این مقاله چیست؟