Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 09:24

آشنایی با انواع تابه‌ و قابلمه‌

آشنایی با انواع تابه‌ و قابلمه‌

لازمه‌ی یك آشپزی خوب و دقیق، داشتن یكسری وسایل و لوازم مناسب برای پخت‌وپز هست؛ اما این بدان معنا نیست كه تمام اقلام و لوازم آشپزی را خریده و در كابینت‌های خود انبار كنیم. وجود كاربردی‌ترین لوازم پخت‌وپز و وسایل‌ چندکاره برای یك آشپزی خوب

لازمه‌ی یك آشپزی خوب و دقیق، داشتن یكسری وسایل و لوازم مناسب برای پخت‌وپز هست؛ اما این بدان معنا نیست كه تمام اقلام و لوازم آشپزی را خریده و در كابینت‌های خود انبار كنیم. وجود كاربردی‌ترین لوازم پخت‌وپز و وسایل‌ چندکاره برای یك آشپزی خوب كفایت می‌كند. در این مقاله شما خوانندگان پرمهر را با این ابزار آشنا می‌كنیم.

 

تابه چدنی مخصوص گریل؛ این تابه چدنی برای كباب كردن مواد غذایی بر روی اجاق استفاده می‌شود اگرچه كباب كردن بر روی منقل زغالی طعم دیگری به مواد غذائی می‌دهد. شیارهای داخل تابه سبب خارج شدن و چكیده شدن ذرات چربی آب‌شده در اثر حرارت به درون تابه می‌گردد و به گوشت كبابی نیز شكل می‌دهد. سطح این تابه‌ها معمولاً دارای دو قسمت شیاردار و صاف هست كه سطح صاف آن را برای پختن انواع (پنکیک) نیز می‌توان استفاده كرد.

 تابه چدنی؛ برای تفت دادن، كباب كردن و یا سرخ كردن مواد غذائی بسیار مناسب است زیرا علاوه بر اینكه گرما و حرارت را به مدت طولانی در خود نگه می‌دارد، حرارت نیز در تمام قسمت‌های ظرف به‌طور یكنواخت پخش می‌شود. ضخامت تابه چدنی باید در تمام قسمت‌های آن به یك اندازه باشد. اگر از ظروف چدنی به‌خوبی محافظت شود برای یک‌عمر می‌توان از آن استفاده كرد.

 قبل از استفاده از ظروف چدنی سطح آن را با روغن مایع كاملاً چرب كنید تا از زنگ زدن و همچنین از چسبیدن مواد غذائی به آن جلوگیری كنید. ظروف چدنی را هرگز در ماشین ظرف‌شوئی قرار ندهید. برای تمیز كردن ظروف چدنی از دانه‌های درشت نمك استفاده کنید و آن را بسابید و با یکپارچه حوله‌ای خشک‌کنید. از پختن مواد غذائی اسیدی مانند سركه، گوجه‌فرنگی و ... در داخل ظروف چدنی خودداری نمایید زیرا مواد اسیدی به ظروف چدنی آسیب رسانده و عمر آن را كوتاه می‌كند.

قابلمه چندکاره؛ برای پختن گوشت و یا سبزی‌ها با آب بسیار كم، مناسب هست و وجود آن در آشپزخانه ضروری به نظر می‌رسد. ضخامت بدنه و كف این قابلمه سبب می‌شود كه گرما و حرارت را در خود حفظ كرده و از طرفی حرارت به‌طور یكسان در تمام نقاط ظرف پخش شود. درپوش محكم این ظرف سبب حفظ رطوبت و بخار و درنتیجه حفظ طعم و مزه مواد غذائی می‌شود. از این ظرف می‌توان بدون گذاشتن درپوش نیز استفاده كرد. اگر این قابلمه دارای دسته نسوز باشد، می‌توان آن را درون فر نیز قرار داد.

قابلمه استیل؛ این قابلمه برای درست كردن سوپ یا تهیه آب‌گوشت و همچنین پختن پاستا بسیار مناسب هست.

تابه تفلون؛ تابه‌ی تفلون کاربردهای زیادی در آشپزخانه دارد مانند: درست كردن نیمرو، املت و یا تهیه انواع کرپ.

 تابه استیل؛ این تابه برای كباب كردن و یا تفت دادن انواع سبزی‌ها، ماهی، مرغ و گوشت استفاده می‌شود. تابه‌ای كه ارتفاع دیواره آن 5 تا 6 سانتی‌متر هست. برای تفت دادن مواد غذائی مناسب است.

تابه گرد و گود؛ تابه‌ی گرد و عمیق‌ كه دارای دیواره‌های صاف هست برای درست كردن سوپ، سس و یا ریختن سبزی‌ها در آب جوش به‌منظور پخته شدن سریع آن بسیار مناسب هست. ضخامت دیواره‌های این تابه باید باضخامت كف تابه برابر باشد تا درجه حرارت در تمام نقاط تابه یكنواخت پخش شود. هرگز برای درست كردن سس‌ها، از قابلمه‌ی چدنی و یا آلومینیومی استفاده نكنید زیرا فلزات به‌کاررفته در این ظروف سبب تغییر رنگ و مزه مواد غذائی موجود در تهیه سس‌ها كه ازجمله كره و رب گوجه‌فرنگی و یا خود گوجه‌فرنگی هست، می‌گردد.

تابه مخصوص تفت دادن؛ این نوع تابه‌ها برای تفت دادن مواد غذایی مانند سبزی‌ها و گوشت‌ها مناسب می‌باشند زیرا دارای دیواره‌های شیب‌دار هستند كه تفت دادن مواد غذائی در آن‌ها راحت‌تر انجام می‌شود. از انواع تابه‌هایی كه از جنس استیل بسیار محكم و بادوام می‌باشند، استفاده كنید زیرا تابه‌های استیل بادوام‌اند و رنگ و مزه‌ی مواد غذائی را تغییر نمی‌دهند.

وُک؛ این ماهیتابه برای سرخ كردن سریع مواد غذائی در روغن داغ، بسیار مناسب هست شكل خاص این ماهیتابه سبب یكنواخت رسیدن حرارت به تمام نقاط آن شده و درنتیجه پخت مواد غذائی در آن سریع‌تر انجام می‌شود.

نظر شما درباره این مقاله چیست؟