Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 01:12

کيک آجيل يلدا

کيک آجيل يلدا

shooroshirin

0 0

متوسط

40 دقیقه

مواد مورد نیاز

مواد لازم

مواد لازم کيک:

آرد قنادی...................250 گرم يا دو پيمانه

بيکينگ‌پودر..................2 قاشق چايخوری سرصاف

نمک....................یک‌چهارم قاشق چايخوری

شير.....................100 گرم

ماست معمولی....................50 گرم

تخم‌مرغ...............2 عدد

شکر....................200 گرم يا يک پيمانه

آب پرتقال تازه.....................2  قاشق سوپخوری

رنده پوست پرتقال.......................از يک عدد پرتقال کوچک

وانيل...................یک‌هشتم قاشق چايخوری

روغن مايع..................100 گرم يا يک‌دوم پيمانه

 

مواد رويه:

کره.................50 گرم

عسل...................5 قاشق سوپخوری

پودر قند.......................50 گرم

آب يا گلاب...................2 قاشق سوپخوری

زعفران دم شده.......................یک‌چهارم قاشق چايخوری

آجيل دلخواه بدون نمکحدود....................... 100 تا 200 گرم پودر پسته و نارگيلکمی جهت تزئين

روش‌تهیه

برای تهيه کيک دقت کنيد که کليه مواد به دمای محيط رسيده باشند. کف قالب گرد به قطر حدود 25 سانتی‌متر(يا قالبی با حجم متناسب) را کاغذ روغنی بياندازيد يا با روغن جامد آب شده يا روغن نیمه‌جامد به کمک قلم‌مو چرب کرده و آرد پاشی کنيد، سپس آرد اضافه را بتکانيد و آن را در يخچال بگذاريد. فر را با دمای 180 درجه سانتی‌گراد برای فرهای کانونشنال(یا 160 درجه سانتی‌گراد فرهای مجهز به کانوکشن) گرم کنيد. آرد و بيکينگ‌پودر را الک کرده و سپس نمک را با آن مخلوط نمائيد. شير را کم‌کم به ماست اضافه کرده و هم بزنيد و کنار بگذاريد. تخم‌مرغ‌ها را کمی با همزن برقی بزنيد تا باز شوند، سپس شکر، آب پرتقال، وانيل و رنده پوست پرتقال را اضافه کرده و مواد را با درجه متوسط همزن برقی هم بزنید تا رنگ آن‌ها روشن و حجيم شود. بيش از اندازه نيز هم نزنيد. سپس روغن را افزوده و هم نزنيد تا مخلوط آرد را اضافه کنيد و با مفتول سيمی دستی يا دور کند همزن به مدت بسيار کوتاه در حد مخلوط شدن، مواد را هم بزنيد. سپس مخلوط شير را نيز افزوده و با مفتول سيمی يا چند ثانيه با دور کند همزن برقی هم بزنيد. کيک را به مدت تقريبی 30 تا 40 دقيقه  بپزيد. سپس آن را از فر خارج کرده و کنار بگذاريد تا حدود 5 دقيقه خنک شود، سپس از قالب جدا و روی توری سيمی کاملاً خنک کنيد. کيک را مي‌توانيد از يک تا دو روز قبل نيز تهیه و در يخچال نگهداری کنيد. برای تهيه مواد رويه مي‌توانيد ازپرک يا خلال بادام و يا مخلوطی از مغزها که در دسترس داريد استفاده کنيد. در صورت استفاده از انواع بادام، توصيه مي‌شود آن‌ها را حدود 10 دقيقه در فر با دمای 180درجه سانتی‌گراد برشته کنيد.

کره، عسل، پودرقند و آب را روی حرارت ملايم قرار دهید تا حدود پنج تا هفت دقيقه جوشیده و غليظ شوند. اگر سس به اندازه کافی جوشيده باشد، بعد از سرد شدن، آجيل‌ها به خوبی به سطح کيک مي‌چسبند. در غير اين صورت اگر سس کمتر از حد غلظت گرفته باشد، مواد خوب به کيک نمي‌چسبند و اگر بيش از حد غليظ شود، بعد از سرد شدن  سفت مي‌شوند. چند قاشق از شيره را روی سطح فوقانی يا تحتانی کيک، هر کدام که زیباتر است، بدهيد و آجيل‌ها را به دلخواه روی سطح چيده و سس عسلی آماده شده را روی آن بدهيد و با پودر نارگيل و پسته آن را تزئين کنيد. اگر در حین کار، سس، سرد و سفت شد مانعی ندارد که مجدداً آن را روی حرارت گرم و روان کنید. دقت کنيد که همچنين مي‌توانيد آجيل‌ها را در حين جوشيدن سس رويه نیز به آن اضافه کرده  و اجازه دهيد دو تا سه دقيقه با سس بجوشند تا خوشمزه‌تر شوند و سپس  سس و آجيل را به يکباره روی کيک بريزيد. اميدوارم اين کيک بتواند زينت‌بخش سفره‌های افطار يا يلدای شما عزيزان باشد.

برچسب ها: تزیین کیککیککیک آجیلیشب یلدا تعداد بازديد: 339 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فوت و فن

برای اینکه سفیده تخم مرغ زودتر و بهتر پف کند، قدری نمک به آن بیفزایید، بعد آن را خوب بزنید.  

سبد خرید شما

سبد خالی است