Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 22:58

زردآلو؛ میوه طلائی تابستان

زردآلو؛ میوه طلائی تابستان

زردآلو میوه‌ای هسته‌دار و تقریباً شبیه هلو، اما كمی كوچك‌تر از آن است. این میوه برای آبگیری مناسب نمی‌باشد، اما می‌توان آن را با آب سایر میوه‌ها تركیب و مخلوط كرد. زردآلو میوه‌ای خوش‌طعم و شیرین است و عطر و طعمی شبیه هلو و آلو دارد.

زردآلوی نارس تا حدودی دارای تركیبات اسیدی می‌باشد، اما با رسیده شدن زردآلو از میزان اسیدیته آن كاسته شده و میزان قند آن افزایش می‌یابد. زردآلوی كاملاً رسیده حاوی مقادیر زیادی ویتامین A می‌باشد.

خواص تغذیه‌ای زردآلو 

زردآلو دارای خواص زیادی می‌باشد كه به حفظ سلامتی بدن كمك می‌كنند. میوه تازه زردآلو حاوی قند طبیعی و قابل هضم، ویتامین‌های A و C، ریبوفلاوین (B2) و نیاسین (B3) می‌باشد. این میوه همچنین حاوی املاح باارزشی مانند كلسیم، فسفر و آهن بوده و دارای مقادیری سدیم، سولفور، منگنز، كبالت و بروم می‌باشد.  از زردآلو معمولاً به صورت خشك‌شده، پخته‌شده به صورت مربا و مارمالاد و یا در تهیه برخی شیرینی‌ها استفاده می‌كنند. میزان كالری موجود در زردآلوی خشك‌شده چندین برابر زردآلوی تازه می‌باشد و میزان كلسیم، فسفر و آهن نیز به طور چشمگیری در آن بیشتر می‌باشد. بتاكاروتن و لیكوپن موجود در این میوه طلایی از اكسیده شدن كلسترول بد خون (LDL) جلوگیری كرده و در نتیجه سبب پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی می‌گردد.

 

زردآلو و سلامت بدن

از زمان‌های بسیار قدیم میوه، مغز، روغن و گل زردآلو در داروسازی و درمان‌های پزشكی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. از مغز هسته زردآلو روغنی به دست می‌آید كه شبیه روغن بادام بوده و از آن در داروهای آرام‌بخش و همچنین به عنوان داروی مسكن و ضداسپاسم در گرفتگی‌های عضلانی استفاده می‌شود. از این روغن همچنین در بهبودی زخم‌ها، دفع كرمك و به عنوان تقویت‌كننده سلامت عمومی بدن استفاده می‌شود.

كم‌خونی: زردآلو به علت دارا بودن آهن فراوان، یكی از مواد غذایی بسیار مفید برای افراد مبتلا به كم‌خونی می‌باشد. این میوه به علت داشتن مقادیری مس، دسترسی بدن به آهن را آسان‌تر می‌كند. مصرف فراوان زردآلو می‌تواند با افزایش هموگلوبین در بدن، برای زنان در دوره قاعدگی و بعد از آن بسیار مفید باشد.

یبوست: میوه زردآلو به علت داشتن پكتین و سلولز، میوه‌ای ملین بوده و برای رفع یبوست بسیار مفید است. سلولز موجود در زردآلو سبب تقویت حركات روده می‌شود و از طرفی پكتین موجود در این میوه با جذب آب سبب افزایش حجم مواد دفعی و در نتیجه آسانی عمل دفع می‌گردد.

گوارش غذا: خوردن زردآلو قبل از غذا، به هضم غذا كمك می‌كند و مانند یك ماده قلیایی برای سیستم گوارش بدن مفید است.

بینایی: میوه زردآلو به علت داشتن بتاكاروتن فراوان (به‌ویژه زردآلوی خشك‌شده) در تقویت و بهبود بینایی مؤثر است، زیرا كمبود ویتامین A در بدن منجر به شب‌كوری و یا ضعیف شدن دید چشم می‌شود.

تب: با مخلوط كردن كمی زردآلو، عسل و آب معدنی، تركیبی به دست می‌آید كه در كاهش تب مؤثر است.

مشكلات پوستی: آب زردآلوی تازه برای بیماری‌های پوستی مانند اگزما، آفتاب سوختگی و یا خارش‌های پوستی مناسب بوده و سبب تسكین می‌شود.

كاهش وزن: با خوردن چند عدد میوه زردآلو، علاوه بر تأمین مواد مغذی و مفید برای بدن، احساس سیری كرده و در نتیجه ولعی برای خوردن هله هوله پیدا نمی‌كنید، بنابراین میزان كمتری كالری دریافت كرده كه این امر به نوبه خود سبب كاهش وزن می‌گردد.

تقویت سیستم ایمنی: لیكوپن موجود در زردآلو كه آنتی‌اكسیدانی بسیار قوی می‌باشد، سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه حفظ سلامت جسم می‌شود.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی، كاهش دهنده «كلسترول بد»، پیشگیری كننده از سرطان: تحقیقات حاكی از آن است كه زردآلو در مقایسه با سایر میوه‌ها بیشترین میزان كاروتیوئیدها را دارا می‌باشد. لیكوپن موجود در زردآلو یكی از انواع كاروتینوئیدها و آنتی‌اكسیدانی قوی می‌باشد. به طور كلی كاروتینوئیدها، آنتی‌اكسیدان‌هایی هستند كه در جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان مؤثر بوده و همچنین سطح «كلسترول بد» را در بدن كاهش می‌دهند.

 

نكاتی در مورد مصرف زردآلو

زردآلوها معمولاً زمانی چیده می‌شوند كه هنوز به طور كامل نرسیده‌اند و سفت می‌باشند زردآلوی نرسیده اغلب زرد‌رنگ و سفت است. زمانی كه زردآلو كاملاً رسیده می‌شود، به رنگ نارنجی-طلایی در آمده و نرم می‌گردد. زردآلوی كاملاً رسیده شده معمولاً به مدت 3 تا 4 روز در یخچال می‌ماند. زردآلوی بسیار رسیده حالت نرم و له شده پیدا می‌كند. زردآلوی تازه حاوی مقادیری اگزالات می‌باشد، بنابراین افرادی كه مبتلا به سنگ كلیه بوده و كلیه آنها سنگ‌ساز می‌باشد باید در مصرف این میوه احتیاط نموده و بیش از اندازه مصرف نكنند. زردآلوی خشك‌شده حاوی مقادیری تركیبات سولفور مانند «دی‌اكسید سولفور» می‌باشد، بنابراین افرادی كه مبتلا به آسم می‌باشند باید در مصرف آن احتیاط نمایند، زیرا ممكن است عوارضی را در آنها ایجاد كند. در حالی كه از میوه تازه زردآلو فقط در فصل تابستان می‌توان استفاده كرد، اما زردآلوی خشك شده در سرتاسر سال در دسترس می‌باشد؛ ماندگاری زردآلوی خشك‌شده بسیار بیشتر بوده و می‌توان از آن به عنوان یك میان‌وعده سالم و مغذی استفاده كرد. زردآلوی خشك‌شده در مقایسه با زردآلوی تازه از مواد مغذی بیشتری برخوردار می‌باشد و از طرفی دارای كربوهیدرات بیشتری نیز می‌باشد. برای اینكه ماندگاری زردآلوی خشك‌شده بیشتر و رنگ آن درخشان‌تر شود، از ماده‌ای به نام سولفیت استفاده می‌كنند، بنابراین افرادی كه نسبت به این ماده حساسیت دارند، باید از مصرف آن اجتناب نمایند. افراد مبتلا به آسم حساسیت بیشتری نسبت به سولفیت دارند. زردآلوهای خشك‌ شده‌ای كه برای ماندگاری آنها از سولفیت استفاده نشده رنگ تیره‌تری دارند. زردآلوی تازه و یا خشك‌شده را وارد رژیم غذایی روزانه خود كنید تا از مزایای فراوان آن در حفظ سلامتی و كنترل وزن بهره‌مند شوید. هنگام خرید زردآلوی خشك‌شده توجه داشته باشید كه بوی كهنگی نداشته باشد.

 

نگهداری زردآلوی خشك‌شده

زردآلوی خشك‌شده را درون ظرف در بسته و به مدت 3 ماه در درجه حرارت معمولی (درجه حرارت اتاق) می‌‌توان نگهداری كرد. اگر زردآلوی خشك‌شده را به طور بسته‌بندی شده می‌خرید، حتماً به تاریخ انقضای آن دقت كنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟