Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 6 مرداد 1403 - 07:42

مشتی بودن ویژگی بستنی ماست (2)

مشتی بودن ویژگی بستنی ماست (2)

طی سال‌ها براساس ذائقه مردم، به بستنی اکبر مشتی که در ابتدا اسانس طعم آن گلاب و زعفران بود، طعم‌های دیگری نیز اضافه شد. طعم‌هایی که هیچ یک اسانس نیستند بلکه به‌طور طبیعی و مستقیما از خود میوه‌ها و گیاهان گرفته می‌شوند.

او به سفارتخانه‌ها دعوت می‌شد تا برایشان بستنی سرو کند حتی سفری هم با شاه به پاریس می‌رود تا در آنجا برایش بستنی درست کند. اما امکانات آن دوره زیاد نبود او از یخ یخچال‌های طبیعی اطراف تهران استفاده می‌کرد و مشتری‌هایش فقط 4ماه گرم سال بستنی طلب می‌کردند.

روزها گذشت و ورود تکنولوژی و برق و یخچال‌های صنعتی کار را راحت‌تر کرد و مردم هم بیشتر با این دسر خوش‌طعم آشنا شدند و مصرف آن به روزهای بیشتری در سال تسری یافت.

ملایری می‌گوید: «طی سال‌ها براساس ذائقة مردم، به بستنی اکبر مشتی که در ابتدا اسانس طعم آن گلاب و زعفران بود، طعم‌های دیگری نیز اضافه شد. طعم‌هایی که هیچ یک اسانس نیستند بلکه به‌طور طبیعی و مستقیما از خود میوه‌ها و گیاهان گرفته می‌شوند. الان ویژگی اصلی بستنی سنتی اکبر مشتی داشتن خامه شیر و پسته و زعفران و ثعلب گیاهی است. 

اگر اکبر مشتی آن زمان‌ها برای تهیه ثعلب با قاطر به اردبیل می‌رفت امروز هم برای تهیه بستنی از همان ثعلب گیاهی روییده در زمین‌های ایران استفاده می‌شود و در نهایت دقت همه چیز طبیعی است و فاقد هرگونه افزودنی شیمیایی است.

بستنی اکبر مشتی با نام او به ایرانیان شناخته شد و برای همین هم نام بستنی با کیفیت هنوز هم با نام او عجین است. 

اکبر مشتی در سال 1320 این کار را آغاز کرد و تا سال 49 خودش به تولید بستنی اقدام می‌کرد تا آنکه در این سال فوت شد. محمد ملایری می‌گوید: آن مغازه را هم به شاگردمان فروختم که نام بستنی‌اش را گذاشت عمو مشتی. 

اما چرا مشتی؟

ملایری می‌گوید: «گذشته از آنکه نام بانی بستنی، اکبر مشهدی ‌ملایری بود، اما مشتی بودن در آن زمان یک مرام قابل احترام و مورد توجه مردم بود همانطور که آدم مشتی با معرفت و صادق بود بستنی که مشتی درست شود خالی از هر نوع تقلب و اسانس شیمیایی و به قول معروف بی‌غل و غش است. 

«در حال حاضر به شیر آب اضافه می‌کنند و رنگ‌های بستنی‌های میوه‌ای اکثرا رنگ‌های خوراکی و طعمشان اسانس است اما بستنی اکبر مشتی به خاطر این مشتی است که همه چیزش طبیعی است، حتی به شیر خامه اضافه می‌کنیم تا غلظت آن را بالا ببریم». 

به نظر می‌رسد ایرانیانی که در سراسر کشور و حتی دنیا نام اکبر مشتی را برمی‌گزینند به خاطر این ویژگی باشد. ملایری می‌گوید: از آنها شکایتی نداریم که چرا از اسم ما استفاده می‌کنند فقط می‌خواهیم که به نام مشتی بودن احترام بگذارند و در بستنی که سرو می‌کنند صادقانه از مواد درجه یک و طبیعی بهره بگیرند».

او می‌گوید: «روزهای بسیاری گذشته و نه ‌تنها خیابان‌ها تغییر کرده‌اند ذائقه مردم هم عوض شده است. حالا مشتریانی داریم که صبح‌های زود زمستانی برای خوردن بستنی به ما مراجعه می‌کنند». 

امروزه همه مردم از هر صنف و شغل و مقام و منصبی در هر روز از سال چه در سرما و چه در گرما بستنی میل می‌کنند و آنقدر تولید بستنی در برندهای مختلف رواج یافته است که شاید هیچ‌کس گمان نکند اگر پادشاه ولخرج قاجار به فرنگ سفر نمی‌کرد و طعم آن را در فرانسه نمی‌چشید ما چه زمانی با این پدیده سفید خوراکی و فرح‌بخش آشنا می‌شدیم!  

حالا از درگذشت کسی که حس خوشایند و شیرین را به همراه یک خوراکی به نام بستنی به ما هدیه کرده است بیش از 45 سال می‌گذرد و چه خوب که نامش با یادآوری تجربه دسر خوشایندی یعنی بستنی همراه است.

 

 

برای خواندن بخش اول - مشتی بودن ویژگی بستنی ماست - اینجا کلیک کنید. 

نظر شما در مورد این غذا چیست؟