Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:43

حبوبات و تاثیر آن در سلامت انسان ها (2)

حبوبات و تاثیر آن در سلامت انسان ها (2)

حبوبات غنی از ویتامین‌های گروه B می‌باشند: این دسته از ویتامین‌ها در سلامت سیستم عصبی و همچنین در سلامت پوست نقش مهمی دارند. حبوبات حاوی مقداری كلسیم هستند و مصرف آن‌ها می‌تواند قسمتی از نیاز روزانه به این ماده معدنی را تامین نماید.

تاثیر حبوبات بر روی سلامت 

جهت پی بردن به اثرات مفید حبوبات، بهتر است مروری داشته باشیم بر تركیبات غذایی آن‌ها و تاثیری كه بر سلامت انسان دارند:

حبوبات به علت محتوای بالای نشاسته، از منابع غنی انرژی محسوب می‌شوندو مصرف آن‌ها در برنامه غذایی، موجب تامین مقداری از انرژی مورد نیاز انسان می‌شود. برای افرادی كه مبتلا به كمبود وزن هستند و نیاز به انرژی بیشتری دارند، مصرف حبوبات می‌تواند به تامین انرژی و افزایش وزن آنان كمك نماید؛ علاوه بر اینكه به علت داشتن ارزش تغذیه‌ای بالا، موجب حفظ سلامت نیز می‌شود.

مقدار پروتیین موجود در حبوبات قابل توجه بوده و مصرف مداوم آن می‌تواند در رشد، و ترمیم سلول‌ها، ساختن هورمون‌ها، آنزیم‌ها و آنتی بادی‌ها موثر باشد. البته پروتیین موجود در حبوبات از نوع گیاهی بوده و نمی‌تواند به طور كامل مورد استفاده بدن قرار گیرد؛ بنابراین لازم است همیشه آن‌ها را همراه با یكی دیگر از انواع پروتیین‌های گیاهی (از قبیل غلات یا مغزها) مصرف نمود تا كیفیت پروتیین آن‌ها ارتقا یافته و كاربرد بیشتری برای بدن داشته باشند.

حبوبات از منابع نسبتا خوب آهن محسوب می‌شوند و می‌دانیم كه این ماده مغذی در خون‌سازی كاربرد دارد. چون آهن موجود در حبوبات از نوع گیاهی است و آهن گیاهی به خوبی در دستگاه گوارش جذب نمی‌شود، بنابراین بهتر است همراه حبوبات، از منابع غنی ویتامین C (مثلا آب لیموترش تازه یا سایر مركبات و یا گوجه‌فرنگی) نیز استفاده نمود.

حبوبات غنی از ویتامین‌های گروه B می‌باشند: این دسته از ویتامین‌ها در سلامت سیستم عصبی و همچنین در سلامت پوست نقش مهمی دارند. حبوبات حاوی مقداری كلسیم هستند و مصرف آن‌ها می‌تواند قسمتی از نیاز روزانه به این ماده معدنی را تامین نماید. روی، ماده مغذی دیگری است كه در حبوبات به مقدار مناسب وجود دارد.

این ماده معدنی اثرات مهمی در حفظ سلامت انسان دارد كه عبارت‌اند از: رشد، بلوغ جنسی، حفظ قدرت ایمنی بدن و سلامت پوست، مو و ناخن‌ها. به این ترتیب،كمبود روی می‌تواند عوارض و اختلالات جدی در انسان ایجاد نماید و مصرف مقدار كافی حبوبات در برنامه غذایی، از بروز اختلالات ناشی از كمبود روی جلوگیری كرده و به حفظ سلامت انسان كمك می‌كند.

حبوبات از نظر فیبر غذایی غنی هستند. فیبر غذایی با وجود آنكه در دستگاه گوارش انسان هضم و جذب نمی‌شود، اما نقش مهمی در پیشگیری بیماری‌های مختلف به عهده دارد.

 

 

برای خواندن بخش اول - حبوبات و تاثیر آن در سلامت انسان ها - اینجا کلیک کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟