Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 23:30

محصولات جالیزی پر خاصیت

محصولات جالیزی پر خاصیت

کدو حلوائی،  گیاهی  است یك ساله با  ساقة علفی پیچك‌دار و گسترده بر روی زمین یا بالا رونده به طول 10 متر،‌كدو تنبل دارای ساقه استوانه‌‌ای شیاردار و در وسط توخالی بوده كه پوشیده از تارهای خشن می‌‌باشد.

 برگ‌‌های این گیاه پوشیده از كرك بوده و دندانه دار است.میوه كدو كروی، حجیم وبزرگ است و قسمت گوشت دار میوه به رنگ زرد تا نارنجی است.دانه‌‌های كدو حلوائی بیضی شكل است كه به رنگ سفید یا سفید مایل به زرد می‌باشد. مغز دانه حاوی روغن فراوان است و مصرف خوراكی دارد. کدو حلوائی  به صورت پخته، ترشی، مربا، تهیه روغن و... استفاده می‌‌شود. اگر مثل اكثر افراد  به‌ندرت در طول سال به یاد این محصول جالیزی می‌افتید، باید بدانید كه این ماده غذایی خواص بیشماری دارد. بعنوان مثال سرشار از خواص آنتی اكسیدانی است كه سلامت بدن را تقویت می‌كند، در حفاظت از پوست موثر است و همچنین خاصیت بیماری زدایی نیز دارد.

تاریخچه 

این گیاه بومی آمریكا است، اما امروزه در همه جا كشت می‌شود. كدو اولین بار در مكزیك در حدود 1400 سال قبل از میلاد مسیح كاشته شد و یكی از گیاهان جالیزی به شمار می‌آمد. با گذشت زمان و پیشرفت علم كشاورزی و با استفاده از ژنتیك، بذر كدو اصلاح گردید. سپس بذر اصلاح شده در تولید انبوه مورد بهره‌برداری قرار گرفت. قوم مایا از كدو و تخم كدو برای درمان بسیاری از بیماری‌‌ها استفاده می‌‌كردند؛ به خصوص در تهیه غذاهای مختلف از آن بهره می‌‌گرفتند.

 

 یافته‌‌های علمی جدید                                                                         

متخصصین انستیتو ملی سرطان آمریكاـ درباره كدو می‌گویند: كدو حلوائی به دلیل داشتن مقادیر بالای كاروتنوئید قادر است از بروز تمام انواع سرطان‌ها پیشگیری ‌كند. در حالی‌ كه‌ خیلی‌ از افراد اصلا كدو حلوائی‌ را نمی‌شناسند و برخی‌ دیگر هم‌ تمایلی‌ به‌ خوردن‌ آن‌ نشان‌ نمی‌دهند. این‌ روزها كدو حلوائی‌ ازسبد غذائی‌ اغلب ماحذف‌ شده‌ و با ذائقه اكثر خانواده‌‌ها سازگاری ندارد. اما بررسی‌ها نشان‌ داده‌ كه‌ این‌ نوع‌ كدو یك‌ گیاه‌ بسیار خوشمزه‌ و مغذی‌ است‌ كه‌ با داشتن‌ فیبر زیاد و كالری‌ كم‌ می‌تواند شما را در مقابل‌ چاقی‌ ایمن‌ كند.در كدو حلوائی‌ موادی‌ مثل‌ ویتامین آ،ای ،پتاسیم‌، منیزیم‌، آنتی‌ اكسیدان‌ (بتا كاروتن و...) وجود دارد و این‌ در حالی است‌ كه‌ كمتر ماده‌ طبیعی‌ می‌تواند همه‌ این‌ مواد را یكجا درون‌ خود داشته باشد.

 

خواص كدو حلوائی                                                                  

كدو حلوایی منبع غنی بتاكاروتن است و رنگ نارنجی آن به دلیل وجود همین ماده است كه پیش‌ساز ویتامین A بوده و بدن را از حمله رادیكالهای آزاد و اثر تخریبی آنها حفظ می‌‌كندو از پوست در برابر تشعشعات ماوراء بنفش محافظت می‌كند. مصرف روزانه عصاره آن حتی تاثیر محافظتی كرم ضد آفتاب را افزایش می‌دهد. زآگزانتین كه آنتی‌اكسیدان طبیعی بشمار می‌رود بعنوان سدی در مقابل اشعه ماورابنفش عمل نموده و از بیماریهای چشمی مرتبط با سن جلوگیری می‌كند. منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B نظیر فولات، نیاسین، تیامین و پانتوتنیك اسید است. كدو دارای فیبر غذایی نیز می‌‌باشد؛ از فیبر موجود در مواد غذایی می‌‌توان در درمان بسیاری از بیماری‌‌ها مخصوصاً افزایش وزن (چاقی)، یبوست، افزایش چربی خون، دیابت بهره برد. سازمان بهداشت جهانی  توصیه می‌‌كند هر فرد در روزبه 30 گرم فیبر  نیاز دارد كه بخصوص در فصل زمستان كدو حلوایی می‌‌تواند منبع فوق‌العاده تامین فیبر روزانه محسوب شود. براساس نتایج پژوهش‌های متعدد، کدو سلولهای مغز را فعال می‌کند و به شکل چشمگیری حافظه را تقویت می‌کند. پزشکان می‌گویندکه کدو کار هضم غذا را آسانتر می کند. خوردن کدو، خوابی راحت به دنبال دارد و کسانی که دچار کم خوابی هستند، کدو برای درمان کم خوابی آنها مؤثر است.  کمپوت کدو برای مبتلایان به سنگینی معده و اسهال مفید است؛ برای این منظور می توان ۱۰۰ گرم گوشت کدو را تکه تکه کنید و در یک لیتر آنقدر بجوشانید تا نصف آب بخار شود و پس از صاف کردن آب آن را بگیرید و با مقداری شکر آن را شیرین کرده و هر وقت مایل بودید آن را مصرف کنید. آب کدویی که به ترتیب بالا به دست می آید برای تسکین درد بواسیر مؤثر است. لذا نوشیدن سه بار در روز از آب کدو تجویز می‌شود. چون كدو به آسانی پخته می‌شود، غذای مناسبی برای بچه‌ها، پیرمردان و  كسانی كه دچار بیماری عفونت شده‌ و دوره نقاهت را می‌گذرانند، محسوب می‌شود.

 

مشخصات كدوی خوب برای مصرف

هنگام خرید، باید كدوهای سالم و بدون لك را انتخاب كنید. كدوهایی كه با كمی‌ فشار دادن، نشانه‌های لهیدگی در آنها مشخص می‌شود مناسب نیستند. این سبزی تا قبل از بریدن در جایی خنك (بیرون از یخچال) قابل نگهداری است، اما به محض برش دادن ( بدون برداشتن تخمه‌های کدو) حتما آن را داخل كیسه‌ای پلاستیكی و در یخچال قرار دهیدچون سریع نرم و لهیده می‌شود. این كدو را می‌توانید آب‌پز، بخارپز یا كباب كنید. اگر كدو حلوایی كه خریده‌اید، بیش از مصرف هفتگی‌تان است، توصیه می‌شود آن را بخارپز كرده و در بسته‌بندی‌‌هایی كوچك، در فریزرقرار دهید. البته بهتر است قبل از یك ماه آن را میل كنید.

 

 خواص ضد پیری كدو سبز

این اعتقاد وجود دارد که کدو سبز حاوی ترکیبات ضد پیری بسیار خوبی است. آنتی اکسیدان های موجود در آن موجب تقویت حافظه و کاهش مشکلات وابسته به سن به میزان 40 درصد می‌شود. بر طبق تحقیق انجام شده توسط دانشگاه راش در شیکاگو، ویتامین A و E در ترکیب با اسیدهای چرب امگا 3 جذب آنتی اکسیدن‌های محلول در چربی را تقویت می‌کند و به بازسازی مؤثر سلول های مغزی کمک می‌کند.

 

بادمجان

بادمجان متعلق به خانوادة سیب زمینی است از زمان‌های بسیار قدیم در هند كشت می‌شده است و از آنجا به نقاط دیگر جهان راه یافته است. چین از قرن نهم هجری شروع به كشت و زرع آن كرد. تجار انگلیسی این گیاه را در قرن هفدهم میلادی از گینه وارد انگلستان كردند و آن‌را به نام كدوی گینه‌ای می‌نامیدند.

 

کدوی سبز و خواص مفید آن

اینکه کسی نمی‌تواند به راحتی از کنار خوراک کدو و یا بادمجان بگذرد بی‌دلیل نیست. این دو مادة غذائی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند که با بیماری‌های مختلف مقابله می‌کنند و ضامن سلامتی‌اند. کدو از نظر علم گیاه شناسی یک میوة تابستانی است اما از نظر پخت و پز به عنوان یک سبزی در نظر گرفته می شود که خیلی هم ارزش تغذیه‌ای زیادی دارد و برای سلامتی بسیار مفید است. کدو یک سبزی استوانه‌ای شکل شبیه خیار می‌باشد که دارای طعم تند و تیز و شیرینی با هم است. این گیاه به رنگ‌های سبز و زرد در دسترس می‌باشد. کدو سبز از نظر تغذیه‌ای دارای ارزش زیادی است و به عنوان یک منبع خوب ویتامینC، ویتامینA به دلیل داشتن سطوح بالای کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن، منیزیم، پتاسیم، مس، فیبر، فولات، فسفر و ریبوفلاوین شناخته می‌شود. کدو سبز همچنین یکی از بهترین منابع غذائی منگنز نیز می‌باشد. این گیاه مقدار قابل توجهی از ویتامین B1 وB6 مورد نیاز بدن را نیز تأمین می کند. از دیگر مواد مغذی موجود در کدو سبز می‌توان به پروتئین، روی، كلسیم، آهن، نیاسین، تریپتوفان، ویتامین K و... اشاره کرد.

 

کدوی سبز، برای سلامت چشم ها خوب است

کدوی سبز سرشار از لوتئین و زاگزانتین است. این دو ماده جزء کاروتنوئیدهای اصلی موجود در عدسی و منطقة ماکولای چشم هستند. محققان پژوهشی را به مدت ده سال روی بیش از 35000 زن انجام دادند. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد خانم هائی که از طریق مواد غذائی میزان زیادی از این دو رنگدانة ضروری (لوتئین و زاگزانتین) را دریافت می‌کنند.

 

خواص داروئی بادمجان

از نظر طب قدیم بادمجان گرم و خیلی خشك است . بادمجان بر خلاف آنچه كه عوام اعتقاد دارند كه بی‌بو و خاصیت است دارای خواص زیادی است. مهم‌ترین خاصیت آن كم كالری بودن آن است كه غذای بسیار خوبی برای كسانی است كه  می‌خواهند وزن كم كنند زیرا دارای ویتامین و مواد معدنی نیز می باشد.

 

 ویتامین‌های موجود در بادمجان

از ویتامین‌های موجود در بادمجان می توان به ویتامین های گروهB ، ویتامین A و C و مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم، فسفر، مس، گوگرد، منیزیم، پتاسیم و آهن اشاره کرد. علاوه بر ویتامین‌ها و املاح یاد شده، بادمجان دارای فیتونوترینت‌هائی است که خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده‌ای دارند. فیتونوترینت‌های موجود در بادمجان شامل اجزای فنولیکی مانند کافئیک و کلوروژنیک اسید و فلاوونوئیدها مانند ناسونین می‌باشند. اجزای فنولیکی دارای خاصیت ضد سرطانی، ضدکلسترول بد خون و ضد ویروسی می باشد. بادمجان به دلیل ذخیرة فیبر زیادی که دارد در پیشگیری و درمان سرطان رودة بزرگ بسیار موثر است. این خوردنی هنگام عبور از روده‌ها مواد سمی و شیمیائی را جذب می‌کند و روده را از این مواد سرطان‌زا پاکسازی می‌نماید.

 

 بادمجان برای كاهش وزن مفید است

بادمجان برای كاهش وزن نیز مفید است. این غذا برای افرادی که قصد دارند وزن خود را کم کنند مفید است چون ذخیره فیبر بالائی دارد و ضمن ایجاد احساس سیری، انرژی بدن را نیز تامین می‌کند. فیبر خوراکی در فرآیند هضم مدت بیشتری طول می کشد تا از لوله های گوارشی شامل معده و روده ها خارج شود و به همین دلیل احساس سیری زمان طولانی‌تری باقی می‌ماند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟