Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 1 آبان 1399 - 22:17

فواید شگفت‌انگیز نخود فرنگی

فواید شگفت‌انگیز نخود فرنگی

نخود فرنگی منبعی خوب از ویتامین B1، B6، B2 و B3است که همه این ویتامینها برای سوخت و ساز چربی، پروتئین و کربوهیدرات ضروری می باشد.

نخود فرنگی منبعی خوب از ویتامین B1، B6، B2 و B3است که همه این ویتامینها برای سوخت و ساز چربی، پروتئین و کربوهیدرات ضروری می باشد. نخود فرنگی همچنین منبعی غنی از آهن و مواد معدنی ضروری برای عملکرد طبیعی سلولهای خونی می باشد که کمبود آنها باعث کم خونی، خستگی و کاهش سیستم ایمنی بدن می گردد. نخود فرنگی همچنین منبعی از ویتامین C است که بسیاری از سلولهای تولید کننده انرژی را از تخریب بوسیله رادیکالهای آزاد محافظت می نماید. با نگاهی به جدول ترکیبات مواد مغذی نخود فرنگی میزان بالای ویتامین k که ویتامین مهمی در پروسه لخته شدن خون و نیز ساخت استخوان است مشخص می کند که نخود فرنگی منبع خوبی از این ماده مغذی برای حفظ سلامت است.به علاوه وجود ریزمغذی های منگنز و منیزیم که از ریزمغذی های جزیی به شمار می ایند آن را به ماده غذایی مناسبی تبدیل کرده است.به دلیل پایین بودن محتوای سدیم نخود فرنگی توصیه می شود کسانی که به بیماری پر فشاری خون مبتلا هستند از نخود فرنگی کنسرو نشده استفاده کنند تا مقدار سدیم دریافتی آنها از این طریق افزایش نیابد.

 

 

 

ویتامینK 41.40 میکروگرم، ،ویتامین C 22.72 میلی گرم، فیبر 8.80 گرم، ویتامین B1 0.41 میلی گرم، فولات 101.28 میکروگرم، ویتامینA 955.20 واحد، ، فسفر 187.20 میلی گرم

 

ویتامین B6 0.23 میلی گرم‌، ویتامینB2 0.24 میلی گرم، مس 0.28 میلی گرم، آهن 2.46 میلی گرم، پتاسیم 433.60 میلی گرم

 

خرید

برای خرید به کیفیت این سبزی ها توجه کنید: غلاف نخود فرنگی مرغوب ، سبز تیره و دانه آن کاملا گرد و رنگ آن سبز چمنی است. باقلای مرغوب، سبز رنگ و محل دانه در داخل غلاف فاقد فضای خالی است. پوست دانه باید سبز باشد نه سفید. اگر دانه باقلا سفت و رنگ آن زرد باشد، کیفیت باقلا پایین است.

 

نگهداری

برای فریز کردن باقالی و نخود فرنگی که معمولا برای دسترسی در بقیه ایام سال انجام می شود و برای حفظ رنگ و کیفیت از روش بلانچینگ استفاده می شود. در این روش با استفاده از شوک حرترتی آنزیم های موجود در این دانه ها را غیر فعال می کنند. در این روش ابتدا دانه ها را به مدت 2 تا 3 دقیقه در آب جوش فرو می برند و پس از آن آن را بلافاصله با معرض آب سرد قرار می دهند. البته توصیه متخصصین به مصرف مواد غذایی به صورت تازه است زیرا در این حالت بهترین کیفیت ماده غذایی از نظر ارزش تغذیه ای وجود دارد. اما اگر از ویتامین های حساس مانند ویتامین Cصرفنظر کنیم بخش از مواد مغذی موجود از جمله مواد معدنی را می توان در فصول دیگر از این سبزی های نگهداری شده دریافت کرد.

نظر شما درباره این مقاله چیست؟