Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 13:26

اطلاعات مفيد برای تهيه‌ی نـان خانگی

اطلاعات مفيد برای تهيه‌ی نـان خانگی

در شماره‌ي پيشين نشريه، به چگونگي استفاده از مايه خمير، معرفي انواع آن و تأثير مواد ديگر در خميرهای نان، پرداختيم و با توجه به استقبال شما خوانندگان گرامی، از مطالب اين صفحه و علاقه‌مندان به تهيه‌ی نان‌های خانگی، به ادامه‌ی موضوع مورد بحث می پردازيم.

به طور كلي مي‌توانيم نان‌ها را به دو نوع شور و شيرين تقسيم كنيم، كه نان‌هاي شور (نمكي) معمولاً همراه با ناهار و شام و نان‌هاي شيرين براي صبحانه و عصرانه، به مصرف مي‌رسند. اگرچه در تهيه‌ي هر دو نوع خمير، از نمك و شكر بهره‌ مي‌گيريم، اما ميزان استفاده از اين دو ماده، با توجه به نوع نان متغير است.

در تهيه‌ي نان‌هاي شيرين؛ از مقدار بيشتري شكر استفاده مي‌كنيم ولي افزودن نمك به خمير ضروري است زيرا همانطور كه مي‌دانيد، نقش نمك در فرآيند تخمير مايه‌خمير، كنترل آن است در حالي كه در تهيه‌ي نان‌هاي نمكي، ميزان نمك بيشتر است و افزودن قدري شكر به مايه‌خمير، تخمير آن را به راحتي و سهولت امكان‌پذير مي‌سازد. از ديگر نكات مهم و پراهميت، مصرف ارد مناسب نان مي‌باشد. آردي كه گلوتن بيشتري داشته باشد، براي تهيه‌ي نان مناسب‌تر است و آن را به اصطلاح آرد قوي مي‌ناميم. منظور از گلوتن، همان پروتئين گياهي است. اما به طور كلي بهره‌گرفتن از مواد اوليه مرغوب و تازه، در تهيه‌ي نان خانگي حائز اهميت بسيار است. در تهيه‌ي برخي نان‌ها از تخم‌مرغ استفاده مي‌كنيم كه موجب غني‌تر شدن نان مي‌شود. همچنين بعضي از نان‌ها داراي مواد مياني همچون گوشت، مرغ، زيتون و انواع سبزي هستند كه مصرفشان همراه با سوپ و سالاد بسيار مطلوب و دلپذير است. كيفيت خوب يك نان خانگي، به موارد مختلفي بستگي دارد كه يكي از آنها ورز دادن خمير به طور صحيح و به اندازه‌ي لازم است. خمير نان مي‌بايد روي سطح آرد پاشيده با كف دست و به مدت تقريبي ده دقيقه، ورز داده شود تا بافت صاف و يكدستي داشته باشد ولي افزودن آرد اضافي و بيش از حد لازم، موجب سفت شدن خمير و در نهايت از بين رفتن كيفيت نان، مي‌شود ورز دادن خمير، تنها براي يكنواخت شدن بافت خمير نيست، بلكه با اين كار هواي بيشتري وارد اجزاي خمير مي‌گردد كه اين مهم به تخمير بهتر و سبك شدن خمير كمك زيادي مي‌كند بنابراين براي به دست آوردن بهترين نتيجه، رعايت اين نكات لازم و ضروري به نظر مي‌رسد! از ديگر موارد مهم و پر اهميت، استراحت خمير است كه مي‌بايد در محل مناسب صورت بگيرد...

قرار دادن خمير در كنار منابع حرارتي مانند رادياتور، اجاق و بخاري، موجب تخمير سريع و غيراصولي خمير مي‌شود و تأثير نامطلوبي روي نان مي‌گذارد! بهترين مكان براي استراحت خمير نان، محيط آشپزخانه است، تا خمير به آرامي و در زمان مناسب حجيم شود. در اكثر خميرها، استراحت و در نهايت دو برابر شدن حجمشان، در دو مرحله صورت مي‌گيرد. و توجه به اين نكته بسيار ضروري است. مطمئناً با رعايت نكات ذكر شده و دقت لازم براي پخت نان‌ها، مي‌توانيد انواع نان‌هاي خوشمزه و منحصر به فرد را در منزل تهيه كنيد تا ضمن ايجاد صميميت و همدلي بيشتر بين اعضاي خانواده، لحظات خوش و خاطره‌انگيزي را نيز براي كودكان دلبندتان فراهم آوريد. به راستي كه بوي خوش نان تازه، بسيار خوشايند و لذت‌بخش است. موفق باشيد.

انتشار بعد از تایید مدیر