Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 11:08

گوجـه‌فرنـگی، ياقوتی در دل طبيعت

گوجـه‌فرنـگی، ياقوتی در دل طبيعت

گوجه‌فرنگي گياهي است كه قسمت اصلي آن است به صورت خام يا پخته در سالاد، انواع سس‌ها، سوپ و انواع مواد غذائي به طور وسيع در جهان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اكثراً گوجه‌فرنگي را در زمانيكه به رنگ قرمز است استفاده مي‌كنند و كمتر از ميوه سبز آن استفاده مي‌شود.

مهمترين تركيبات گوجه‌فرنگي شامل حدود 90درصد و يا كمي بيشتر آب مي‌باشد و بقيه درصد آن را پروتئين، چربي، قندهاي مختلف از جمله گلوكز و فروكتوز، ويتامين‌هاي C,A و K ، تيامين، ريبوفلاوين، پانتوتنيك اسيد، اسيد فوليك، ويتامين E، اسيد آمينه‌هاي ضروري، املاح معدني از جمله كلسيم، فسفر، آهن، سديم، پتاسيم، منيزيم، مس، منگنز، كبالت، روي و ارسنيك مي‌‌باشد و به تازگي وجود يد نيز در گوجه‌فرنگي گزارش شده است.

با توجه به تركيبات ياد شده كه فقط قسمتي از تركيبات گوجه‌فرنگي را تشكيل مي‌دهند مي‌‌توان به خواص كم‌نظير آن پي برد. به همين دليل در سال‌هاي 1980 تا 1990 حدود 6000 مقاله تحقيقاتي در مورد تجزيه و شناسائي مواد ارزشمند اين گياه به چاپ رسيده است. با وجود اين‌كه مسلم است هنوز تحقيقات درباره گوجه‌فرنگي به پايان نرسيده و بسياري از مواد و عناصر آن كشف نشده‌‌اند ولي تحقيقات امروز حاكي از وجود مجموعه‌اي از عناصر و مواد بسيار ارزشمند براي انسان در اين گياه مي‌باشد كه كمتر كسي از آن آگاه بوده و به همين دليل به ارزش آن واقف نمي‌باشند. املاح معدني موجود در اين گياه با ارزش وظايف مهمي در بدن ايفا مي‌كند كه بسياري از آنها در تحقيقات جديد پزشكي در حال بررسي است. گوجه‌فرنگي در بعضي افراد ايجاد حساسيت مي‌كند كه بايد به آن توجه كرد. دانه‌هاي گوجه‌فرنگي داراي روغن مي‌باشند كه براي تهيه مارگارين، سالاد و صابون مصرف مي‌شود. در طب سنتي نقاط مختلف جهان براي گوجه‌فرنگي اثراتي در جهت تسكين و بهبود بعضي بيماري‌ها نظير آسم، سرفه، آنفلوانزا، امراض چشم، گوش درد، حصبه، برص و تب زرد قائل مي‌باشند. در مراجع جديد علمي خاصيت‌هاي ضد ميكروب، ضد اسهال، هضم كننده و ادرارآور را براي آن ذكر كرده‌اند. گرچه شباهت‌هائي بين تركيبات گوجه‌فرنگي قرمز و سبز (نرسيده) وجود دارد ولي رنگ‌هاي گياهي موجود در گوجه‌فرنگي رسيده (قرمز) در سبز وجود ندارد و ممكن است گاهي در گوجه‌فرنگي سبز، مواد سمي وجود داشته باشد. قابل ذكر است كه تهيه پروژسترون و تستوسترون كه از هورمون‌هاي بسيار با اهميت مي‌باشد از مهم‌ترين مواد گوجه‌فرنگي به نام TOMATIDINE در حال مطالعه و تحقيق است. همين جسم خاصيت جالب رسوب دادن كلسترول را داشته و داراي خاصيت ضد قارچ مي‌باشد. با توجه به ارزش غذائي و اثرات جالب داروئي آن، استفاده روزمره و يا ممتد آن در رژيم غذائي توصيه مي‌شود. شايد به همين دليل است كه در سال‌هاي اخير، آب گوجه‌فرنگي همراه با آب ميوه‌‌ها در ظروف بسته‌بندي شده نسبتاً بزرگ به فراواني در مغازه‌ها به همراه مواد غذائي با ارزش ديگر عرضه و هر روزه از آن استفاده مي‌كنند.
يكي ديگر از استفاده‌هاي باارزش گوجه‌فرنگي استفاده از ماسك آن براي خانم‌هاست. اين مورد به خصوص براي كساني كه به گوجه‌فرنگي حساسيت ندارند مفيد است. براي استفاده از اين ماسك مي‌توان پس از استحمام كه منافذ پوست بازتر مي‌باشند يك يا دو گوجه‌فرنگي تازه را له كرده و براي مدت 20 - 15 دقيقه روي پوست صورت پهن كرد و سپس با آب شستشو داد. اين ماسك به علت داشتن مواد ارزشمند مي‌تواند در طراوت و شادابي پوست موثر واقع شود. البته بايد ذكر كرد كه استفاده از ماسك‌‌هاي ميوه‌ها احتياج به زمان طولاني دارد و بايد هفته‌اي دو يا سه بار از آنها استفاده كرد چرا كه غلظت مواد موثر آنها نسبتاً پائين بوده و اثرات آنها بطئي است و در مقايسه با ماسك‌هاي شيميائي كه غلظت مواد آن‌ها بيش از 20 برابر مواد طبيعي مي‌باشد، احتياج به مصرف مداوم و طولاني دارند ولي در عوض عوارضي جانبي محصولات شيميائي را به دنبال ندارند.
با توجه به اين‌كه خوردن سبزي‌هاي تازه و انواع ميوه‌ها براي سلامتي و جلوگيري از چاقي بي‌رويه خانم‌ها داراي اهميت است، ‌خوردن گوجه‌فرنگي به عنوان يك ميوه باارزش در رژيم غذائي روزانه يا هفتگي توصيه مي‌شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟