Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 05:13

روش خشك كردن گوجه‌فرنگی

روش خشك كردن گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی های رسيده را می توان به راحتی به گونه‌ای خشك كرد كه طعم و بافت خود را از دست ندهند.

حدود 3 كيلوگرم گوجه‌فرنگي در اندازه‌ي متوسط را بشوئيد و از وسط دو نيم كنيد. در وسط هر يك از تكه‌ها با چاقو يك علامت ضربدر بگذاريد و بعد با فشار انگشتان كمي وسط برش را بالا بكشيد تا گوشت بيشتري از گوجه‌فرنگي بيرون بزند.

نيمه‌هاي گوجه‌فرنگي را كنار هم روي پنجره‌ي سيمي بچينيد و بعد آن را در سيني فر بگذاريد. روي گوجه‌فرنگي‌ها كمي نمك بپاشيد.

بگذاريد چند دقيقه بماند تا نمك آب گوجه‌فرنگي را بيرون بكشد. حالا گوجه‌فرنگي‌ها را برگردانيد.

اكنون سيني را در فر با دماي 60- 80 درجه‌ي سانتيگراد يا 150- 175 درجه‌ي فارنهايت به مدت 8-12 ساعت قرار دهيد. در فر را كمي باز نگه داريد. وقتي كه گوجه‌فرنگي‌ها حدود نصف حجم اوليه مي‌شود آماده‌اند، اما هنوز هم نرم هستند. حالا وقت آن رسيده است كه آن‌ها را از فر خارج كنيد و بگذاريد در همان حالت روي پنجره‌ي سيمي سرد شوند.

گوجه‌فرنگي‌هاي سرد شده را داخل ظرف‌هاي استريليزه بگذاريد و در آنها را ببنديد و ظرف‌ها را داخل يخچال بگذاريد.

براي استفاده‌ي طولاني مدت مي‌توان ظرف‌ها را داخل فريزر نگه‌داري كرد. فقط براي فريز كردن گوجه‌فرنگي‌ها از ظرف‌هاي كوچك‌تر استفاده كنيد و بعد روي هر يك كمي روغن زيتون بريزيد و بگذاريد مدت 1 هفته در يخچال بمانند، سپس داخل فريزر بگذاريد. با اين روش مي‌توانيد 3 كيلوگرم گوجه‌فرنگي متوسط را به مدت 2 هفته در يخچال و 12 ماه در فريزر نگه‌داري كنيد. 10 دقيقه زمان براي تدارك كارها به اضافه‌ي زمان كافي براي خشك و سرد شدن گوجه‌فرنگي‌ها مورد نياز است. 2-3 قاشق چايخوري نمك دريايي نيز لازم داريد.
نوعي ديگر
در كشورهاي مديترانه‌اي، روش خشك كردن گوجه‌فرنگي با استفاده از نورخورشيد، بسيار متداول است. آنها كمتر از فر براي خشك كردن گوجه‌فرنگي استفاده مي‌كنند و روش طبيعي را ترجيح مي‌دهند. قند موجود در گوجه‌فرنگي، باعث مي‌شود كه به خوبي با اين روش خشك شوند. در دماي 32 درجه‌ي سانتيگراد و روزهاي خشك و گرم براي اين منظور مناسب‌ترند.

پنجره‌ي سيمي كه گوجه‌فرنگي‌ را روي آن گذاشته‌ايد را كمي بالاتر از سطح زمين قرار دهيد تا هوا به خوبي در همه‌ي قسمت‌هاي آن جريان داشته باشد. خشك كردن گوجه‌فرنگي در برابر نورخورشيد 2-4 روز طول مي‌كشد، البته باز هم اين مسئله به ميزان گرماي هوا در اين چند روز بستگي دارد.

انتشار بعد از تایید مدیر