Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 11:07

غذاهایی‌که با لبخند طبخ می‌‌شود (1)

غذاهایی‌که با لبخند طبخ می‌‌شود (1)

تایلندی‌‌ها به خوردن غذا بسیار اهمیت می‌‌دهند و تنوع غذایی بالایی دارند. اما این بدان معنا نیست که آنها به تجملات در غذا خوردن هم به همان اندازه علاقه ای که به غذا خوردن دارند اهمیت می‌‌دهند.

تحریریه آشپزباشی

 

 

 

برای کسی که تصورش از تایلند، فقط همان تصاویر و عکسهایی است که در فیلم‌ها یا در سایت‌های اینترنتی دیده، قطعا سفر به تایلند می‌‌تواند زوایای دیگری از زندگی در این کشور را برای او نمایان سازد. تایلند، کشور لبخندهاست چراکه مردمانش همواره لبخند بر لب دارند و از آنجا که کشوری مملو از توریست است، به خوبی شیوه برخورد با گردشگران را می‌‌دانند.

آرام هستند و آرامش خود را با لبخند به گردشگران هدیه می‌‌دهند. به همین دلیل ناخودآگاه با مردمان تایلند احساس نزدیکی می‌‌کنید و تلاش می‌‌کنید با فرهنگ زندگی آنها آشنا شوید. یکی از عادت‌های مردم تایلند که بخشی از فرهنگ زندگی آنها را تشکیل می‌‌دهد غذا خوردن است.

 غذا خوردن بدون تجملات

تایلندی‌‌ها به خوردن غذا بسیار اهمیت می‌‌دهند و تنوع غذایی بالایی دارند. اما این بدان معنا نیست که آنها به تجملات در غذا خوردن هم به همان اندازه علاقه ای که به غذا خوردن دارند اهمیت می‌‌دهند. تایلندی‌‌ها غذا خوردن را دوست دارند و به همین دلیل هر زمان که احساس گرسنگی کنند غذا می‌‌خورند.

برای این کار هم لازم نیست حتما به رستوران خاصی بروند. به همین دلیل در کنار تمام خیابانهای اصلی و پاساژهای شهر بزرگی مثل بانکوک، می‌‌توانید فروشندگان غذا را ببینید که در چرخ دستی یا در دکه‌‌هایی کوچک برای شهروندان غذاهای ساده درست می‌‌کنند و می‌‌فروشند.

شاید در نگاه اول وقتی به این دکه‌‌ها و چرخ دستی‌‌ها نگاه کنید خیلی حس خوبی نسبت به آنها نداشته باشید؛ شاید به این دلیل که در کشور خودمان هیچ وقت احساس خوبی نسبت به دستفروشان و دوره گردهایی که خوراکی می‌‌فروشند وجود نداشته است. اما در تایلند اینطور نیست.

این دکه‌‌ها و چرخ دستی‌‌ها مثل یک رستوران خوب اما بسیار کوچک و سیار نقش ایفا می‌‌کنند. صاحبان آنها هم که اغلب دختران و بانوان هستند نظافت را رعایت می‌‌کنند و مثلا به دست کردن دستکشهای نایلونی و بهداشتی به منظور جلوگیری از تماس دست با مواد غذایی، ساده ترین مورد بهداشتی باشد که آنها رعایت می‌‌کنند.

آنها مشتریان زیادی هم دارند چراکه مردمان تایلند به غذا خوردن به میزان کم اما در زمانهای غیرمشخص عادت دارند و گاه مشتری دایمی این فروشندگان هستند. مواد غذایی در اقتصاد تایلند هم نقش مهمی دارد بطوریکه شیلات و غذاهای دریایی از مهمترین اقلام صادراتی این کشور هستند و در کشاورزی هم کشوری بسیار مولد محسوب می‌‌شود.

مهمترین غذاهایی که در این دکه‌‌های سیار عرضه می‌‌شود غذاهای دریایی و کم حجم است بویژه صدف و میگو و نودل که تایلندی‌‌ها به آنها علاقه دارند.

 سنترال امبسی، مرکز غذا و برند!

اما اینطور هم نیست که فکر کنید غذا خوردن در تایلند فقط در کنار خیابان‌ها و پاساژها خلاصه می‌‌شود. بانکوک، شهر بزرگ و پر ازدحام تایلند، برای جمعیت 12 میلیونی خود، رستورانهای متعددی هم دارد. رستورانهایی که مهمترین غذاهای آنها – مثل همان فروشندگان سیار غذا – آبزیان دریایی مثل ماهی و میگو و خرچنگ و امثال آن است. از بین مراکز عرضه غذا من توانستم به یکی از بهترینهای بانکوک بروم؛ مرکز تجاری بزرگ و مدرنی به نام سنترال امبسی Central Embassy در یکی از خیابانهای مرکزی و زیبای بانکوک. پاساز بسیار زیبا و بزرگی که مطرح ترین برندهای دنیا را بویژه در تولید پوشاک و عطریات و ... گرد آورده است؛ از شَنل و لی وایز و زارا گرفته تا  سایر برندهای معتبر دنیا. البته آنجا خیلی هوس خرید کردن به سرتان نزند چون برخلاف سایر مراکز تجاری تایلند، قیمت برندها در آن بسیار بالاست.

بد نیست بدانید که در طبقه بالای این مرکز تجاری زیبا چند سالن سینمای مدرن ساخته شده که هر کدام ظرفیت بسیار محدود اما امکانات فوق‌العاده‌ای دارند. شما می‌‌توانید در آنجا یک بلیت سینما بگیرید و با همان بلیت در سالنی مدرن روی صندلی‌‌هایی مدرن که می‌‌تواند تبدیل به تخت خواب هم شود فیلم ببینید و البته شام و نوشیدنی هم با همان هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اید در همان طبقه نوش جان کنید.

 اینجا آشپزخانه وسط رستوران است

درست در طبقه زیرین همان مرکز تجاری، رستوران‌های تایلندی را در فضایی شیک و مدرن می‌‌توانید پیدا کنید و در آنجا هر غذایی که دوست داشتید، هم شیوه طبخش را ببینید و هم سفارش دهید و بخورید. چرا که آشپزخانه‌‌های این رستوران در بخش‌های مختلف در وسط قرار گرفته و دورتادور آن شیشه ای است و شما به راحتی می‌‌بینید که آشپزها چگونه غذا طبخ می‌‌کنند.

حتی در بخش‌هایی از این رستوران بزرگ که شباهت به ‌‌هایپرمارکت‌های خودمان دارد، برخی غرفه‌‌های طبخ مواد غذایی شبیه همان غرفه‌‌ها یا دکه‌‌هایی که در خیابان‌ها وجود دارد البته به شکلی زیباتر و مدرن تعبیه شده تا در آنجا با تمام انواع شیوه‌‌های طبخ و عرضه غذا در تایلند آشنا شوید. البته بر خلاف طبقات بالای این مرکز تجاری، در بخش رستورانها، هزینه‌‌ها چندان بالا نیست که فقط اقشار مرفه بتوانند از آن استفاده کنند...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- غذاهایی‌که با لبخند طبخ می‌‌شود- اینجا كلیك كنید.

 

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟