Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 19:00

راهکارهای غذایی جهت مقابله با استرس

راهکارهای غذایی جهت مقابله با استرس

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که خوردن کاکائوی تلخ و سیاه باعث کاهش سطح هورمون‌هایی که به استرس مربوط هستند می‌شود.

محمد ترابی؛ کارشناس ارشد میکروبیولوژی

زهرا بشارت‌پور؛ کارشناس پرستاری

غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان مصرف کنید

نقش آنتی‌اکسیدان‌های موجود در رژیم غذایی، جذب کردن رادیکال‌های آزاد، جلوگیری از آسیب به سلول‌ها و DNA و کاهش اکسیداسیون اسیدهای چرب و کاهش مواد جهش‌زایی است که منجر به بیماری‌های قلبی و سرطان می‌شوند. آنتی‌ا‌کسیدان‌ها برای جلوگیری از امراض زیادی مصرف می‌شوند از قبیل سرطان، بیماری‌های قلبی، فراموشی، آلزایمر، خوب عمل نکردن سیستم ایمنی، بیماری چشمی (آب‌مروارید) و ضعیف شدن ماهیچه‌ها و همچنین بر سلامتی پروستات اثر می‌گذارند. مهم‌ترین غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان شامل شیر، مرکبات، فلفل سبز، کلم بروکلی، سبزیجات برگ سبز (اسفناج، بروکلی، مارچوبه،  ترب و شاهی)، کیوی،  طالبی، توت‌فرنگی، اسفناج، فلفل قرمز و زرد، گوجه‌فرنگی، آناناس، انبه، هویج، غذاهای دریایی، سیر و ... می‌باشد.

یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بیشتر و احساس آرامش بیشتر

مصرف کربوهیدرات‌ها ترشح هورمون سروتونین را افزایش می‌دهد. این هورمون از مواد شیمیایی تولید شده توسط مغز است که به ما احساس خوبی می‌دهد. بر اساس پژوهش‌ها، بزرگسالانی که کربوهیدرات بالا و چربی اندک مصرف می‌کنند، شادتر از آنهایی هستند که رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات دارند. طی تحقیقاتی دیده شده وعده‌های غذایی که سرشار از فیبر هستند، باعث کاهش خستگی در طی روز می‌شوند.

کمی کاکائوی تلخ بخورید

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که خوردن کاکائوی تلخ و سیاه باعث کاهش سطح هورمون‌هایی که به استرس مربوط هستند می‌شود،‌ مخصوصا در آنهایی که دلهره و تشویش‌های بسیاری را تجربه می‌کنند و بیشتر دچار استرس می‌شوند،‌ اما باید به خاطر داشته باشید که کاکائو حاوی کالری زیادی است و می‌تواند باعث افزایش وزن شود و از این طریق نیز به افزایش استرس‌هایتان دامن بزند، بنابراین در مصرف کاکائو همواره باید جانب اعتدال را رعایت نمود.

 کمی چای بنوشید

نوشیدن چای سبز، سیاه و برخی دیگر از انواع چای، هوشیاری بخشی از مغز را افزایش می‌دهد. دانشمندان می‌گویند تیانین نوعی آمینواسید موجود در انواع چای‌ها می‌باشد که اثری مشابه کافئین روی مغز دارد و باعث افزایش میزان توجه و تمرکز می‌شود. برای به دست آوردن این نتایج مفید و سودمند،‌ بهتر است روزانه سه فنجان چای بنوشید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟