Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 08:42

خوراك نخود و بادمجان

خوراك نخود و بادمجان

shooroshirin5

0 0

متوسط

مواد مورد نیاز

نخود آبگوشتی 4 پیمانه

 

پیاز 2 عدد

 

بادمجان كبابی كرده 4 عدد حدود 500 گرم

 

گردوی خردكرده 1 قاشق سوپخوری

 

نمك و فلفل به میزان لازم

 

گشنیز خردكرده 2 قاشق سوپخوری

 

پودر آویشن 1 قاشق چایخوری

 

روغن كنجد 3 قاشق سوپخوری

 

كنجد خام 2 قاشق سوپخوری

آشپزباشی- معصومه عیوضی

 

ابتدا نخود را بخیسانید و بعد آن را همراه با پیاز بپزید. آن‌گاه نخود، پیاز و بادمجان را در كاسه‌ی دستگاه غذاساز بریزید و دستگاه روشن كنید تا مواد كاملاً نرم و یكدست شود.

سپس مغز گردو، نمك، فلفل، گشنیز، پودر آویشن و روغن كنجد را بیفزائید و مخلوط نمائید. حالا خوراك را در ظرف مناسبی بكشید، رویش را با كنجد بیارائید و با نان سبوسدار میل كنید.

نكات خواندنی

در این سنین رعایت اصل تنوع در برنامه‌ریزی غذایی و در عین حال توجه به عادات غذایی و شیوه زندگی فرد سالمند بسیار اهمیت دارد.

رژیم غذایی سالمند باید دارای مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و املاح به‌ویژه كلسیم و آهن باشد، لذا مصرف شیر و لبنیات، غذاهای گوشتی و سبزی‌ها و میوه‌ها برای سالمندان بسیار توصیه می‌شود.

توصیه می‌شود تعداد وعده‌های غذایی سالمندان افزایش داده شود (حداقل 5 وعده در روز) و در هر وعده مقدار غذای كمتری مصرف گردد.

تأكید می‌شود سالمندان از غذاهای پر چرب و سرخكرده، سس مایونز و سبزی‌های نفاخ مثل كلم، گل‌كلم، پیاز و ... استفاده نكنند.

با توجه به مشكل یبوست در اكثر سالمندان، مصرف كافی مایعات (8 تا 10 لیوان در روز) و مواد پر فیبر نظیر نان تهیه شده از گندم كامل و میوه‌هایی مثل گلابی رسیده و آلو و سبزی‌ها اهمیت دارد.

همچنین هشدار دادن به سالمند در مورد مصرف بی‌رویه مسهل‌ها می‌تواند مفید باشد.

در سالمندانی كه جویدن غذا برای آنها مشكل است، مصرف غذاهای نرم مثل انواع پوره، گوشت نرم، سوپ، آشی كه حبوبات زیاد ندارد و آبمیوه توصیه می‌شود.

برخی از سالمندان ممكن است مبتلا به فشارخون بالا باشند. در این مورد رژیم غذایی كم سدیم و در صورت نیاز، كاهش وزن پیشنهاد می‌شود.

برای تنظیم رژیم غذایی برای كاهش وزن در سالمندانی كه اضافه وزن دارند، حتماً باید با متخصص تغذیه مشورت شود. برای جلوگیری از مشكلات عاطفی- احساسی سالمندان، بهتر است به عادات غذایی آنها احترام گذاشته شود و هرگونه تغییری با ملایمت و تفاهم به وجود آید.

 

برچسب ها: آموزش آشپزیخوراک بادمجانانواع خوراکآموزش خوراکخوراک نخوددستور خوراکآشپزی سالمندان تعداد بازديد: 1796 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این غذا چیست؟

فوت و فن

برای اینکه سفیده تخم مرغ زودتر و بهتر پف کند، قدری نمک به آن بیفزایید، بعد آن را خوب بزنید.  

سبد خرید شما

سبد خالی است