Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 04:06

راهنمای كاشت سبزی در منزل (1)

راهنمای كاشت سبزی در منزل (1)

شاید نیازی به توضیح نباشد كه اگر در بهترین خاك و زمین حاصلخیز بذر نامرغوب كاشته شود و همه‌ی مراقبت‌های لازم را نیز رعایت بنمایید نتیجه‌ای عاید شما نخواهد شد. پس باید نهایت دقت را در تهیه و انتخاب بذر مرغوب و اصلاح شده بنمایید.

مهندس حسن بنی هاشمی؛ مولف كتاب  سبزیكاری در سطح كم

 

تهیه و انتخاب بذر مرغوب

شاید نیازی به توضیح نباشد كه اگر در بهترین خاك و زمین حاصلخیز بذر نامرغوب كاشته شود و همه‌ی مراقبت‌های لازم را نیز رعایت بنمایید نتیجه‌ای عاید شما نخواهد شد.

پس باید نهایت دقت را در تهیه و انتخاب بذر مرغوب و اصلاح شده بنمایید.

به طوری كه بذر انتخاب شده باید دارای مشخصات كامل جنس و رقم مورد نظر و عاری از آفات و بیماری‌ها و گرد و خاك و تخم علف هرزه بوده و دارای قوه‌ی نامیه بیش از 80درصد باشد.

بنابراین از فروشنده‌ی بذر بخواهید تا بذری با مشخصات ذكر شده در اختیار شما بگذارد.

لازم به یاد‌آوری است كه معمولا روی پاكت بسته‌بندی شده‌ی بذرها، مقدار مصرف در هر متر مربع و تاریخ انقضای مصرف آن نیز نوشته شده كه قبل از استفاده و در هنگام خرید باید به این دو نكته دقت كنید.

با تمام این احوال پس از خرید بذر با در نظر گرفتن كلیه‌ی نكات ذكر شده باز هم برای اطمینان بیشتر از سالم بودن بذر، دو یا سه عدد بذر خریداری شده را لای دستمال كاغذی یا پارچه‌ی آستری (تنظیف) قرار دهید و برای دو یا سه روز دستمال را با اسپری كردن آب مرطوب نگه دارید.

اگر در این مدت بذرها جوانه زدند بنابراین بذر شما سالم است. چنانچه در مراحل بعدی كاشت، بذرهای خریداری شده سبز نشدند، بدانید اشتباهی در كار خودتان بوده است. بدیهی است بذرهائی كه در لای دستمال سبز نشده قابلیت كاشتن را نخواهد داشت و باید بذر مرغوبی جایگزین آن گردد.

در صورت سالم بودن بذر آنها را یك تا چند روز با توجه به نوع بذر در داخل آبی كه هوای كافی وارد آن شود خیس كنید تا پوسته‌ی آن كمی نرم شود.

روش كشت بذر

ایده‌آل‌ترین درجه حرارت برای كاشت بذر سبزی، به‌طور اعم و كلی بین 8 تا 16 درجه‌ی سانتیگراد است. بهترین فصل كشت سبزی در ایران به‌طور اعم اوایل بهار یا اوایل پاییز می‌باشد.

ولی در بذرپاشی تاریخ تقویم ملاك عمل نمی‌باشد بلكه گرمای زمین و درجه حرارت هوا را نیز باید مدنظر داشت.

كاشت قبل از موعد مقرر مسلما خساراتی نیز در بردارد. چنانچه بخواهید طریقه‌ی صحیح آماده نمودن بذرها را برای كشت بدانید، نیاز به اطلاعات زیادی دارید.

ولی به‌طور كلی و اعم برای باغبانان جهت سبزی‌كاری متذكر می‌گردد. بذرهای خریداری شده را با توجه به بزرگی، كوچكی و نیز ضخامت پوست آن به مدت 2 تا 4 ساعت در آب قرار دهید تا كمی پوست آن نرم شود.

به عنوان مثال بذر شاهی و جعفری به مدت 2 ساعت و باقلا و لوبیا به مدت 4 ساعت باید در آب برای آماده شدن جهت كاشت قرار گیرند. با تمام این احوال باز هم به این گفته بسنده ننموده و هنگام خرید بذر از فروشنده نیز در این مورد سوال نمایید تا زحمات شما مثمر ثمر باشد.

از اینجا كار را شروع كنید. حدود یك یا دو متر مربع از فضای باغچه داخل حیاط را برای این كار در نظر بگیرید و با بلوك سیمانی یا سنگ یا قلوه سنگ و یا آجر محدوده‌ی آن را مشخص نمائید و سپس آن قسمت را شخم بزنید.

یعنی با بیل كاملا خاك این قسمت را پشت و رو كنید و كلوخ‌ها را با پشت بیل خرد نمائید و با شن‌كش سطح خاك را كاملاً صاف و تراز نمائید تا آبیاری كرت پس از رشد بذرها به آسانی انجام گیرد.

آن وقت بذرهای خیس كرده و مورد نظر را به‌طور یكنواخت روی خاك بپاشید و به اندازه‌ی دو برابر قطر بذر روی آن را با خاك برگ الك كرده بپوشانید و با سر آبپاشی كه آب را كاملا پودر می‌نماید آن را آبیاری نمائید.

توجه داشته باشید چنانچه این بستر را با شیلنگ و اصطلاحاً به‌طور (شره) آبیاری نمایید بذرهای كاشته شده، در اثر فشار آب بیشتر از حد معمول در داخل خاك پایین رفته و جوانه‌ی بذرها قادر نخواهند بود سر از خاك بیرون آورند و تمام زحمت‌های شما بی‌نتیجه خواهد ماند...

 

 

برای خواندن بخش دوم -راهنمای كاشت سبزی در منزل- اینجا کلیک کنید.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟