Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 03:34

بهترین زمان مصرف میوه‌ها

بهترین زمان مصرف میوه‌ها

امروزه علوم جدید ثابت کرده اند که تمام ویتامین ها، ریز مغذی ها ، املاح و مواد معدنی موجود در بدن انسان و در کل تمام آنچه انسان برای زنده ماندن به آن‌ها نیاز دارد در طبیعت وجود دارد .در واقع هر چه قدر بشر از دامن طبیعت دور شود و روح و جسم خود را از این حقی


میوه‌ها سرشار از مواد مغذی هستند و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن ما را به صورت طبیعی و سالم در اختیار ما قرار می‌دهند و این در حالیست که برخی از افراد هزینه های بسیاری را صرف خرید مکمل‌های رژیمی می‌کنند که فوائد تغذیه‌ای شناخته شده یا نا‌شناخته میوه‌ها و سبزی‌ها را ندارند . در واقع استفاده از میوه ها اگر به صورت آگاهانه صورت گیرد ویتامین، فیبر ، فولات و دیگر مواد معدنی مورد نیاز بدن هر انسان را به راحتی تامین می‌کنند ، در طول روز باید انواع معینی از میوه‌ها و سبزی‌ها در زمان مناسب بطور منظم خورده شوند تا بخاطر ارزش تغذیه‌ای ویژه‌ای که دارند مواد مغذی مورد نیاز بدن ما را تامین کنند.

زمان مصرف میوه:
اکثر افراد بر این باورند که خوردن میوه بلافاصله بعد از غذا می‌تواند در هضم غذا موثر باشد از این رو شاهد این هستیم که بیشتر مردم بعد از خوردن غذاهای چرب و سنگین بلافاصله میوه مصرف می‌کنند. این عادت اصلا صحیح و مناسب نیست.
خوردن میوه بلافاصله بعد از غذا علاوه بر اینکه باعث ایجاد نفخ در معده می‌شود و در هضم غذا بخصوص چربی ها اختلال ایجاد می‌کند، باعث عدم جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی آن‌ها نیز می‌شود.


بهترین ساعاتی که برای خوردن میوه پیشنهاد می‌شود ساعات میان وعده و زمانی است که معده خالی است یعنی در فاصله صبحانه تا نهار ، بین فاصله ناهار تا شام و بعد از شام، قبل از خواب.
سعی کنید 2 تا 3 ساعت بعد از خوردن غذا میوه میل نکنید. سعی کنید در هر فصل از میوه های همان فصل استفاده نمایید زیرا از یک سو میوه‌های سرد خانه‌ای و میوه‌هایی که با انواع روش‌های نگه‌داری در فصول دیگر عرضه می شوند خواص میوه‌های تازه را ندارند و از سوی دیگر طبع و مزاج انسان با طبیعت و جهان بیرون چنان هماهنگ است که میوه‌های هر فصل به تنهایی می‌تواند نیازهای واقعی بدن انسان را تامین کند. برای مثال؛ ما در فصل سرما با انواع بیماری‌های ویروسی روبرو هستیم که برای ایمنی در برابر آن‌ها نیاز به مصرف زیاد ویتامین c داریم ، از این‌رو تمام میوه‌های این فصل مثل پرتقال، نارنگی و لیمو شیرین سرشار از این ویتامین هستند و بدیهی است که مصرف سبزیجاتی از قبیل خیار،گوجه‌فرنگی یا هندوانه که جزء میوه‌های تابستانی هستند در این فصل می‌تواند مشکلات گوارشی و سوء هاضمه ایجاد نماید.
همچنین در فصل تابستان که بدن به آب بیشتری نیاز دارد میوه‌های آبداری مانند هندوانه، خربزه، طالبی و سبزیجاتی مثل خیار و گوجه فرنگی موجود است که برای بدن بسیار مفیدند.

بخور و نخورهای میوه‌ای:
مصرف همزمان بعضی میوه ها با بعضی مواد غذایی برای بدن مضر است مثل: پنیر با بادام ، سرکه و ماش ، ترب و ماست ، انار و حلیم (باعث ایجاد گرفتگی در مویرگ‌ها)، خربزه و عسل ، خربزه و موز ، خربزه و انبه ، کله پاچه گوسفند با انگور (به علت تشدید لزوجیت و بلغمیت)، سرکه بعد از هندوانه (مثلا مصرف همزمان هندوانه با باقلای آغشته به سرکه)، مصرف آب سرد بعد از میوه‌ها ، خوردن خربزه و هندوانه بعد از آبگوشت (موجب سنگینی و بروز انواع بیماری‌ها...)

مصرف میوه در بچه ها:
مصرف زرد آلو ، هندوانه و خربزه بعد از غذا موجب بروز مشکلات گوارشی می‌گردد.

در ماه مبارک رمضان:
مصرف آب میوه یا میوه همراه یا بلافاصله بعد از افطار یا سحر مضر است و باعث سوء هاضمه و فساد غذا و تولید مواد سمی می‌گردد. رفع عطش در طول روزه داری با بوئیدن سیب گلاب، خیار یا لیمو امکان پذیر است. مصرف میوه با فاصله 2 ساعت پس از افطار بلامانع است. البته مصرف زیتون یا خرما به همراه وعده سحر یا افطار بلامانع است. افرادیکه در معرض شدید نور آفتاب هستند مصرف میوه‌هایی ‌از قبیل: لیمو ، انگور، آب انار، انجیر، هندوانه، طالبی، خربزه زرد آلو، گیلاس، هلو، سیب، گلابی و انار شیرین به عنوان میان وعده بین روز برایشان مفید است.

انواع مزاج و میوه‌ها:
1- میوه‌های مناسب برای مزاج گرم وخشک:
انار، هندوانه، مرکبات، لیموترش، آلو بخارا، شاه‌توت، گوجه سبز، گرمک، انگور، هلوانجیری، شلیل و ازگیل.


2- میوه های مناسب برای مزاج گرم وتر:
لیموترش، انار، خربزه، زالزالک، آلبالو، گیلاس، غوره، پرتقال، گریپ فروت و سیب.


3- میوه های مناسب برای مزاج سرد وخشک:
توت سفید، سیب، گلابی، شلغم، خربزه، آناناس، انجیر سفیدوقرمز و انگور.


4- میوه های مناسب برای مزاج سرد و تر:
خرما، گردوی تازه یا خشک، سیب، انجیر، زالزالک، انگور و خربزه.

تداخل میوه ها با بعضی از داروها:
میوه هایی همچون آووکادو حاوی مقادیر زیادی تیامین هستند که نباید به همراه داروهای ضد افسردگی مصرف گردند. گریپ فروت هم موجب افزایش غلظت سرترالین در خون می‌گردد به همین دلیل بهتراست در زمان مصرف این دارو از مصرف زیاد گریپ فروت خودداری گردد. مصرف همزمان براکلی، کلم، اسفناج، پوست خیار و کاهو که حاوی مقادیر بالای ویتامین k هستند به همراه داروهای ضدانعقاد مثل وارفارین مشکل سازند و نمی‌بایست همزمان مصرف گردند. گریپ فروت هم به دلیل اینکه دارای اثر ضد انعقادی خون است نمی‌بایست در بیماران مصرف‌کننده داروی ضد انعقاد مصرف گردد زیرا اثر آنها را تشدید کرده و می تواند موجب خونریزی گردد.

سخن پایانی:
مصرف میوه‌ها در زمان مناسب موجب عملکرد بهتر اندامها ، ارتقاء سلامتی و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌گردد از این‌رو با رعایت اصول مصرف می‌توانیم از این نعمت‌های خدادادی حد اکثر استفاده را داشته باشیم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟