Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 23:41

نان با خمیر ترش

نان با خمیر ترش

shooroshirin

4 0

متوسط

مواد مورد نیاز

مواد لازم برای تهیۀ خمیر ترش

پودر مایه خمیر  1 قاشق چایخوری

شکر  1 قاشق چایخوری

آب ولرم  125 میلی‌لیتر (یک‌دوم پیمانه)

آرد نان   150 گرم

مواد لازم برای تهیه خمیر نان:

پودر مایه خمیر  یک و یک دوم قاشق چایخوری

شکر  1 قاشق چایخوری

آب ولرم  330 میلی‌لیتر (یک و یک‌سوم پیمانه)

خمیر ترش   1 واحد

نمک   1 قاشق چایخوری

ماست کم‌چرب  150 گرم

آرد نان   750 گرم

آشپزباشی - افسانه ظروفی

ابتدا خمیر ترش را به این ترتیب آماده کنید. مایه خمیر، شکر و نیمی از آب ولرم را در کاسه‌ای بریزید، رویش را بپوشانید و در جای گرم بگذارید تا مایه خمیر فعال شود.

آنگاه آرد را در کاسه‌ مناسبی الک کنید و مایه خمیر ور آمده را همراه با باقیمانده آب به آرد بیفزایید و با قاشق چوبی مخلوط سازید. سپس روی خمیر را بپوشانید و به مدت یک شب و یا دست کم 5 ساعت در جای گرم نگه دارید.

حالا برای تهیه نان، مایه خمیر، شکر و یک‌سوم پیمانه از آب ولرم را در کاسه کوچکی بریزید، رویش را بپوشانید و ده دقیقه در جای گرم بگذارید تا مایه خمیر فعال شود.

اکنون باقیمانده مواد لازم را همراه با خمیر ترش فراهم کرده و مایه خمیر ورآمده، در کاسه بزرگ و مناسبی بریزید و مخلوط کنید تا مواد خمیر شود.

آنگاه خمیر را روی سطح آرد پاشیده ورز دهید تا صاف و یکدست شود و آن را به شکل توپ درآورید. اینک در کاسه مناسبی هوله آشپزخانه بگذارید و روی هوله آرد بپاشید.

سپس خمیر فراهم کرده را در کاسه روی هوله قرار دهید به گونه‌ای که قسمت صاف خمیر کف کاسه باشد.

حالا روی خمیر را بپوشانید و حدود یک ساعت در دمای محیط نگه دارید تا حجمش افزایش یابد. اکنون سینی چربکرده را روی کاسه قرار دهید و به ‌آرامی کاسه را برگردانید تا خمیر روی سینی قرار بگیرد.

سپس هوله را از روی خمیر بردارید و به کمک چاقوی تیز روی خمیر را به شکل لوزی برش دهید.

اینک نان را به مدت تقریبی 20 دقیقه در فر گرم کرده با دمای 200 درجه سانتیگراد بپزید و بعد دمای فر را به 180 درجه سانتیگراد کاهش دهید و 20 دقیقة دیگر، نان را بپزید. نان را روی پنجره سیمی خنک کنید.

یادآوری: می‌توانید برای تهیه این نان از سبدهای مخصوص استفاده کنید تا روی نان به شکلی که در تصویر مشاهده می‌کنید، درآید. این سبدها در فروشگاه‌های لوازم قنادی به فروش می‌رسد.

برچسب ها: آموزش پخت نانآشپزباشیافسانه ظروفینان پزینان های شور و شیریننان با خمیر ترشخمیر ترش تعداد بازديد: 1935 تعداد نظرات: 4

نظرات

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فوت و فن

برای اینکه سفیده تخم مرغ زودتر و بهتر پف کند، قدری نمک به آن بیفزایید، بعد آن را خوب بزنید.  

سبد خرید شما

سبد خالی است